چگونه باید خسارت وارده بر ملک اجاره‌ای را از مستاجر بگیریم؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تأخیر در بازگرداندن مبلغ رهن به مستأجر باعث وارد شدن خسارت به او می‌شود. از طرفی ممکن است مستأجر در اثر استفاده از ملک خسارت‌هایی بر ملک وارد کرده باشد.
گرفتن جبران خسارت از مستأجر

گرفتن جبران خسارت از مستأجر از جمله مواردی است که در قانون بیان شده است و موجر باید از آن اطلاع داشته باشد. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید تا با هم در مورد نحوه دریافت خسارت از مستأجری اطلاع کسب کنیم که در طول استفاده از ملک به آن صدمه زده است.

گرفتن جبران خسارت از مستأجر

جبران خسارت قوانین مختلفی دارد.

قوانینی در خصوص گرفتن جبران خسارت از مستأجر به دلیل زدن خسارت به مورد اجاره

طبق ماده ۳۳۱ قانون مدنی ۱۳۰۷: هر کس که سبب تلف مالی بشود، باید قیمت و مثل آن را بدهد و اگر سبب نقص یا عیب آن شده باشد، باید از عهده نقص قیمت آن برآید.

ماده ۱۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی ۱۳۷۹: اگر حقی بر عهده یک فرد اثبات شده باشد، اساس بر ادامه آن است و این فرض باطل است، اگر خلاف آن به اثبات برسد.

طبق ماده ۲۲۱ داریم: اگر کسی تعهد به انجام یک عمل کند، در صورت تخلف، مسئولیت پرداخت خسارت به‌طرف مقابل بر عهده  اوست.

قوانینی در خصوص گرفتن جبران خسارت از مستأجر به دلیل زدن خسارت به مورد اجاره  

گرفتن جبران خسارت از مستأجر از محل رهن

یکی از سؤالاتی که پیرامون گرفتن جبران خسارت از مستأجر پیش می‌آید آن است که آیا موجر می‌تواند خسارت‌های وارده به ملک را از مبلغ رهن مستأجر کم کرده و بقیه آن را به وی پرداخت کند؟

طبق قانون موجر و مستأجر سال ۷۶، این اختیار به موجر و صاحبخانه داده شده است که دادخواستی مبتنی بر مطالبه خسارت یا هزینه‌های پرداخت شده توسط موجر که بر عهده مستأجر بوده است را به دادگاه ارائه کند.

اگر موجر گواهی ارائه دادخواست دریافت کرده و آن را به دادگاه اجرای احکام تحویل دهد، به میزان مبلغی که موجر ادعا کرده، به هنگام تخلیه ملک، مبلغی را که مستأجر به‌عنوان رهن به او داده است نگه می‌دارد تا به آن رسیدگی شود. در املاک اجاره‌ای قانون دست مالک را باز گذاشته و به نفع موجر است.

درصورتی‌که مبلغ رهن مستأجر آماده باشد و ملک نیز توسط او تخلیه شده باشد، اگر خسارتی از جانب مستأجر به ملک مذکور وارد شده باشد موجر می‌تواند به میزان خسارت وارد شده به ملک، از پولی که به‌عنوان رهن از مستأجر گرفته و در واقع ضمانتی از سوی مستأجر است، کسر کند و باقی مبلغ را به مستأجر برگرداند.

در صورتی که خسارت وارده به ملک بدون تقصیر مستأجر باشد، برای مثال خسارت ملک به دلیل عوامل طبیعی همچون زلزله، سیل و غیره باشد، مستأجر  وظیفه‌ای در قبال پرداخت خسارت ندارد؛ اما در صورتی که خسارت وارد شده از طرف مستأجر بوده و وی در نگهداری از ملک کوتاهی کرده باشد، مستأجر مکلف به پرداخت خسارت خواهد بود.

گرفتن جبران خسارت از مستأجر از محل رهن

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی، مطلب آیا همراه نداشتن مدارک خودرو باعث انتقال آن به پارکینگ می‌شود؟ را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …