افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ چقدر است؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارشناسان معتقدند: با توجه به کاهش توان خرید خانوارها در پی جهش قیمت مسکن در سال 97، افزایش قیمت مسکن در سال 98 جهشی نخواهد بود.
افزایش قیمت مسکن در سال 98

بازار مسکن در سخت‌ترین وضعیت خود در سالهای اخیر به سر می‌برد؛ بازاری که از یک سو با افزایش جهشی قیمت طی یک سال گذشته روبه رو بوده و از سوی دیگر به دلایل مختلف، انبوه سازان رغبتی به تولید واحد نوساز ندارند و این کمبود مسکن به نوبه خود در کنار سایر عوامل و علل اقتصادی خرد و کلان کشور بر گرانی این بخش دامن زده است. در این بین دغدغه فعالان بازار ارزیابی میزان افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ است.

کاهش شتاب افزایش قیمت مسکن

به گزارش مجله دلتا  به نقل از مهر، طی سال ۹۷ نوسان های بازار ارز و سکه و تغییرات قیمتی در بازار سرمایه و خودرو بر وضعیت بازار مسکن مؤثر بوده‎‎اند. هر چند نوسان های بازار ارز و سکه در ماه‌های پایانی سال تا حدود زیادی کنترل شد و دیگر شاهد جهش‌های قیمتی در این دو بازار نبودیم اما با توجه به اینکه تغییرات در سایر بخش‌های اقتصادی با کمی تأخیر به بازار مسکن سرایت می کند، افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم امسال هم ادامه داشت که البته شتاب افزایش آن نسبت به نیمه نخست سال بسیار کمتر بوده است.

 قیمت مسکن در سال 98

اتفاقات غیر منتظره‎ای که در بازار مسکن و سایر بازارهای موازی در سال ۹۷ روی داد، امکان پیش بینی افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ را بسیار سخت کرده است؛ با این حال با توجه به اینکه سال ۹۷ شاهد جهش قیمت در بخش مسکن  بوده‎ و در مقابل، تسهیلات خرید و همچنین درآمد خانوارها ثابت مانده، به کاهش شدید توان خرید خانوارها و همچنین افزایش زمان خانه دار شدن آنها منجر شده است. براین اساس، احتمال بروز رکود دیگری در بخش مسکن پیش بینی می‌شود اما این بار، رکود غیر تورمی در انتظار خواهد بود.

 افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ کمتر از تورم

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز در نشست خبری دو هفته قبل در خصوص وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ با بیان اینکه به هیچ وجه جهش قیمت در بخش مسکن نداریم، افزود: در ۴ دهه اخیر جهش قیمت مسکن ۴ بار در کشور روی داد که در سال‌های ۶۸، ۸۶، ۹۱ و ۹۷ بود. در این ۴ بار، عواملی چون ارزش بازار بورس، قیمت حامل‌های انرژی، افزایش قیمت ارز و تغییرات قیمت طلا و سکه بر افزایش قیمت مسکن تأثیر گذار بوده‎اند.

وی افزود: به عنوان نمونه در سال ۹۱ با سه برابر شدن نرخ دلار قیمت مسکن نیز در برخی نقاط تهران از جمله شهرک غرب از ۷۰۰ میلیون به دو میلیارد و ۱۰۰ میلون تومان هم رسید اما به مرور زمان شاهد ثبات قیمت در بازار مسکن بودیم. در جهش قیمتی هم که این دوره در بازار مسکن رخ داد، مانند دوره قبل عامل اصلی افزایش قیمت ارز بوده است بنابراین با گذشت زمان شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن خواهیم بود.

وی یادآور شد: همواره رشد قیمت مسکن زیر نرخ تورم عمومی بوده است و سال آینده نیز بیشتر از نرخ تورم، قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این خبر صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…