وام مسکن ضعیف‎تر از همیشه!

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قیمت مسکن در پایتخت به میانگین ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در هر متر مربع رسیده و فقط طی پنج ماه اخیر مترمربعی یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان گران‌تر شده است.
وام

وام مسکن ضعیف‎تر از همیشه در مصاف با تورم افسارگسیخته قرار گرفته است. بررسی ها از کاهش ۲۱ درصدی ارزش وام مسکن خبر می‎دهد؛ یعنی ارزش این وام معادل یک پنجم کاهش یافته است.

به سبب  جهش قیمت مسکن در شهر تهران طی یک سال اخیر و رسیدن میانگین  قیمت به متری ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان، توان پوشش‌دهی تسهیلات مسکن که تا همین یک سال و نیم گذشته  حدود ۵۰ درصد قیمت یک آپارتمان ۷۵ متری را در تهران در بر می‌گرفت، به ۲۱ درصد، یعنی معادل یک پنجم کاهش یافته است.
به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا، قیمت مسکن در پایتخت به میانگین ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در هر متر مربع رسیده و فقط طی پنج ماه اخیر مترمربعی یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان گران‌تر شده است.

در این شرایط وام ۱۶۰ میلیونی خانه اولی‌ها که از سال ۹۴ تا کنون بدون تغییر مانده و صرفاً سود آن به تدریج از ۱۴ به ۸ درصد کاهش یافته است، فقط ۲۱ درصد از ارزش یک واحد ۷۵ متری را در تهران با توجه به الگوی مصرف مسکن پوشش می‌دهد.

وام

وام مسکن در استان‎ها همچنان کارآمد است

هنوز متقاضیان زیادی برای دریافت وام مسکن وجود دارند اما شواهد حاکی  است که دیگر نمی‌توان در کلان‎شهرها با وام‌های کنونی خانه‌دار شد.
با این حال هنوز در شهرهای کوچک، به دلیل پایین بودن قیمت مسکن، استفاده از این نوع تسهیلات متقاضیان خود را دارد؛ به طوری که در ۱۵ استان: آذربایجان شرقی، مازندران، گیلان، البرز، کرمان، همدان، هرمزگان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، بوشهر، قم، یزد، سیستان و بلوچستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، هدف‌گذاری برای جذب منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم به طور ۱۰۰ درصد محقق شده است. به بیان دیگر، مردم در این استان‌ها هنوز با استفاده از تسهیلات بانک مسکن در این استان‌ها خانه‌دار می‌شوند.

 

برای آگاهی از آخرین خبرهای روز بازار مسکن، از صفحه‎های خبر و گزارش  و اخبار مسکن  مجله دلتا ، جامع‎ترین مجله ملکی ایران، دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…