چشم انداز قیمت خانه در سال ۹۸

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی تحولات بازار و اظهار نظرهای مسئولان و کارشناسان در این خصوص نشان می‌دهد که قیمت خانه در سال 98 تحت تاثیر شرایطی است که رونق ساخت و ساز اصلی ترین آنها است.
قیمت خانه در سال 98

قیمت خانه در سال ۹۸ پایین می‌‎آید. این خبر را همین چند وقت پیش وزیر راه و شهرسازی در پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال آینده گفته بود.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین، با توجه به افزایش ٣٠ میلیون تومانی وام مسکن، این پرسش مطرح می‎شود که در سال آینده، بازار مسکن دستخوش چه تحولاتی خواهد شد و آیا روند افزایشی قیمت‌ها ادامه می‌یابد یا ورق برمی‌گردد و قیمت مسکن نزولی می‌شود؟

وام ساخت ۱۰۰ میلیونی کارساز نیست

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این‌باره می‌گوید: «دولت در حالی وام ساخت مسکن را از ٧٠ به ١٠٠میلیون تومان افزایش داده که بر اساس اعلام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در معاملات بهمن‌ماه تهران ۱۰میلیون و ۶۶ هزار تومان بوده است. به‌عبارتی خرید یک آپارتمان ١٠٠ متری چیزی حدود یک‌میلیارد تومان آب می‌خورد و این وام فقط ١٠ درصد قیمت خانه را پوشش می‌دهد و نمی‌تواند تاثیری در بازار خرید و فروش خانه داشته باشد.»

از طرفی تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از اوضاع و احوال بازار مصالح ساختمانی نشان از ادامه افزایش هزینه تمام‌شده ساختمان و بروز تحولات جدید با تشدید بی اعتمادی در بازار ساخت‌وساز دارد.

قیمت مسکن در سال 98

این گزارش حاکی است که شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی شهر تهران در فصل پاییز ۹۷ به عدد ۳۳۱ رسیده که این رقم نسبت به شاخص قیمت مصالح در فصل مشابه سال قبل حدود ۵٣ درصد افزایش داشته است.

علت آن نیز شوک ناشی از تلاطم بازار ارز و کمبود برخی از مصالح ساختمانی در بازار بود. به هر ترتیب به ‌تدریج کاهش التهابات بازار ارز در پاییز و ادامه کاهش معاملات مسکن و حاکم شدن رکود در بازار باعث شده است تا از شیب رشد افزایش قیمت مصالح ساختمانی کاسته شود.

ثبات قیمت خانه در سال ۹۸ مشروط به عرضه مناسب

با این حال، به‌رغم این‌که قیمت مصالح ساختمانی در پاییز پنج درصد نسبت به تابستان افزایش یافته اما اطلاعات منتشره در آمار مربوطه نشان از آن دارد که شاخص قیمت ۶ گروه از مصالح ساختمانی از ۱۴ درصد تا ۴۰ درصد رشد داشته است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران که معتقد است مسکن در سال ٩٧ جهش قیمت قابل توجهی را داشته است، ادامه می‌دهد: «با توجه به افزایش قیمت تمام‌شده ساخت و ساز ، کاهش قیمت خانه در سال ۹۸ کمی دور از انتظار است، اما چنانچه عرضه خانه در سال آینده از تقاضای آن سبقت گیرد، می‌توان به ثابت ماندن قیمت خانه در سال ۹۸ امیدوار بود.»

او می افزاید: «به سبب بالا رفتن قیمت تمام‌شده ملک، ساخت و ساز در تهران نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده و همین موضوع عرضه ملک در تهران را تحت‌الشعاع قرار داده است.»

از طرفی کارشناسان مسکن معتقدند: سال آینده اقتصاد مسکن در بخش معاملات وضعیت بهتری خواهد داشت و دلیل آن هم ساخت و سازهایی است که در سال ۹۷ صورت گرفته و در سال ۹۸ به بازار عرضه خواهند شد.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این خبر صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

۳ دیدگاه

  1. بهرامی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۸ ب٫ظ

    کاهش قیمت حتما اتفاق می افتد ولی اصلا چاره ساز نیست چون کاهش۲۰درصدی برای افزایش ۱۰۰درصدی بی معناست

    پاسخ

  2. یاسین

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۳۴ ب٫ظ

    وام مسکن در تهران شوخیی بیش نیست؟!

    پاسخ

  3. سهیل

    ۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۰۰ ب٫ظ

    قیمت خانه در سال ۹۸ پایین می‌‎آید. این خبر را همین چند وقت پیش وزیر راه و شهرسازی در پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال آینده گفته بود.
    عجب پیبینی ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…