از کبد خود محافظت کنیم

۰
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کبد عضو حساس بدن است و متاسفانه تا زمانی که بیماری به صورت جدی آن‌را تهدید نکند، علائم خاصی از خود بروز نمی‌دهد. به‌همین سبب توصیه می‌کنیم با تغییر سبک زندگی خود محافظت از کبد خود را در جدی بگیرید.
مراقبت از کبد

کبد ،یکی از مهم‌ترین اعضا بدن است که نه فقط مسئولیت پاک‌سازی خون از سموم را بر عهده دارد، بلکه به هضم مواد غذایی و ذخیره انرژی موجود در بدن نیز کمک می‌کند و نیاز به مراقبت فراوان دارد. این مطلب شما را برای محافظت از کبد یاری می‌کند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی سالم

به گزارش مجله دلتا به نقل از اینفو سلامت؛  یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ کبد سالم، داشتن رژیم غذایی متعادل است که چربی‌های ترانس و فروکتوز در آن کم باشد. این مواد در بسیاری از غذاهای فرآوری شده، از جمله چیپس، نوشابه، غذاهای سرخ شده و … یافت می‌شوند و ثابت شده که منجر به عملکرد منفی کبد می‌شوند.

غذاهای فرآوری شده همچنین شامل برخی مواد شیمیایی است که کبد برای تصفیه آن‌ها باید بیشتر فعالیت کند.

بهترین نکته برای حفظ سلامت کبد این است که مصرف غذاهای آماده شده و فرآوری شده را به حداقل برسانید.

غذاهای ارگانیک مصرف کنید

غذاهای ارگانیک مناسب برای محتفظت از کبد

مواد غذایی ارگانیک با استفاده از حداقل سموم دفع آفات و بدون افزودن هورمون‌ها و یا آنتی بیوتیک‌ها تولید می‌شود. در نتیجه کبد شما مواد شیمیایی و افزودنی‌های کمتری را تصفیه می‌کند.

قهوه بنوشید

قهوه

مطالعات جدید نشان می‌دهد، کسانی که قهوه مصرف می‌کنند احتمال بالا رفتن آنزیم‌های کبدی در آن‌ها، تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد. محققان هنوز به علت آن پی نبرده‎اند که چگونه قهوه منجر به محافظت از کبد می‌شود.

به طور منظم ورزش کنید

ورزش برای محافظت از کبد

ورزش منظم نه فقط به شما کمک می‌کند وزن مناسب خود را حفظ کنید، بلکه برای سلامت کبد نیز مفید است. مطالعات نشان داده که فقط ۱۵۰ دقیقه فعالیت در هفته، برای بهبود آنزیم‌های کبدی و عملکرد کلی کبد کافی است. همچنین می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش دهد.

سیگار را ترک کنید

sigar از کبد خود محافظت کنیم

مطالعات متعدد نشان داده است که سیگار کشیدن به طور چشمگیری خطر ابتلا به سیروز کبدی و سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

از کبد خود در برابر هپاتیت محافظت کنید

هپاتیت

هپاتیت التهاب کبدی است که معمولاً توسط یک ویروس ایجاد می‌شود. امروزه واکسن برای هپاتیت A و B در دسترس است و توصیه می‌کنیم با مشورت پزشک از آن ها استفاده کنید.

علائم بیماری‌های کبدی را تشخیص دهید

بیماری های کبد

از آنجا که کبد کار خود را بی سر و صدا انجام می‌دهد، بسیاری از مردم متوجه آسیب یا بیماری‌های کبد خود نمی‌شوند تا زمانی که حاد شود. بعضی از علائم بیماری کبدی که اغلب به تدریج ظهور می‌کنند، در زیر آمده است. اگر برخی یا همه این علائم، به خصوص زردی را تجربه کردید، به پزشک خود مراجعه کنید:

از دست دادن اشتها

تهوع و استفراغ

اسهال

ادرار تیره رنگ

درد در سمت راست معده

زردی

با توجه به بروز علائم تدریجی کبدی ممکن است برای بررسی سلامت کبد خود نیاز به آزمایشات پزشکی داشته باشید به‌خصوص اگر شما در معرض سوء مصرف الکل، مصرف بیش از حد دارو، احتمال قرار گرفتن در معرض هپاتیت ویروسی، سابقه خانوادگی بیماری کبد و… قرار داشته باشید، با پزشک خود درباره گرفتن آزمایش از کبد مشورت کنید. این آزمایش ساده خون می‌تواند زندگی شما را نجات دهد.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ سلامتی از مجله دلتا  دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…