عمارت مسعودیه، هم طراز کاخ های تهران

۱۲
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
عمارت مسعودیه، همطراز کاخ ‎های تهران؛ فقط تیتر یک مقاله نیست بلکه ادعای بسیاری از گردشگرانی است که برای بازدید از این مجموعه آمده‎اند.
عمارت مسعودیه

گشت و گذار در گوشه گوشه تاریخ سرزمین‌مان ایران، همیشه و همیشه جذاب بوده و خواهد بود. نمی‌شود روزی را در یک مکان تاریخی بگذرانیم اما از زیبایی ها و نشانه های آن به بخشی از آداب و رسوم زمانه اش پی نبریم. بیایید قرار بگذاریم هر هفته به تکه ای از دوران زندگی پیشینیان رجوع کنیم تا ارزش افزوده بناهای تاریخی مان (که آشنایی با سرگذشت این دیار است) در جیب خودمان برود. صفحه گردشگری در تاریخ گردی امروز به مکانی دیدنی و زیبا، عمارت مسعودیه سر زده و از شما دعوت می‌کند تا با مجله دلتا همراه شوید.

تاریخ گردی در تهران

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه، هم‎طراز کاخ های تهران؛ فقط تیتری برای یک مطلب نیست بلکه ادعای بسیاری از گردشگرانی است که از این بنا بازدید کرده‎اند. همچنین بر اساس آمار سازمان میراث فرهنگی، این عمارت یکی از پر باز‎دید ترین بناها در شهر تهران است.

با اینکه بعد از کاخ هایی چون کاخ سفید مجموعه سعدآباد، کاخ نیاوران، کاخ گلستان و… عمارت ‎ها در درجه دوم جاذبه‎ های توریستی حساب می‎شوند اما عمارت مجلل مسعودیه تهران از نظر جذابیت برای مخاطبان با این کاخ ها برابری می‎کند. همچنین اولین کتابخانه و موزه ملی ایران در گوشه ای از این عمارت ایجاد شده است.

پیشنهاد مطالعه: می توانید برای تاریخ گردی در مجله دلتا مطالب “برویم بر در شمس العماره” و “خانه فاموری” را هم مطالعه کنید.

تاریخچه عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه تهران به دستور مسعود‎ میرزا ساخته شد. فرزند ناصر الدین شاه که برادر ناتنیِ مظفر الدین شاه قاجار بود. در باغ نظامیه به مساحت چهار هزار متر مربع در سال ۱۳۷۷ شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و از سال ۱۲۹۵ هجری قمری نه فقط شاهد وقایع مهمی از تاریخ تهران بوده است بلکه امروزه به عنوان یکی از جاذبه‎ های مهم و زیبای پایتخت شناخته می شود.

ستون های ایوان مسعودیه تهران

حیاط‎ های متعددی چون حیاط مشیریه، حیاط سید جوادی و ساختمان آن، حیاط خلوت و عمارتِ آن، در این بنا گنجانده شده ‎است که با رنگ ها و نورپردازی‎ های امروزی که در آن ها انجام می شود، حتی بسیار زیبا تر از آنچه هستند دیده می‎شوند.

 با اینکه عمارت مسعودیه شامل قسمت‎ های بیرونی و اندرونی بوده ‎است، اما امروزه از اندرونی آن چیزی باقی نمانده، ولی همان طور که ذکر شد در زمین پهناور آن هفت عمارت به چشم می‎خورد که از طریق حیاط ‎هایی مانند عمارت دیوان خان، عمارت مشیری، عمارت سفره خانه و حوض خانه و …به یکدیگر متصل شده‎اند.

پیشنهاد مطالعه: خوب است برای شناختن سایر بناهای زیبای قاجاری مطالب “خانه های قدیمی تهران ، کافه گردی” و “تهران قدیم را بگردیم” را هم مطالعه کنید.

مسعودیه بنایی کهن

بنای مسعودیه را به دو بخش شرقی و غربی به وسیله دیواری مشبک تقسیم ‎کرده‎اند. اما مجموعه‎ ای که امروز ما شاهد آن هستیم فقط نیمه غربی این عمارت است. با کتیبه ‎ها و سردر های بسیار زیبا. جالب است بدانید با آنکه تاریخ ساخت این عمارت را ۱۲۹۵ هجری قمری اعلام کرده‎اند اما تاریخِ درج شده روی برخی از این کتیبه ‎ها ۱۲۹۰ هجری ‎است. با این حال کتیبه‎ های سر در اصلی، دیوان خان و دیوان شرقی عمارت مشیر الدوله ، همان تاریخ ساخت عمارت یعنی ۱۲۹۵ هجری را نشان می‎دهد.

بخش اندرونی

در قسمت های باز‎سازی شده‎ این مجموعه در سال ‎های اخیر نمایشگاهی از عکس های قدیمی و تاریخی و همچنین موزه‎ آثار باستانی و فروشگاه صنایع دستی برای خرید بازدید کنندگان بر پا شده است. به علاوه در شهریور ۱۳۹۰ برای برگزاری مراسم جشن خانه سینما از این عمارت استفاده شد.

کافه مسعودیه

این خیلی تعجب آور نیست که گوشه‎ ای از این عمارت، رابه ساخت مکانی برای پذیرایی از بازدید ‎کنندگان اختصاص داده بودند تا میهمانان بتوانند دمی با دوستان و همراهان خود بیارامند، و با گرفتن عکس‎ هایی، خاطره شیرین گردش خود در این مکان فرح بخش و پر از زیبایی ‎های چشم نواز را ثبت کنند. اما امروزه دیگر این کافه سر جایش نیست و اثری از آن نخواهید دید.

کافه عمارت

چطور به عمارت مسعودیه برویم؟

دسترسی اول: دسترسی به این مجموعه، چه شما ساکن تهران باشید و یا میهمانی از سایر شهر ها، به راحتی میسر است. می‎توانید از خطوط مترو شهری استفاده کنید. به این ترتیب که از هر جایی که بیایید ایستگاه مترو بهارستان پیاده شده و پس از خروج به سمت خیابان اکباتان قدم بزنید. کمی بعد به ورودی اصلیِ عمارت می‎رسید.

دسترسی دوم: ورودی فرعی عمارت نیز در خیابان ملت قرار دارد. می‎توانید ایستگاه متروی ملت پیاده شده و در خیابان ملت به سمت خیابان اکباتان بروید تا به ورودی رسیده و با پرداخت اندک مبلغی، داخل مجموعه شوید.

عمارت قجری

حرف آخر

پاک کردن خاطرات بسیار سخت، اما به وجود آوردن خاطرات شیرین، بسیار ساده است. با گشت و گذاری شاید معمولی حتی، در یک عصر زمستانه در حالی که لیوانی نوشیدنی گرم در دست دارید و برای رسیدن به مقصد گردشگری خود در خیابان قدم می‌زنید، می‌توانید خاطره این لحظات را برای همیشه در ذهن خود ثبت کنید.

۱۲ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۸ دی ۱۳۹۸ در ۴:۱۳ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

    • گلزار

      ۸ دی ۱۳۹۸ در ۶:۵۷ ب٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  2. شمس

    ۸ دی ۱۳۹۸ در ۲:۰۰ ب٫ظ

    بسیار زیبا و دیدنی است

    پاسخ

    • گلزار

      ۸ دی ۱۳۹۸ در ۶:۵۶ ب٫ظ

      بلی بلی همینطوره 🙂 🙂
      مرررسی :*

      پاسخ

  3. سارا مولوی

    ۸ دی ۱۳۹۸ در ۱:۵۰ ب٫ظ

    سلام. کافه مسعودیه خیلی وقته تعطیل شده و دیگه تو عمارت کافه ای نیست.

    پاسخ

    • گلزار

      ۸ دی ۱۳۹۸ در ۶:۵۵ ب٫ظ

      سلام
      بله متاسفانه همینطوره 🙁
      و ممنونم که مطالب مارو دنبال می کنید 🙂 🙂 🙂

      پاسخ

  4. علیرضا وطنخواه

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ در ۱:۴۵ ب٫ظ

    خیلی ممنون از مطلبتون
    این عمارت فوق العاده زیباست و به همه وطن دوستان پیشنهاد میکنم برای دیدن اون برن

    پاسخ

    • گلزار دقیقی

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ در ۹:۵۲ ق٫ظ

      سپاسگزارم. بله امیدوارم در ایام نوروز این اتفاق عملی بشه.

      پاسخ

  5. میار(دلتانوشهر)

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در ۸:۱۸ ب٫ظ

    بسیار جالب و زیبا بود.تشکر بابت انتشار همچین مطالبی. خسته نباشید

    پاسخ

    • گلزار دقیقی

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ در ۹:۵۱ ق٫ظ

      سپاسگزارم. شاد باشید

      پاسخ

  6. خانزاده

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در ۸:۱۳ ب٫ظ

    خیلی عالی و زیباست

    پاسخ

    • گلزار دقیقی

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ در ۹:۵۱ ق٫ظ

      سپاسگزارم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…