۱۰ ماده غذایی محرک میگرن

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تا کنون درمان قطعی برای میگرن مشخص نشده است اما تحقیقاتی که انجام شده نشان داده رژیم غذایی در کاهش سردردهای میگرنی موثر است. برخی از خوراکی‌ها باعث کاهش درد و برخی دیگر به‌عنوان محرک میگرن شناخته شده‌اند.
محرک میگرن

تصور می‌شود که برخی مواد غذایی همراه دیگر عوامل می‌توانند در تحرک میگرن موثر باشند.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اینفو سلامت؛ هیج عامل خاصی برای تحریک میگرن وجود ندارد. اما برخی از عوامل شایع وجود دارد که می‌تواند در بعضی افراد به تشدید درد میگرن  کمک کند.

کافئین

کافئین

مصرف بیش از حد کافئین باعث میگرن می‌شود در عین حال بنا به اعلام بنیاد میگرن در آمریکا، کافئین می‌تواند به جلوگیری از پیشروی درد میگرن کمک کند. کافئین همچنین می‌تواند گاهی سردردهای مختلف را نیز تسکین دهد.

مواد کافئین دار عبارتند از:

قهوه

چای

شکلات

شیرین کننده‌ ها‌ی مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعیبسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی شیرین کننده‌ها‌ی مصنوعی هستند. آن‌ها برای افراد مبتلا به دیابت به‌عنوان جایگزین شکر استفاده می‌شوند اما این شیرینی‌ها‌ می‌توانند باعث میگرن شوند. با توجه به تحقیقات انجام شده به نظر می‌رسد ماده آسپارتام باعث میگرن می‌شود.

الکل

الکل

الکل یکی از مواردی است که احتمالاً باعث میگرن می‌شود. تصور می‌شود الکل حدود ۲۵ درصد علائم افرادی را که به‌طور منظم میگرن دارند تشدید می‌کند. الکل می‌تواند باعث کمبود آب بدن شود که در ایجاد سردرد نقش مهمی‌دارد.

شکلات

شکلات

با توجه به تحقیقات بنیاد میگرن درآمریکا، تصور می‌شود شکلات دومین علت شایع برای میگرن پس از الکل است که حدود ۲۲ درصد افراد مبتلا به میگرن را درگیر می‌کند. شکلات شامل کافئین و همچنین بتافنیل‌اتیل‌آمین است که ممکن است در بعضی افراد باعث سردرد شود.

غذاهای حاوی MSG

 ام اس جی

Glutamate Monosodium) MSG)  یک اسید گلوتامیک است که به‌طور طبیعی در بدن ما وجود دارد. این ماده همچنین در غذاهای خاصی موجود است و در بسیاری از غذاها به عنوان افزودنی به‌کار می‌رود. بر اساس تحقیقات بنیاد آمریکایی میگرن، این ماده ممکن است سردردهای  شدید را در ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد مبتلا به میگرن ایجاد کند. سایر مواد نگهدارنده نیز ممکن است در برخی افراد باعث میگرن شود.

گوشت های فرآوری شده

گوشت های فرآوری شده همه حاوی مواد نگهدارنده نیترات هستند که رنگ و طعم را حفظ می‌کند. این غذاها می‌توانند اکسید نیتریک را وارد خون کنند که گمان می‌رود باعث گسترش رگ‌های خونی مغز می‎شود. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه اکسید نیتریک می‌تواند باعث ایجاد یا کمک به میگرن شود.

پنیر‌ها‌ی کپک زده

پنیرهای کپک زده

پنیر‌ها‌ی سالم حاوی ماده‌ای به نام تیرامین هستند. هرچه پنیر کهنه‌ تر باشد، میزان تیرامین آن بالاتر است. تیرامین به‌عنوان محرک میگرن شناخته شده است. پنیرهای معمولی که حاوی تیرامین بالا هستند عبارتند از:

پنیر فتا

پنیر بلوچیز

پنیر پارمزان

مواد غذایی تخمیر شده نیز می‌توانند مقادیر بالای تیرامین را تولید کنند. این غذاها عبارتند از:

ترشی

کیمچی

نوشیدنی کامبوچا (که همچنین می‌تواند محتوای الکل داشته باشد)

مارمالاد توت‌فرنگی

ترشی فلفل سبز

غذای یخ‌زده

غذاهای یخ زده

خوردن غذاهای یخ‌زده و نوشیدنی مانند بستنی ممکن است باعث ایجاد درد شدید و سر درد شود. اگر غذاهای یخ زده را به سرعت، بعد از تمرین و یا زمانی که بیش از حد گرما خورده‎اید، بخورید به احتمال زیاد سردردهای میگرن را تجربه می‌کنید.

غذاهای شور

کنسرو

غذاهای شور به‌ویژه غذاهای فرآوری شده شور که ممکن است دارای مواد نگهدارنده مضر باشند، ممکن است در برخی از افراد باعث میگرن شوند. مصرف بالای سدیم می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و فرد را دچار سردرد یا میگرن کند.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ سلامتی از مجله دلتا  دیدن کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۷ آذر ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…