روستای سنگی ورکانه با معماری سبک رنسانس

۴
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روستای سنگی ورکانه در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی قرار گرفته و به دلیل کوهستانی بودن و داشتن طبیعت زیبا از مناطق بسیار بکر به شمار می‌رود.
روستای سنگی ورکانه

روستای سنگی ورکانه (Varkaneh) در جاده همدان به ملایر، ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان و در جاده سد اکباتان، قرار دارد. این روستای زیبا و چشم‎نواز به «روستای چشمه قل قل» نیز معروف است. پیشینه روستای سنگی ورکانه به ۴۰۰ سال قبل و زمان صفویه می‎رسد.

روستای ورکانه از طبیعت‎های خاص است که در هر فصل چهره‎ای متفاوت دارد. در تابستان آب و هوای معتدل، اما در پاییز و زمستان، هوای سرد و کوهستانی بر منطقه غلبه می‎کند.

همچنین این روستای تماشایی زادگاه پرفسور توفیق موسیوند، سازنده نخستین قلب مصنوعی جهان است.

ورکانه

ورکانه به چه معنا است؟

در گویش کردی «ور» به معنی کنار و «کانه» به معنی چشمه است. بنابراین ورکانه  به معنی قرار گرفتن در کنار آب و چشمه است. همچنین از آن جهت که اطراف این روستا معادن سنگ بسیار زیادی وجود دارد، علت این نام‎گذاری می‎تواند محلی که در نزدیکی معدن یا ورکان است، باشد.

معماری روستای سنگی ورکانه

وَرکانه از نظر کاربرد مصالح بومی و محلی و به‎خصوص سنگ، منحصر‎به‎فرد است و استفاده از سنگ در چهره و سیمای روستا خودنمایی می‌کند.
سنگ در پی، و ساخت دیوارهای باربر و دیوارهای محوطه و حیاط‌ها مورد استفاده قرار گرفته  و بیشتر سنگ لاشه است که با ملات گل کار شده است. پهنای این دیوارهای سنگی در طبقه همکف به یک متر هم می‌رسد و تنها عامل اتصال در دیوارهای سنگی نیز استفاده از تیرهای چوبی است.

روستای سنگی
به نظر می‌رسد کاربرد سنگ به علت فراوانی این عنصر در روستا و موقعیت جغرافیایی و آب و هوای کوهستانی آن است زیرا سنگ مانع از نفوذ سریع سرما به داخل بنا می‎شود. همچنین؛ سختی و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و کمبود آجر و خشت در منطقه بوده است.
سنگ‌های لاشه که تمام کوچه‌های آن را احاطه کرده‌اند، زیر نورهای موضعی به رنگ قهوه‌ای سوخته می‎شوند که گویی تصاویر اروپای دوران رنسانس را یادآور می‌شود. نخستین و قدیمی‌ترین محله ورکانه، محله «درب مسجد» است.

روستای سنگی

روستای سنگی ورکانه ، منطقه ویژه گردشگری

وجود دره‌های فراوان از جمله دره‌های زیبای یورد صفرخان، دره‌ خان، تخته سنگ، جن‌ دره و سوبلاغ در اطراف روستا از خصوصیات طبیعی منطقه است و شیب عمومی این منطقه و وجود دره‌های فراوان در اطراف روستا موجب شکل‌ گیری رودخانه‌های فصلی شده است.
روستای ورکانه یکی از شش روستای گردشگری همدان است که نام آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و به‎عنوان منطقه ویژه گردشگری کشور مطرح شده‌است.

روستای سنگی

 این سکونتگاه سنگی طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ در حدود ۷۱۳ نفر سکنه داشته است و مردم مهمان‎نواز آن، به زبان‎های فارسی و لری صحبت می‎کنند. طبیعت ورکانه سبب شده تا اغلب مردم آن به کشاورزی و دام‎پروری روزگار خود را بگذرانند.

برای خواندن  مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون و معماری های خاص از  مجله دلتا دیدن کنید.

۴ دیدگاه

  1. محمد نیکروش

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۵ ب٫ظ

    واقعا زیباست
    و پرفسر موسوند از افتخارات ایران

    پاسخ

    • زهرا دُرّی

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

      سلام و سپاس.

      پاسخ

  2. طاهری

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ در ۲:۵۴ ب٫ظ

    خوب بود.

    پاسخ

    • زهرا دُرّی

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ در ۱۰:۰۸ ق٫ظ

      سلام دوست گرامی. حتما سری به روستای سنگی ورکانه بزنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…