اتمیوم بروکسل ؛ معماری مدرن و شگفت انگیز (+ویدئو)

۱
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ساختمان اتمیوم بروکسل  102 متر ارتفاع و  9 طبقه دارد. قطر هر کدام از کره هایی که در ۸ راس این ساختار مکعب قرار گرفته اند ۱۸ متر است.
اتمیوم بروکسل

اتمیوم بروکسل ؛ معماری مدرن و شگفت انگیز در بلژیک است که توسط «آندره واترکین» به مناسبت جشن جهانی بروکسل، طراحی شد. او از طرح یک بلور آهن الهام گرفته و آن را ۱۶۵ میلیارد بار نسبت به اندازه واقعی‎اش بزرگ‎تر کرده است. این طرح اتمی زیبا از جنس فولاد است و در نظر اول به شکل یک مجسمه دیده می‎شود. این سازه پربازدیدترین جاذبه بروکسل محسوب می‌شود.

ساختمان اتمیوم بروکسل  ۱۰۲ متر ارتفاع و  ۹ طبقه دارد. قطر هر کدام از کره هایی که در ۸ راس این ساختار مکعب قرار گرفته‎اند ۱۸ متر است و داخل آن‎ها تالارهایی برای نمایشگاه و مکان‎های عمومی دیگر ساخته شده است. در گوی بالایی، رستورانی قرار دارد که مردم هنگام غذا خوردن می‎توانند منظره‎ای کامل از شهر بروکسل را تماشا کنند. این رستوران  گنجایش ۱۴۰ نفر را دارد.

میله‎های بزرگی که گوی‎ها را به همدیگر وصل می‎کنند و ۱۲ لبه مکعب را به وجود می‎آورند؛ هر هشت رأس آن را به مرکز وصل می‎کنند. همچنین دارای پله برقی‎های سربسته هستند که کمک می‎کنند بازدیدکننده‎ها از یک گوی به گوی دیگر بروند.

اتمیوم بروکسل

در سال ۲۰۰۴ گوی‌های اتمیوم، ترمیم و بازسازی و در سال ۲۰۰۶ دوباره برای بازدید عموم بازگشایی شد. این گوی‌ها قابلیت گنجایش حدود ۲۵۰ بازدیدکننده را دارند. آسانسورهای داخل این سازه، از بلندترین نمونه‌های نوع خود در اروپا هستند. سه عدد از گوی‌های بالایی نیز مخصوص برنامه‎های دیگر هستند. یک گوی هم مخصوص کودکان در نظر گرفته شده که برای رویدادهای آموزشی استفاده می‌شود و کودکان حتی می‌توانند در آن بخوابند و بازی کنند.

با وجود همه کاربردهای این ساختمان، باز شکل ظاهری اش پیشی می گیرد و به نظر می‎رسد مهم‎ترین ویژگی این ساختمان، شکل ظاهری آن باشد.

اتمیوم بروکسل ساختمانی است که قرار بود فقط ۶ ماه به نمایش گذاشته شود؛ اما خیلی زود به نماد جشن جهانی و همچنین نمادی از هنر معماری مدرن بروکسل تبدیل شد.

برای خواندن  مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون و معماری های خاص از  مجله دلتا دیدن کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ در ۶:۵۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…