قطع مصرف دارو ها چه عوارضی دارد؟

۰
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بعضی مواقع قطع مصرف دارو بدون مشورت با پزشک به اندازه مصرف خود دارو خطرناک است. این مسئله در خصوص برخی داروها از اهمیت بیشتری برخوردار است.
قطع مصرف دارو

بسیاری افراد گاهی اوقات بدون مشورت با پزشک مصرف داروها را متوقف می کنند. مواردی مانند عوارض جانبی، احساس  بی نیازی و بهبودی، نارضایتی از نحوه درمان و نتیجه دلخواه، درقطع مصرف دارو تاثیر گذارند.

به گزارش دلتا به نقل از عصر ایران؛ زمانی که به طور ناگهانی و بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را متوقف می‌کنید، در واقع خطرهای جبران ناپذیر و حتی مرگ زودرس را به جان می‎خرید. پیش از قطع مصرف داروها لازم است با پزشک خود مشورت کنید، به‌ ویژه اگر داروهایی خاص  را مصرف می‌کنید.

داروهای فشار خون

داروی فشار خون

داروهای فشار خون مانند مسدودکننده‌های بتا به حفظ ضربان آرام و درست قلب کمک می‌کنند. اگر به ناگاه مصرف این داروها را متوقف کنید، ممکن است با شرایطی مانند ضربان قلب سریع رو به رو شوید. درحقیقت، این شرایط می‌تواند به ایسکمی قلب و افزایش چشمگیر فشار خون و ضربان قلب منجر شود. تمام این موارد می توانند به بروز یک حمله قلبی در آینده منجر شوند.

داروهای رقیق کننده خون

داروهای رقیق کننده خون

مصرف دارو های رقیق کننده از تشکیل لخته‌های خون پیشگیری می‌کنند. لخته‌های خون که در سرخرگ‌ها، سیاهرگ‌ها و قلب تشکیل می‌شوند می‌توانند موجب حملات قلبی، سکته‌های مغزی و بروز انسداد شوند. داروهای ضد لخته شدن خون، مانند کومادین (وارفارین) باید همواره زیر نظر پزشک مصرف شوند و بدون مشورت با او نباید مصرف آن‌ها را متوقف کنید.

داروهای ضد اضطراب

داروهای ضد استرس

بنزودیازپین ها رایج‌ترین کلاس داروهای ضد اضطراب هستند. اگرچه این داروها در تسکین فوری علائم اضطراب به خوبی عمل می‌کنند، اما نباید به دلیل بهبود اضطراب مصرف آنها را به ناگاه متوقف کنید. مصرف طولانی این داروها می تواند به شکل‌گیری وابستگی فیزیولوژیکی منجر شود. از این‌رو، توقف ناگهانی مصرف این داروها می‌تواند عوارض خطرناک داشته باشد. برای ترک این داروها باید به تدریج میزان  مصرف آن ها را کم کرد.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسرگی

 ترک داروهای ضد افسردگی به اندازه داروهای ضد اضطراب خطرناک نیستند،اما همچنان قابل تامل هستند. این احتمال وجود دارد که با قطع این دارو ها سردرد، سبکی سر، حالت تهوع، و تعریق را تجربه کنید. همچنین، خطر عود بیماری نگران کننده است . قاعده کلی برای داروهای ضد افسردگی این است که اگر بیماری پس از مصرف دارو برای شش ماه تا یک سال بهبود یافت، پزشک کاهش و توقف مصرف دارو را مورد توجه قرار می‎دهد.

استروئیدها

استروئیدها

غدد آدرنال یک هورمون استروئیدی به نام کورتیزول ترشح می‌کنند که ضدالتهاب قوی هستند. اما گاهی اوقات ما به مقدار بیشتری از استروئیدها برای مبارزه با یک بیماری حاد یا التهاب نیاز داریم. این زمانی که است که داروهای استروئیدی، مانند پردنیزون (Prednisone)، تجویز می‌شوند. پردنیزون می‌تواند مانند شمشیر دو لبه عمل کند. زیرا هنگامی که مصرف دارو را آغاز می کنید، غدد آدرنال فعالیت خود را متوقف می کنند. اگر به ناگاه مصرف استروئید را متوقف کنید، غدد آدرنال یک یا دو هفته زمان نیاز دارند تا دوباره فعال شده و تولید کورتیزول را آغاز کنند. به سبب سطوح پایین کورتیزول در بدن ممکن است با علائمی مانند ضعف، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، و شکم درد مواجه شوید. پزشک به تدریج میزان مصرف استروئیدها را کاهش می دهد تا بدن زمان کافی برای آغاز تولید کورتیزول را بدون مواجهه با آثار ناخوشایند ترک داشته باشد. قطع مصرف دارو های استروئیدی باید با مشورت پزشک باشد.

داروهای ضد درد مخدر

دارهای ضد درد

کدئین، مورفین و هیدروکودون، داروهای مخدری هستند که پزشک برای تسکین درد تجویز می‌کند. اگر فردی برای چند ماه این داروها را مصرف کرده باشد، زمانی که دارو را متوقف می کند با علائم ترک مشابه با علائم ترک هروئین روبه رو می شود. بی قراری، اضطراب، اسهال، و درد عمومی تنها چند نمونه از این علائم هستند. مصرف این دسته از دارو ها نیز باید به تدریج کم شوند.

قطره های چشم برای آب سیاه

قطره چشم

قطره های چشم تجویزی برای درمان آب سیاه به کاهش فشار در چشم کمک می‌کنند. توقف استفاده از آن‌ها می‌تواند افزایش فشار در چشم را درپی داشته باشد. ادامه  فشار ناشی از انباشت مایع می‌تواند آسیب بیشتری به عصب بینایی چشم وارد کرده و به‌طور بالقوه به نابینایی در آینده منجر شود.

داروهای ضد تشنج

تشنج

افرادی که داروهای ضد تشنج مصرف می‌کنند هرگز نباید مصرف آن‌ها را خودسرانه متوقف کنند زیرا می‌تواند شدت و تکرر تشنج را افزایش دهد. برخی افراد نیز ممکن است علائم ترک را طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از توقف مصرف دارو تجربه کنند. آشفتگی، سردرگمی، و ناهماهنگی، برخی از شایع‌ترین علائم ترک این دارو ها هستند. قطع مصرف داروی ضد تشنج بدون مشورت با پزشک اصولی نیست.

داروهای تیروئید

تیروئید

افرادی که به بیماری‌های پرکاری و کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند برای تنظیم تولید هورمون تیروئید که به کنترل سوخت و ساز کمک می‌کند، نیاز به مصرف دارو دارند. افراد مبتلا به پرکاری تیروئید که مصرف دارو را متوقف می‌کنند ممکن است که سلامتیشان با ضربان تند قلب ، تب، غش به خطر افتد و در صورت درمان نشدن به کما روند.بنابراین قطع مصرف دارو های ضد تیروئید باید تحت نظر پزشک متخصص باشد.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ سلامتی از مجله دلتا  دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…