کدام مواد طبیعی جایگزین شوینده‌های شیمیایی هستند؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
استفاده از هر نوع شوینده شیمایی مضر است و به‌جای آن می‌توانید از مواد طبیعی موجود در آشپزخانه‌تان استفاده کنید
شوینده

هر سال با شروع اسفند و فصل خانه‌ تکانی پزشکان و رسانه‌ها نسبت به مصرف هر نوع شوینده‌ شیمیایی هشدار می‌دهند و از مضرات آن می‌گویند. اما ممکن است بعضی‌ها راه‌حل جایگزینی برای تمیز کردن خانه نداشته باشند و نتوانند شوینده‌های مضر را کنار بگذارند.

برای نظافت منزل می‌توانید از چند ماده‌ طبیعی که خاصیت پاک‌کنندگی زیادی دارند، استفاده کنید و دیگر نگران سلامت خود و عزیزانتان نباشید. سرکه و جوش شیرین در صدر لیست مواد پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده سالم قرار دارند؛ دو ماده‌ای که در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شود.

سرکهسرکه

سرکه سفید برای تمیز کردن خانه، یکی از بهترین ضدعفونی‌کننده‌ها است. برای از بین بردن لکه‌ها و رسوب آب در جاهایی مثل حمام و سرویس بهداشتی، وسایل و شیرآلات می‌توانید سرکه را اسپری کنید. وقتی سرکه را اسپری می‌کنید، اجازه بدهید کمی روی سطح‌ باقی بماند. اگر مایل به درست کردن محلول قوی‌تری برای از بین بردن لکه‌ها بودید، می‌توانید دو قاشق غذاخوری آبلیمو، یک‌چهارم فنجان سرکه، یک‌چهارم فنجان آب گرم و ۲ قاشق غذاخوری ماده شوینده را با هم ترکیب کنید و سپس به وسیله یک مسواک روی لکه‌ها بکشید.

برای از بین بردن لکه‌های رسوب آب از سر دوش حمام فقط کافی است مقداری سرکه داخل کیسه بریزید و به سردوش ببندید؛ ‌طوری که سر دوش کاملا در سرکه غوطه ور شود. اجازه دهید سرکه حدود یک شب تا صبح روی سردوش حمام بماند، سپس آن را بشویید.

برای تمیز کردن کف‌پوش، سطوح چوبی، درها و دیوارها هم می‌توان از محلول آب و سرکه استفاده کرد. همچنین سرکه برای شست‌وشوی پنجره‌ها بسیار خوب عمل می‌کند.

جوش شیرین

جوش شیرین یکی از موادی است که برای برطرف کردن بوی بد دهان به‌کار می‌رود و می‌تواند جایگزین شوینده‌های مضر شیمیایی باشد. ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین در ماشین لباسشویی بریزید تا بوی بد لباس‌ها کاملا برطرف شود. جوش شیرین را می‌توان برای از بین بردن بوی بد مبلمان پارچه‌ای هم استفاده کرد. به این صورت که پودر جوش شیرین را روی سطح بریزید و با دست روی مبل بکشید. بعد از گذشت نیم‌ساعت می‌توان جوش شیرین را با جارو برقی کشید.

برای پاک کردن لکه ماژیک یا مدادشمعی از روی دیوار هم می‌توان از خمیر جوش شیرین استفاده کرد. برای درست کردن خمیر جوش شیرین، باید جوش شیرین را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید، خمیر به‌دست‌آمده را روی لکه‌ها قرار دهید تا خشک شوند. بعد با یک دستمال آن‌ها را پاک کنید. به این موضوع دقت کنید که جوش شیرین ممکن است رنگ دیوارهای رنگی را خراب کند.

تمیز کردن مبل

صابون مایع

برای تمیز کردن مبل‌های چرمی یک قاشق صابون مایع را در یک لیتر آب گرم حل کرده، اسفنج را با آن خیس کنید و روی مبل بکشید و بعد با یک پارچه نرم آن را خشک کنید. این محلول مثل شامپو فرش عمل می‌کند. هر سطحی را می‌توان با محلول یک قاشق صابون مایع در یک لیتر آب پاک کرد. اسفنج را به این محلول آغشته کنید و سطح را با آن پاک کنید. اگر سطح کثیف چرب یا زیادی کثیف است، به محلولی که درست کرده‌اید یک چهارم فنجان سرکه سفید اضافه کنید.

روغن و سرکه سفید

برای پاک کردن کف پارکت، روغن نباتی را با یک پارچه تمیز روی آن بمالید. بعد با یک پارچه که به محلول رقیق سرکه سفید آغشته شده سطح را کاملا پاک کنید. به این ترتیب پارکت‌ها به آسانی تمیز می‌شوند. فقط باید دقت کنید که پارکت‌ خوب خشک شود.

نمک

برای تمیز کردن گل‌های مصنوعی آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید و کمی نمک در کیسه بریزید. در کیسه را ببندید و آن را چند بار به‌شدت تکان دهید. نمک گردوخاک را از بین خواهد برد. بعد می‌توانید گل‌ها را کاملا بتکانید و در گلدان بگذارید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…