بازار مسکن، چشم انتظار رونق

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بازار مسکن، چشم انتظار رونق

در حالی که آمارها نشان دهنده رونق بازار مسکن است، اما بسیاری ازسازندگان و کارشناسان، ازرکود سنگین دراین بازارخبر می‌دهند.

زمزمه‌های گرانی مسکن، کم کم به گوش می‌رسد، به گونه ای که بسیاری از اجاره نشین ها که زمانی امید داشتند که خانه دار شوند با اجرایی شدن طرح‌های گوناگون تسهیلات مسکن، کم کم ناامید شده اند.

براساس آمار‌های وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن روز به روز درحال افزایش است. درهفت ماهه امسال، قیمت مسکن شهر تهران ۴ میلیون ۵۸۰ هزارتومان در هر متر مربع بوده که بررسی‌ها حاکی است، ۶ و ۳ دهم درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

همچنین، بسیاری از اجاره نشین هایی که امیدوار بودند قیمت مسکن در نیمه دوم امسال کاهش یابد با انتشار این آمار‌ها کم کم قید خانه دار شدن را می‌زنند و همچنان از این خانه به خانه جا به جا می شوند.

براساس آمار‌ها مناطق غرب و شمال تهران رکورد دارگرانی واحد‌های مسکونی و مناطق ۱۸ و ۱۹ رکورد دار ارزانی واحد‌های مسکونی به شمار می‌روند.

درماه کنونی از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه یک با ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بیشترین و منطقه ۱۸ با ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان کمترین متوسط قیمت را داشته اند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و انبوه سازان با رد این آمار‌ها می گویند:رونقی در بازار مسکن صورت نگرفته است.

ایرج رهبر، نایب رییس انجمن انبوه سازان مسکن تهران در این باره با اشاره به ادامه رکود دربازار مسکن گفت: تازمانی که دو عامل اصلی رکود بازار مسکن، یعنی افزایش توان خرید متقاضیان و کاهش هزینه‌های ساخت وساز بر طرف نشود این بازار رونق نخواهد گرفت.

وی افزود: با کاهش هزینه‌های ساخت و ساز، انگیزه تولید کنندگان برای افزایش تولید مسکن بیشتر شده که می تواند نقطه عطف برای بهبود بازار مسکن باشد.

به گفته رهبر، داشتن برنامه ریزی مناسب برای رونق مسکن به بهبود بازار کمک می کند، همچنین برای داشتن رونق پایدار باید از ابزارهای مختلف از جمله اجرای طرح های جمعیتی مانند مهاجرت معکوس استفاده کنیم.

براساس این گزارش، تجربه سال‌های گذشته نشان می‌ دهد که بعد از دو سال رکود، بازار مسکن با جهش قیمتی روبرو شده و این امر می تواند زنگ خطری برای بسیاری از خریداران مسکن باشد. اما بعد از گذشت پنج سال دربازار به جزانباشت متقاضیان مسکن به ویژه در تهران رویدادی رخ نداده است.

با افزایش متقاضیان مسکن، حباب قیمت دربازار ایجاد می شود که به گفته بسیاری از کارشناسان با ترکیدن این حباب افزایش قیمت های نجومی را شاهد خواهیم بود.

شایان ذکر است، دولت باید هرچه سریع تر با اجرای طرح‌های مختلف ازجمله افزایش مدت زمان بازپرداخت و کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و نیز ارائه تسهیلات ویژه به خانه اولی‌ها، از افزایش قیمت مسکن جلوگیری کند./باشگاه خبرنگاران جوان


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…