۶ فعالیت خانگی که باعث سلامت جسم و روان می شوند

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انجام کارهای خانه بر سلامت جسم و روان تاثیر مثبتی می‌گذارد.
روان

ممکن است شما هم جزو کسانی باشید که از انجام کارهای خانه گریزان هستند و با اکراه به آن می‌پردازند. اما شاید وقتی تاثیرات مثبت کارهای  معمول را که در خانه انجام می‌شود بدانید، نظرتان تغییر کند و به انجام دادن کارهای ضروری و روزانه خانه راغب شوید. تحقیقات نشان می دهد انجام دادن کارهای خانه بر سلامت جسم و روان تاثیری مثبت می‌گذارد.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا، یک رشته فعالیت‌های ساده می‌توانند به افزایش شادی، کاهش استرس و حتی محافظت از فرد در برابر بیماری‌ها منجر شوند. در مقاله‌ای که مجله «لایف هک» آن را منتشر کرده، شش مورد از مزایای سلامتی به تفصیل شرح داده شده است و می‌تواند نگاه شما را به کارهای خانه و خانه‌داری تغییر دهد.

مرتب کردن تخت‌خواب

مطالعات نشان داده است افرادی که هر روز تخت‌خواب خود را مرتب می‌کنند، در طول روز احساس خوشایندی دارند و بهره‌وریشان افزایش می‌یابد. بیشتر افرادی که صبح  را با مرتب کردن تخت‌خواب خود آغاز می‌کنند، احساس موفقیت می‌کنند و تمایل دارند کارهای خود را یکی پس از دیگری انجام دهند. این افراد در طول روز احساس آسودگی می کنند، پرانرژی هستند و دچار سستی و خستگی نمی‌شوند. جالب است بدانید که ترک کردن یک تخت خواب نامنظم می‌تواند روزتان را با استرس همراه کند و آرامش روان تان را به‌هم بریزد.

سلامت روان

مرتب کردن و آراستن حیاط

افرادی که بیشتر درگیر کارهای خانه و آراستن حیاط هستند، حدود ۳۰ درصد کمتر از افراد کم‌تحرک در معرض خطر سکته قلبی یا مغزی اول قرار می‌گیرند. اما این کار صرفا” جسمتان را بهبود نمی‌بخشد و برای سلامت روان هم مفید است، چراکه ماده‌ای شیمیایی در علف‌ و گیاهان چیده شده وجود دارد که باعث ایجاد احساس راحتی و شادی بیشتر می‌شود. وقتی مدتی را در حیاط یا فضای سبز جلوی منزل کار و فعالیت می‌کنید و آب می‌نوشید، بدن با تعریق، سموم را دفع می‌کند. اغلب اوقات افرادی که زمان زیادی را در این محیط می‌گذرانند و عرق می‌کنند، پس از خنک شدن احساس سرزندگی دارند.

تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی و حمام

سرویس‌های بهداشتی محلی مناسب برای رشد باکتری‌های مضر هستند و با تمیز کردن مرتب آن‌ها احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها کاهش می‌یابد. زیرا انتقال آلودگی‌ها از این مکان ها به وسایلی شخصی مانند مسواک از بین می‌رود. علاوه بر این از رشد قارچ‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

پرورش گل و گیاه

شرکت در فعالیت‌های مرتبط با طبیعت به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند. محققان نروژی در تحقیقات خود از افراد مبتلا به انواع مختلف افسردگی خواستند هفته‌ای شش ساعت باغبانی کنند. پس از گذشت چند ماه کاهش چشمگیر علائم افسردگی مشاهده شد و این بهبودی تا چند ماه پس از پایان مطالعه نیز ادامه یافت.

آشپزخانه

خلوت کردن آشپزخانه های شلوغ

افرادی که خانه‌های بسیار شلوغ و نامرتب دارند، تقریبا ۷۷ درصد بیشتر از افراد دیگر احتمال می‌رود دچار چاقی و اضافه وزن شوند. افراد دریک آشپزخانه شلوغ سخت‌تر می‌توانند خوراکی‌های مناسب و سالم برای مصرف انتخاب کنند. وقتی فرد آشپزخانه خود را مرتب کند، می‌تواند آثار مثبت این تغییرات را در وضع سلامت خود به چشم ببیند. ضمن این‌که خلاص شدن از شر به‌هم‌ریختگی‌های آشپزخانه می‌تواند فرصتی مناسب برای دور ریختن مواد غذایی ناسالم باشد.

جارو کردن خانه

۳۰ دقیقه جارو کردن اتاق ها می‌تواند همان تاثیرات مثبت ورزش کیک‌بوکسینگ را که مدت ۱۵ دقیقه کسب می‎کنید داشته باشد. به‌جای این که هر بار یک اتاق را جارو کنید، تمام خانه را یک مرتبه جارو کنید. هنگان جارو کردن نه فقط بازوهای شما  فعال می شوند بلکه ،به‌دلیل حرکات جلو و عقب بردن جارو اندام پایین تنه شما فعال می‎شوند.

منبع: ایسنا

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…