خانه نکات حقوقی استعلام شهرداری برای فروش ملک چه مدت اعتبار دارد؟

استعلام شهرداری برای فروش ملک چه مدت اعتبار دارد؟

۳
9
خريد و فروش ملک در دفترخانه اسناد رسمی فقط در صورتی که عوارض نوسازی و شهرسازی آن پرداخت شده باشد، به ثبت می‌رسد.
استعلام از شهرداری برای ملک

افراد بعد از انتخاب ملک مورد نظر و توافق با فروشنده، قولنامه را تنظیم و ملک را خریداری می‌کنند. بعد از گذراندن این مراحل، نوبت به تنظیم سند و واگذاری رسمی ملک می‌رسد. برای تنظیم و ثبت سند به نام خریدار لازم است از اداره‌های مختلف، از جمله شهرداری منطقه‌ای که ملک در آن واقع شده است، استعلام دریافت کنند. استعلام از شهرداری برای ملک از جمله مراحلی است که حتماً باید در خرید ملک طی شود و در مجله دلتا به آن پرداخته شده است.

استعلام از شهرداری برای ملک

ملک مورد معامله در هر منطقه‌‌ای از شهر که قرار دارد، صاحب آن باید به شهرداری همان منطقه مراجعه کند. فروشنده با نامه‌ای که دفترخانه به او داده و مشخصات ثبتی ملک در آن قید شده است، به شهرداری مراجعه می‌کند و کارشناسان شهرداری مواردی را مورد بررسی قرار می‌دهند که عبارت‌اند از :

۱. ساختمان طبق پروانه ساخته شده باشد؛ در غیر این صورت، فروشنده باید جریمه مربوطه را بپردازد.

۲. عوارض نوسازی برای ساختمان و زمین، جزء هزینه انتقال سند است که باید پرداخت شود.

۳. فروشنده باید هزینه‌ای برای پسماند (جمع کردن زباله ها) و کمک به آموزش‌ و پرورش به شهرداری بپردازد.

بنابراین خرید و فروش ملک در دفترخانه اسناد رسمی، فقط در صورتی که موارد مذکور انجام شده باشد به ثبت می‌رسد.

استعلام از شهرداری

استعلام مفاصا حساب شهرداری

روند اداری استعلام مفاصا حساب در شهرداری ۲ تا ۳ ساعت به طول می‌انجامد. معمولاً سه تا هفت روز بعد، جواب نامه استعلام شهرداری آماده تحویل است. در واقع ملک، هر بدهی دیگری به شهرداری داشته باشد، تسویه می‌شود. شایان ذکر است مبلغ مورد نظر بابت عوارض و نوسازی با توجه به ملک مورد معامله، موقعیت آن و ارزش ملک متفاوت است.

مدت اعتبار جواب استعلام

جواب استعلام و مفاصا حساب از شهرداری باید در اولین فرصت به همان دفترخانه‌ای که سند در آنجا تنظیم می شود، تحویل داده شود؛ زیرا مدت اعتبار استعلام، با توجه به شهرداری‌های مناطق مختلف و شهری که ملک در آنجا واقع شده، از یک تا سه ماه متفاوت است. در برخی موارد، شهرداری این اعتبار را فقط تا یک ماه تمدید می‌کند.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با پرداخت عوارض شهرداری “عواقب عدم پرداخت عوارض شهرداری چیست؟” را مطالعه کنید.

  • دیه

    تقسیط دیه امکان پذیر است؟

    دیه از جمله تدابیر قانونگذار برای حفظ حقوق شخص آسیب دیده از جرم در نظر گرفته شده است. به ع…
  • مصادره اموال

    مصادره اموال

    مصادره اموال در مواردی رخ می‎دهد که شخص مرتکب جرم شده است و در نتیجه ارتکاب جرم طبق قانون …
  • سند وکالتی

    نحوه تبدیل سند وکالتی به قطعی

    سند ملک یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مواردی است که در خرید خانه مطرح می‎شود. بنابراین خرید…
بیشتر ببینید در نکات حقوقی

۳ دیدگاه

  1. امیدوار

    ۲۵ فروردین، ۱۳۹۸ در ۶:۰۵ ب٫ظ

    دقت بیشتری بفرمایید
    سپاس از تلاش شما

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۲ فروردین، ۱۳۹۸ در ۷:۵۳ ق٫ظ

    شما مثل اینکه هنوز عقب تر از زمانی.این چیزی که شما نوشتی مال ۱۰سال پیشه الان فقط کافیه به هر دفتر شهر الکترونیک در سطح تهران مراجعه و مدارک رو تحویل بدی.بین ۷ الی ۱۰روز نتایج استعلام شهرداری میاد

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲۴ فروردین، ۱۳۹۸ در ۹:۰۱ ق٫ظ

      سلام
      به همینطوره . منتها این مطلب عمومیت داره . به دلیل اینکه در شهرهای مختلف و مناطق مختلف رویه متفاوت است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین بخوانید

تقسیط دیه امکان پذیر است؟

دیه از جمله تدابیر قانونگذار برای حفظ حقوق شخص آسیب دیده از جرم در نظر گرفته شده است. به ع…