مقایسه میزان قند و چربی شیرینی های نوروز

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با مقایسه‌ ساده‌ای میان شیرینی‌های نوروز شیرینی‌ای را انتخاب کنید که نسبتا سالم‌تر است.

با نزدیک شدن به ایام نوروز بد نیست اطلاعاتی درباره میزان قند و چربی شیرینی‌ های رایج نوروز داشته باشید و با مقایسه‌ای ساده شیرینی‌ای را که برای سلامتی تان مناسب‌تر است، انتخاب کنید.

به گزارش دلتا  به نقل از سلامت نیوز، همان‌طور که از اسم «شیرینی» مشخص می شود این است که قند بالایی دارد. اما آیا همه‌ انواع شیرینی میزان قند یکسانی دارند؟ آیا میزان چربی در این شیرینی‌ها با یکدیگر متفاوت است؟ پاسخ به این پرسش ها مستلزم این است که اطلاعاتی درباره مواد اولیه تشکیل‌دهنده هر کدام از شیرینی‌ها داشته باشیم و با سنجیدن مجموعه‌ اطلاعات تصمیم بگیریم کدام یک را برای پذیرایی انتخاب کنیم.

شیرینی نخودچی

شیرینی نخودچی

میزان تقریبی قند: ۲۵ درصد

میزان تقریبی چربی: ۲۵درصد

این شیرینی ترکیب ساده‌ای دارد و معمولا  از سه ماده اصلی تشکیل شده است؛ آرد نخودچی، پودر قند و روغن جامد. نکته مثبت شیرینی نخودچی در آردی است که برای تهیه‌اش به‌کار رفته است.

آرد نخود در مقایسه با آرد گندم سفید، مواد معدنی و ویتامین‌های بیشتری دارد. اما مصرف زیاد آرد نخود، درست مانند خود نخود، می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود. پس بهتر است در مصرف این شیرینی اعتدال را رعایت کنید. از طرفی در تهیه شیرینی نخودچی باید از روغن جامد استفاده شود که نسبت به روغن مایع، زیان های بیشتری دارد و در مصرف آن باید محتاط بود.

شیرینی برنجی

شیرینی برنجی

میزان تقریبی قند: ۱۷.۵ درصد

میزان تقریبی چربی: ۲۵ درصد

میزان قند موجود در این شیرینی‌های ترد و خوشمزه در مقایسه با انواع خشک دیگر آن چندان زیاد نیست. اما نکته اصلی در آرد آن نهفته است. آرد برنج سفید در مقایسه با آرد گندم سفید، کالری بالاتری دارد. خلاف تصور عموم از نظر میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز آرد برنج سفید نه‌ فقط مزیتی نسبت به آرد گندم سفید ندارد؛، بلکه حتی از این نظر در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد. شاید ویژگی خاص آرد برنج و این شیرینی، نداشتن گلوتن باشد. این موضوع برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، مزیت مهمی به‌شمار می‌آید.

شیرینی نارگیلی

شیرینی نارگیلی

میزان تقریبی قند: ۴۵ درصد

مطلب پیشنهادی:  تهیه جوجه کباب با استخوان، آبدار و خوش‌طعم

میزان تقریبی چربی: ۳۰ درصد

در این شیرینی‌ها یا از آرد استفاده نمی‌شود یا به میزان بسیار کم و در حد یکی دو قاشق غذاخوری استفاده می‌شود؛ چرا که به‌جای آرد، پودر نارگیل به کار می‌رود. پودر نارگیل بسته به این که از نوع کم چرب یا پرچرب باشد، می‌تواند بین ۳۵ تا ۶۰ درصد چربی داشته باشد.

در مرحله پخت برای این که بافت آن نرم باشد، از پودر نارگیل پرچرب استفاده می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد در محاسبه میزان چربی آن، باید به چربی پودر نارگیل بیشتر توجه کنید.

البته این تمام ماجرا نیست چراکه بخش اصلی چربی موجود در نارگیل، از نوع چربی‌های اشباع‌شده است. چربی‌های اشباع، گزینه خوبی برای سلامت قلب و عروق نیستند و باید درمصرف آن‌ها محتاط بود. اما در کنار میزان چربی این شیرینی، قند آن نیز بسیار زیاد است. در نهایت اگر خیلی علاقه‌مند هستید، حتما شیرینی‌های نارگیلی کوچک بخرید و هر بار نیز بیش از یک یا دو عدد نخورید.

شیرینی آلمانی

شیرینی آلمانی یا مشهدی

میزان تقریبی قند: ۲۵ درصد

میزان تقریبی چربی: ۲۵درصد

بخشی از شیرینی این شیرینی‌های خوش‌رنگ به کمک مربا حاصل می‌شود و همین کار محاسبه مقدار قند آن را دشوار می‌کند؛ چرا که بنا بر میزان مربای به‌کاررفته، مقدار شکر موجود می‌تواند تغییر کند.

برای تهیه این شیرینی، از میزان کمی شیر و تخم مرغ استفاده می‌شود.گاهی برای تزیین آن موادی مانند کنجد، پسته و … به‌کار می‌رود. درست است که هر کدام از این مواد، قدری مواد مغذی به این ترکیب اضافه می‌کنند. اما این میزان به قدری کم است که نمی‌تواند ارزش تغذیه‌ای شیرینی را بالا ببرد.

در نهایت فراموش نکنید که یک شیرینی هر قدر هم میزان شیرینی و چربیش کم باشد، باز هم غذای سالمی نیست و باید در مصرف آن به حداقل بسنده کرد.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    21 اسفند 1402 در 12:59 ب.ظ

    این مطالب خیلی عالی بود من خودم اصلا میزان قند را نمی دانستم تشکر میکنم از شما

    پاسخ

  2. ناشناس

    21 اسفند 1402 در 1:00 ب.ظ

    مطلب بسیار عالی و‌ مهمی بود من خودم اصلا اطلاعی از میزان قند این شیرینی ها نداشتم ممنونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

فوت‌وفن‌های پخت شیرینی نخودچی در خانه

شیرینی نخودچی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های مخصوص عید است که شما می‌توانید آن را در خانه ت…