قبل از خرید ملک برای اطمینان استعلام ثبتی بگیرید

۲
7
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پس از توافقات اولیه با فروشنده ملک و قبل از تنظیم و امضا قرارداد بیع، متقاضیان خرید ملک می‎توانند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و ارائه سند آپارتمانی که انتخاب کرده‎اند، نسبت به صحت سند ارائه شده، مالکیت فرد فروشنده و همچنین نداشتن محدودیت‌های قضایی و حقوقی برای ملک موردمعامله اقدام کنند.
استعلام ثبتی

برای اطمینان از ملکی که قصد خرید آن را دارید استعلام ثبتی بگیرید. این مطلب برای افرادی است که قصد خرید خانه یا آپارتمان دارند و فرقی نمی‎کند که برای اولین بار خانه می‎خرند یا به دلایلی قصد دارند محل سکونت خود با ملک مناسب تری عوض کنند.

کسانی که با مبلغی که برای تهیه سرپناه پس انداز کرده اند و اولین بار برای خرید ملک به مشاوران املاک مراجعه و ملک مناسب را انتخاب می‎کنند، با برخی ابهام ها در مورد سالم بودن معامله و احتمال اینکه ملک انتخابی آن ها مشکلات ثبتی و حقوقی داشته باشد روبه رو می‎شوند و گاهی این ابهام ها آنها را از خرید ملک باز می‎دارد.

چرا باید قبل از خرید ملک استعلام ثبتی انجام دهیم؟

بسیار دیده شده که طی سال‌های اخیر در پرونده‌های زیادی هویت مالک جعلی بوده یا سند ارائه شده از سوی فروشنده متعلق به ملک مورد معامله نبوده است. در برخی پرونده های دیگر به واسطه تعقیب قضایی مالک، فروشنده اجازه انجام معامله را نداشته و به اصطلاح حقوقی ممنوع‌ المعامله است. بخش دیگری از این پرونده‌ها به طور عمده مربوط به دعاوی است که در آنها در حالی‎که سند ملک فروخته شده در رهن بانک بوده، مالک اقدام به فروش آن و دریافت پول از خریدار کرده است.

استعلام ثبتی

راهکار قانونی رفع ابهام از خرید ملک :

پس از توافقات اولیه با فروشنده ملک و قبل از تنظیم و امضا قرارداد بیع، متقاضیان خرید ملک می‎توانند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و ارائه سند آپارتمانی که انتخاب کرده‎اند، با استعلام ثبتی نسبت به صحت سند ارائه شده، مالکیت فرد فروشنده و همچنین نداشتن محدودیت‌های قضایی و حقوقی برای ملک موردمعامله اقدام کنند.
در این خصوص متقاضی خرید ملک باید با ارائه سند مالکیت به دفاتر اسناد رسمی درخواست استعلام ثبتی کند. خریدار با پرداخت مبلغی حدود ۵۰ هزار تومان به دفتر خانه اسناد رسمی برای حق‌التحریر و حق‌ثبت، پس از دریافت جواب استعلام از همان دفترخانه، می‌تواند مطمئن شود که مالک و ملک منتخب او مشکل حقوقی و ثبتی ندارد و  می‎تواند با اطمینان کامل با فروشنده معامله کند.

 ارائه سند مالکیت برای درخواست استعلام ثبتی الزامی است تا دفتر خانه با استفاده از اطلاعات مندرج در سند ادعاهای مالک در مورد ملک و صحت معامله بررسی شود.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ستوده

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۵:۰۴ ب٫ظ

    سپاس از مطالب مفیدتان

    پاسخ

  2. پویان

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۰۳ ب٫ظ

    خوب بود اگر در مجله دلتا ، مطالبی در مورد نحوه استعلام از قیمت املاک و روش کار با سایت “سابا” http://hmi.mrud.ir/sabaa/ قرار می دادید …. تا مردم بیشتر از قیمت مناطقی که قصد خرید و فروش دارند اطلاعات کسب کنند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …