با وجود پارکینگ مزاحم در ساختمان چه باید کرد؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دارنده پارکینگ مزاحم می‎بایست هر زمان ازشبانه روز که لازم شد برای جا به جایی خودروی خود اقدام کند و مانعی برای پارک کردن سایر خودروها ایجاد نکند.
پارکینگ مزاحم

پارکینگ مزاحم در مجتمع های مسکونی اغلب برای ساکنان مشکلاتی ایجاد می‎کند. بهتر است از معامله آپارتمانی با این گونه پارکینگ بگذرید. اما در صورت وجود پارکینگ مزاحم در ساختمان چه باید کرد؟

بر اساس قانون، هیچ یک ازساکنان آپارتمان نباید خودروی خود را طوری در پارکینگ پارک کنند که مزاحم رفت و آمد سایر خودروها شود. اگر مالک آپارتمانی بدون داشتن حق پارکینگ، با پارک کردن خودروی خود، عبور و مرور دیگر خودرو ها را مختل کند می‌توان از او شکایت کرد.

اگر داشتن پارکینگ مزاحم در سند ملک ذکر شده باشد، مالک پارکینگ مزاحم موظف است در هر ساعت از شبانه روز ماشین خود را در صورت نیاز جا به‌ جا کند در غیر این‎صورت هر یک از مالکان می‌توانند به سبب مزاحمت از او شکایت کنند.

چنانچه داشتن پارکینگ مزاحم در سند قید نشده باشد و دارنده‎ی آن مزاحم رفت و آمد دیگر خودروها  باشد، با مراجعه به دادگاه، قاضی پس از رویت اسناد و مدارک مالکیت هر دو طرف، متجاوز به پارکینگ دیگری را محکوم می‎کند. زیرا کسی که حق استفاده از پارکینگ را ندارد نمی‎تواند غیرقانونی به پارکینگ دیگری تجاوز کند.

پارکینگ مزاحم

اختصاص پارکینگ مزاحم

 شهرداری‎ها برای محل پارکینگ مقررات خاصی  در نظر گرفته‎اند. اگر راه عبور سایر خودرو‌ها در محل اختصاصی  پارکینگ  فراهم باشد و مقررات برای آپارتمانی قابل اجرا نباشد، شهرداری در صورت توافق ساکنان، مقررات جدیدی وضع می‌کند به این صورت که یک پارکینگ برای یکی از واحدها در امتداد پارکینگ واحد دیگر در نظر می‌گیرد.

از مشکلات پارکینگ مزاحم این است که برای جا به جا کردن خودروی اول، نیاز است تا مالک خودرویی که از فضای پارکینگ مزاحم استفاده می‌کند، اتومبیل خود را حرکت دهد.  به همین علت قیمت پارکینگ مزاحم از باقی پارکینگ‌ها کمتر است .

نحوه تخصیص پارکینگ مزاحم  با توافق همه ساکنان نیز امکان پذیر است. در غیر این صورت شهرداری و اداره ثبت بر اساس تاریخ قرارداد مالکان، پارکینگ‎ها را به ساکنان اختصاص می‌دهد و پارکینگ مزاحم  را به مالکی می‎دهد که آخرین قرارداد را ثبت کرده باشد.

برای مطالعه بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …