۵ نکته موثر و کاربردی برای افزایش تمرکز

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تمرکز رمز موفقیت در یادگیری است. یادگیری هم مهم‌ترین چیزی است که در این دنیا باید انجام دهیم.
افزایش تمرکز در یادگیری

یادگیری فقط به‌معنای کسب علم و دانش نیست بلکه نوعی توانایی است که به ما در فکر کردن بهتر و تصمیم‌سازی‌های دقیق‌تر زندگی کمک می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا به بیان نکات افزایش تمرکز در یادگیری می‌پردازیم.

نکات افزایش تمرکز در یادگیری

فرقی نمی‌کند که در مدرسه مشغول مطالعه هستید و به تمرکز نیاز دارید یا در اداره‌ شلوغ‌ خود سعی می‌کنید متمرکزتر عمل کنید و کارهای‌تان را پیش ببرید. در هر صورت به تمرکز نیاز دارید.

قانون پنج تا بیشتر

آدم‌های دنیا به دو دسته تقسیم می‌شوند: کسانی که کار کردن در سختی‌ و خستگی را یاد گرفته‌اند و کسانی که آرزو می‌کنند کاش این مهارت را داشتند. از این به بعد با قانون «پنج تا بیشتر» به تمام خستگی‌ها و وسوسه‌های حین کار غلبه کنید. این قانون بسیار ساده است: هرگاه خواستید که از میانه کاری، آن را ترک کنید یا به عبارت بهتر، تمرکزتان به هم خورد، به خودتان بگویید که پنج دقیقه دیگر از جایم بلند می‌شوم یا پنج صفحه دیگر می‌خوانم یا پنج مسئله درسی دیگر را حل می‌کنم و بعد کار را تمام می‌کنم.

افزایش تمرکز در یادگیری

قانون تمرکز روی یک مسئله از نکات افزایش تمرکز در یادگیری

دقت کرده‌اید زمانی که غرق در افکار خود هستیم، گیج به‌نظر می‌رسیم؟ فکرکردن بیش از حد به چند موضوع همزمان باعث آشفته‌شدن می‌شود. برای رفع نگرانی و گیجی باید با مغز یک قرارداد بسته شود، قراردادی که قطعا از آن استقبال می‌کند.

باور کنید که مغز در رشوه‌گرفتن و تلقین بسیار تبحر دارد. پس به او رشوه بدهید. به‌جای اینکه در افکار و دل‌نگرانی‌های مختلف غوطه‌ور شوید، به خودتان بگویید که در زمانی خاص به موضوع موردنظر فکر می‌کنم. برای شناخت بیشتر از اختلالات روانی به مطلب مهم‌ترین علائم افسردگی در افراد چیست؟ سر بزنید.

قانون مبارزه با به‌تعویق‌انداختن کارها

حس‌وحال تمرکزکردن ندارید؟ کار یا پروژه‌ خود را مدام به تعویق می‌اندازید؟ عقب انداختن کارها باعث می‌شود که درگیر فرایندی طولانی و فرسایشی شوید. هر بار که خواستید کاری را به تعویق بیندازید با خود سه پرسش مهم و کلیدی را مطرح کنید:

  • آیا اجباری در انجام این کار وجود دارد؟
  • آیا می‌خواهم این کار را تمام کنم تا دیگر فکرم را مشغول نکند؟
  • آیا موکول‌کردن آن کار به بعد باعث می‌شود که انجامش ساده‌تر شود؟

افزایش تمرکز در یادگیری

قانون تمرکز روی زوایای مشخص از نکات افزایش تمرکز در یادگیری

فرض کنیم مغز یک دوربین است و چشم‌های‌مان لنز آن هستند. بیشتر اوقات با صحنه‌های متعددی رو‌به‌رو هستیم که از دریچه لنز وارد این دوربین می‌شوند. این صحنه‌ها در نمایی وسیع وارد مغز می‌شوند و ما می‌توانیم به‌طور همزمان تمام تصاویر را وارد دوربین‌مان کنیم. مثلا دقت کرده‌اید که هم می‌توانیم مشغول رانندگی باشیم و هم با دوست‌ خود در صندلی بغلی صحبت کنیم و ضمن اینکه حواس‌مان به جاده و ماشین‌های دیگر است به رادیو هم گوش بدهیم؟ گاهی لازم است که صددرصد حواس‌مان را معطوف به چیزی خاص کنیم.

قانون نگاه‌کردن برای نخستین یا آخرین بار

برای افزایش تمرکز باید به همه‌چیز طوری نگاه کنید که انگار نخستین بار است که آن‌ها را می‌بینید یا آخرین فرصتی است که می‌توانید به آن‌ها دقت و توجه کنید. همیشه نخستین دیدار یا آخرین فرصت برای دیدار با دقت و توجه بیشتری همراه است. مثلا زمانی که صبح‌ها چشم‌تان را باز می‌کنید، چشم به همه محیط دقت زیادی دارد و همه اطلاعات را به‌دقت دریافت می‌کند. با این کار تمرکزتان بیشتر خواهد شد.

قانون نگاه‌کردن برای نخستین یا آخرین بار

پیشنهاد مطالعه: مطلب همسر خود را عاشق و شیفته کنید را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۳۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…