شرایط و نحوه ابطال سند رسمی ملک

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همیشه اصل بر اعتبار سند رسمی ملک است اما عللی نیز وجود دارند که این اعتبار را دچار خدشه می‌کند و موجبات ابطال سند یک ملک را فراهم می‌آورند.
سند رسمی ملک

سند رسمی ملک را سازمان ثبت اسناد و املاک، طبق قانون ثبت اسناد و املاک برای املاکی که به طور رسمی و قانونی ثبت می شوند تنظیم و صادر می کند. بنابراین سند رسمی ملک دارای اعتبار قانونی است.

گاهی ممکن است به در خواست صاحب سند یا انتقال مالکیت و یا با حکم دادگاه  سند رسمی ملک باطل شود. برای این ارائه مدارک قطعی و مستند و دریافت نامه‎ی درخواست ابطال سند از مرجع صلاحیت ‎دار نیز ضروری است.

نحوه باطل کردن سند رسمی ملک

از آنجا که سند ملکی یک سند رسمی است بنابراین  باطل کردن آن باید مانند دیگر اسناد رسمی با حکم قطعی دادگاه و مراجع صالح قضایی صورت گیرد.

در این صورت درخواست متقاضیان مبنی بر ابطال اسناد رسمی پس از ثبت و رسیدگی در دادگاه برای اقدام به دفتر ثبت اسناد و املاک ارجاع داده می شود. این مدارک پس از بررسی، همراه سایر ضمائم به قسمت بایگانی ارسال می‎شوند تا پرونده ثبتی به آن پیوست شود. در قسمت بایگانی، پرونده ابطال سند رسمی تشکیل می‎شود تا مورد بررسی قرار گیرد.
در صورتی که سند رسمی مربوط به املاک باشد، به دفتر املاک ارسال می‎شود تا در این دفتر پرونده به دقت بررسی و سوابق و مدارک ارائه شده توسط متقاضی با مشخصات مندرج در پرونده تطبیق داده شود.

پس از اطمینان از نبود ایراد و نقص در پرونده، با ادامه مراحل ابطال ، پیش نویس سند رسمی تهیه می‎شود. دراین پیش نویس ، شماره نامه یا حکم یا سند انتقال اجرائی نیز درج و سپس پیش نویس سند مالکیت رسمی جدید به متقاضی داده می‎شود.

سند رسمی ملک

 

شرایط باطل کردن سند رسمی ملک

برای باطل کردن سند رسمی ملک  هنگام ثبت دادخواست به دادگاه رعایت موارد زیر الزامی است.

 متقاضی باید در درخواست خود تمام مشخصات کامل سند اعم از سند مالکیت یا غیره را به طور دقیق ذکر کند. این مشخصات شامل: اطلاعات شخصی مالک قبلی  و مالک جدید، مشخصات ملک، شماره پرونده ثبتی، نحوه باطل شدن سند مالکیت اولیه و شماره و تاریخ مستند ابطال است.

اگر سند رسمی قبلاً نیز باطل شده، باید به پرونده ثبتی پیوست شود. درخواست متقاضی نیز پس از انجام تشریفات، باید به دفاتر اسناد رسمی ارسال تا سند رسمی  اولیه باطل شود. هزینه صدور دفترچه سند رسمی را که دادگاه  تعیین کرده است، باید متقاضی پرداخت کند.

یکی از مراحل اصلی ابطال سند رسمی احراز هویت متقاضی است. در این مرحله علاوه بر اینکه متقاضی باید کپی برابر اصل تمام مدارک شناسایی را به دادگاه ارائه دهد، بررسی و تطبیق آنها با  مشخصات متقاضی نیز باید توسط کارشناس انجام ‎شود.

پس از طی این مراحل، پرونده ابطال سند رسمی در دادگاه بایگانی و رسید آن را به متقاضی ارائه می‎شود.

برای مطالعه بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …