بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه دنیای اقتصاد- آپارتمان‌های ارزان قیمت در تهران

گزارش رسمی از تحولات بازار مسکن پایتخت در اولین ماه از فصل پاییز نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۴ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۷/ ۸ درصد افزایش داشته است.

از میان ۲۲ منطقه شهرتهران، منطقه ۱۷ با ۲/ ۱۵ درصد بیشترین میزان رشد متوسط قیمت را دارد و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۲ معادل ۲/ ۱ درصد تعلق دارد.

بخش دیگری از آخرین بررسی‌های بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن نیز حاکی از آن است که بیشترین متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۱۰ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ اختصاص داشته است که نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۴/ ۴ و ۶/ ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مشاوران املاک در مناطق مختلف شهر تهران نیز با اشاره به آخرین وضعیت معاملات بازار مسکن عنوان می‌کنند درحال حاضر با توجه به حضور خانه‌اولی‌ها در بازار مسکن، آپارتمان‌های به قیمت رسیده (پایین‌تر از متوسط قیمت خرید و فروش مسکن در شهر تهران) مورد توجه متقاضیان خرید قرار دارد؛ این در حالی است که بسیاری از فروشندگان واحدهای نوساز قیمت پیشنهادی خود را بالاتر از قیمت میانگین منطقه عنوان می‌کنند و به همین دلیل چندین ماه برای فروش ملک خود باید در صف انتظار بمانند.

روزنامه مردم سالاری – رشد بهای اجاره مسکن از تورم جا ماند

درحالی که ناظران بازار مسکن انتظار داشتند نرخ اجاره بهای املاک به دلیل وضعیت رکودی حاکم بر فروش بویژه در شهرهای بزرگ و نیز برنامه نظام بانکی برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها، افزایش یابد؛ اما آمارها نشان می‌دهد که بهای اجاره مسکن همپای تورم رشد نکرده است.

متوسط نرخ تورم در تابستان ۹۶ ، به ۹/۸ درصد رسید؛ اما شاخص بهای اجاره مسکن درمناطق شهری ایران در سه ماهه دوم سال ۹۶ عدد ۳/۱۰۶ را ثبت کرد یعنی نسبت به سه ماهه بهار امسال ۷/۱ درصد و نسبت به تابستان پارسال ۴/۷ درصد افزایش یافت.

متوسط شاخص بهای اجاره مسکن در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال پیش نیز ۵/۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این شاخص در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ۹۶ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به شهریور ۹۵ معادل ۱/۸ درصد افزایش داشته است.

هم هزینه مسکن شامل اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی در محاسبات شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی بر پایه سال ۱۰۰=۱۳۹۵ معادل ۱/۳۳ درصد است.

بررسی‌های بانک مرکزی بیانگر آن است که شاخص بهای اجاره مسکن در تابستان امسال نسبت به سه ماهه پیش در همه استان‌های کشور افزایش یافت.

بیشترین میزان افزایش متعلق به استان ایلام معادل ۸/۲ درصد بود و کمترین میزان افزایش مربوط به استان کرمانشاه معادل۸/۰ درصد بوده است.

روزنامه آرمان – تعطیلی ۷۰۰ بنگاه‌ معاملات ملکی

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: رکود معاملات مسکن و اختصاص مالیات بر ارزش افزوده به این صنف سبب شد پارسال بیش از ۷۰۰ بنگاه معاملات ملکی با سابقه در تهران تعطیل شود.

مصطفی قلی خسروی اظهار داشت: مشاوران املاک در افزایش قیمت مسکن هیچ‌ نقشی ندارند؛ بلکه هرچه قیمت‌ها مناسب باشد، معاملات بیشتری در دفاتر مشاوران املاک انجام می‌شود.

او با ابراز امیدواری نسبت به بازگشت رونق به بازار مسکن اظهار داشت: با سیاست‌های مناسب دولت به تدریج شاهد رونق معاملات در این بخش هستیم. انجام بیش از ۹۷‌ هزار معامله در سطح کشور نشان‌دهنده رونق تدریجی بازار مسکن در کشور است.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: با توجه به ثبت سالیانه ۸۰۰ تا ۹۰۰‌هزار ازدواج در کشور، برنامه‌ریزی مناسب برای خانه دار شدن زوجین جوان با استفاه از تسهیلات بانکی در کشور ضروری است.

خسروی اظهار داشت: طرح مسکن اجتماعی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مسکن در کشور باشد و تامین واحدهای مسکونی برای متقاضیان به یک برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسب نیاز دارد.

او یادآور شد: در بسیاری از کشورهای جهان با ۲۰‌ درصد آورده، ۸۰‌ درصد ارزش واحدهای مسکونی به جوانان و متقاضیان تسهیلات با بهره کم و طولانی‌مدت پرداخت می‌کنند تا خریداران مسکن به سهولت بتوانند صاحب خانه شوند.

هفته نامه پیام ساختمان – واکنش بهارستانی ها به راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان

حسین افضلی نماینده اقلید استان فارس در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران درخصوص تأخیر در راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور گفت: لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم توسط مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۴ تصویب شد و به‌منظور اجرایی شدن آن وزارت راه ‌و ‌شهرسازی فرصتی ۶‌ ماهه داشت و علت تعلل در این موضوع مشخص نیست.

وی افزود: اگر این سامانه اجرا شود با ایجاد شفافیت در معاملات موجب کاهش کلاه‌برداری در خریدوفروش املاک خواهد شد و دست سوداگران را از دلالی در بازار مسکن کوتاه خواهد کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه راه‌اندازی این سامانه به افزایش عدالت اجتماعی نیز کمک می‌کند گفت: یکی از مسائل عمده‌ای که باعث افزایش قیمت اجاره‌ها شده و همچنین موجب اختلاف قیمت بین ساختمان‌ها در مناطق مختلف گردیده است، عدم کنترل بر خانه‌ها با سامانه مذکور است.

نماینده اقلید فایده دیگر این سامانه را شناسایی خانه‌های خالی عنوان کرد و گفت: دولت با اعمال مالیات بر خانه‌های خالی که عمدتاً به اقشار ثروتمند جامعه تعلق دارند می‌تواند درآمد بسیار بالایی را کسب کند و به‌تبع آن پروژه‌های عمرانی روی زمین‌مانده را به نتیجه برساند.//


delta.ir ◊ مجله خبری دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…