خانه سلامتی چطور از خانه تکانی جان سالم به‌ در ببریم؟

چطور از خانه تکانی جان سالم به‌ در ببریم؟

۰
0
مهم‌ترین نکته این است که پیش از انجام هر کاری فکر کنید چگونه می‌توانید کار را ایمن‌تر انجام دهید.
سالم

کارشناس ارگونومی معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از افزایش بروز آسیب‌های برگشت‌ناپذیر در خانه تکانی‌های اسفند خبر داد و بر رعایت نکاتی ساده برای کاهش این آسیب‌ها و افزایش ایمنی و انجام یک خانه تکانی سالم تاکید کرد.

به گزارش مجله دلتا و به نقل از ایسنا، مصطفی خدابخشی گفت: پیش از انجام هر کار فکر کنید چگونه می‌توانید کار را راحت‌تر و ایمن‌تر انجام دهید. هنگام کار و شستشوی زمین برای جلوگیری از لیز خوردن، هرگز دمپایی نپوشید و تا حد امکان از ابزار و تجهیزات مناسب مثل جاروهای دسته‌دار، تی و امثال آن استفاده کنید. حتماً از وسایل و تجهیزات کمکی و استاندارد مثل مچ‌بند، زانوبند، دستکش، کمربند، ماسک استفاده کنید.

وی درباره وضعیت بدن حین کار کردن توضیح داد و گفت: هنگام کار کردن از زانو زدن و ماندن در یک حالت ثابت به مدت طولانی خودداری کنید. از کار کردن در حالت خمیده، چرخش گردن و پشت و کمر و زانو برای بیش از دو ساعت در یک روز کاری خودداری کنید. همچنین از بلند کردن دست و بازو بالاتر از حد شانه یا جابه‌جایی در این حالت برای بیش از ۲ ساعت در یک روز کاری بپرهیزید.

کارشناس ارگونومی معاونت امور بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه قبل از بلند کردن اجسام، وزن آن را بسنجید و اگر جسم خیلی سنگین است، برای بلند کردنش از دیگران کمک بخواهید،توصیه‌کرد: از بلند کردن بارهای سنگین بپرهیزید و توجه داشته باشید که برای جابه‌جا کردن اشیا، هل دادن بهتر از کشیدن است. برای حمل بارهای سنگین از چرخ‌دستی استفاده کنید و همیشه روی سطح محکم و ثابتی مثل چهارپایه بایستید، نه روی نردبان یا صندلی چرخ‌دار. از جمله توصیه‌‌های دیگر وی این است که:

* بار را به قطعات کوچک‌تر تقسیم و بلند کنید.

* سعی کنید تا حد ممکن بار را به بدن خود نزدیک کنید.

* هنگام جابه‌جایی بارهای خطرناک (مواد شیمیایی، آتش‌گیر، اسید و غیره) جانب احتیاط را رعایت کنید و برچسب روی بار را حتماً مطالعه کنید. حین بلند کردن بار، هم‌زمان حرکات چرخشی نداشته باشید.

سالم بلند کردن بار

* موقع جابه‌جایی اجسام، جلوی دید خود را باز بگذارید و مسیر حرکتتان را خلوت کنید.

* مواظب سطوح لغزنده، روغنی و لیز و همچنین میخ‌های بیرون آمده از تخته‌ها هم باشید.

* در صورت گرفتگی ساده کمر، ۷۲ ساعت استراحت مطلق داشته باشید و در موارد حادتر به پزشک مراجعه کنید.

* قبل از شروع به کار، بدن باید گرم شود. اگر بدن گرم نشود، حین کار و بعد از کار، درد عضلات و کشیدگی در تاندون‌ها و ناراحتی‌های مفصلی حس خواهد شد. حتما بین فواصل کاری به خود استراحت دهید تا دچار دردهای عضلانی نشوید.

* برای انجام کارهای سنگین تا حد امکان از دیگران کمک بگیرید. اگر قصد دارید از کارگرهای خانگی برای انجام کارهای منزل کمک بگیرید، حواستان به شرایط کاری و ایمنی آن‌ها هم باشد. حتی الامکان از شرکت‌های خدماتی‌ای کمک بگیرید که کارگرهایشان را بیمه می‌کنند.

منبع: ایسنا

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا بازدید کنید.
بیشتر ببینید در سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.