وضعیت بازار مسکن سال ۹۷ نسبت به سکه و دلار

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وضعیت قیمت مسکن در سال 97 تحت تاثیر تورم بازار سکه و ارز روند افزایشی خود را حفظ کرده ولی این تورم بسیار کمتر از تورم بازارهای طلا و ارز بوده است.
وضعیت قیمت مسکن در سال 97

ارزیابی رشد یک‌ساله سه بازار رقیب یعنی مسکن، سکه و ارز نشان می‌دهد، مسکن از دو بازار دیگر جا مانده و با وجود رشد ۸۰ درصدی قیمت طی ۱۰ ماهه ۹۷ دقیقاً به همین میزان از بازار سکه و ارز عقب مانده است. به این ترتیب اگرچه وضعیت قیمت مسکن در سال ۹۷ شرایط صعودی مداومی را در پیش گرفت، اما به نسبت دو بازار دیگر تورم نداشت.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا، قیمت مسکن از فروردین ۹۵ یعنی زمانی که آرامش نسبی بر اقتصاد ایران حاکم بود تا بهمن ۹۷ ، رشد ۱۴۹ درصدی قیمت را به ثبت رسانده است.

وضعیت مسکن از سال ۹۵ تا ۹۷

براین اساس وضعیت قیمت مسکن در سال ۹۷ در بازه‌های  زمانی زیر به این شرح بوده است:

فروردین ۹۵ میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران ۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان بود که فروردین ماه  ۹۷ به مترمربعی  ۵ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید و بهمن ۹۷ این افزایش تا ۹ میلیون و۹۷۰ هزار تومان ادامه یافت.

بررسی وضعیت مسکن از فروردین ۹۷ تا بهمن همین سال افزایش ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد. این رقم دقیقاً ۸۴ درصد پایین‌تر از افزایشی است که در  بازارهای سکه و ارز به ثبت رسیده است.

قیمت مسکن در سال 97

کارشناسان علت این وضعیت را  نبود ظرفیت در بازار مسکن می‎دانند، به بیان دیگر توان وضعیت قیمت مسکن در سال ۹۷ باعث شده تا متقاضیان توان خرید متناسب را نداشته باشد.  از سوی دیگر مسکن کالایی بزرگ محسوب می‌شود و برای خرید آن باید رقم‌های سنگین هزینه کرد؛ ویژگی که پاشنه آشیل این کالا نسبت به سکه و ارز بوده است.

سکه بیشتر از دلار گران شد

قیمت دلار نیز از فروردین ۹۵ تا ۱۹ اسفند ۹۷ رشد ۲۷۴ درصدی را به ثبت رسانده است. دلار هم‌چنین از فروردین تا ۱۹ اسفند امسال ۱۶۴ درصد رشد داشته که دقیقاً با رشد یک ساله سکه برابری می‌کند. با این حال در میانگین سه ساله، پایین‌تر از سکه قرار گرفته است. دلار در فروردین ۹۵ بالغ بر ۳۵۰۰  تومان بود، فروردین ۹۶ به ۳۸۰۰تومان رسید، فروردین ۹۷ نیز ۴,۹۵۰ تومان قیمت داشت و ۱۹ اسفند ۹۷ بالغ بر ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان خرید و فروش شد.

 مسکن در سال 97

در عین حال بالاترین میزان رشد طی سه سال اخیر مربوط به سکه بهار آزادی بوده که افزایش ۳۴۰ درصدی قیمت را از فروردین ۹۵ تاکنون از آن خود کرده است. قیمت این فلز گرانبها در فروردین ۹۵ یک میلیون و۲۱  هزار تومان بود که در فروردین ۹۶ به یک میلیون و ۱۹۷ هزار تومان، فروردین ۹۷ به یک میلیون و ۷۰۳ هزار تومان و ۱۹ اسفندماه ۹۷ به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. این ارقام حاکی نشان می دهد که سکه طی یک سال اخیر ۱۶۴ درصد و سه سال گذشته ۳۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

کاهش ۳۲ درصدی معاملات مسکن

به هر حال می‌توان گفت وضعیت بازار مسکن در سال ۹۷ حال و روز چندان خوشی نسبت به بازار سکه و ارز ندارد. از یک سو با انباشت تقاضا در بخش واحد های مسکونی کوچک متراژ و از سوی دیگر با مازاد عرضه در بخش واحد های مسکونی بزرگ متراژ مواجه است. در این شرایط به دلیل رشد ۸۰ درصدی قیمت طی ۱۰ ماه اخیر، مشتریان واقعی خود را از دست داده و معاملات شهر تهران در بهمن ماه امسال به ۹۳۰۰ مورد رسیده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۴۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در بازه زمانی ۱۱ ماهه نیز معاملات مسکن در تهران کاهش ۳۲ درصد داشته است. اواخر سال گذشته نیز رشد مسکن در حدود نصف رشد دو بازار رقیب بود و پیش‌بینی بعضی کارشناسان مبنی بر این‌که قیمت مسکن با سکه و ارز هم‎تراز می‌شود درست نبود. البته غالب پیش‌بینی‌ها این بود که نمی‌توان انتظار داشت قیمت مسکن با رشد ارز و طلا همسان شود؛ چرا که هم‌اکنون نیز دچار حباب قیمت شده و از این پس وارد دوره رکودی خواهد شد.

از این رو به نظر می‌رسد وضعیت بازار مسکن در ایام پایانی سال فرصتی مناسب برای خرید خانه باشد.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این خبر صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…