اداره پایتخت به شیوه لندن

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اداره پایتخت به شیوه لندن

شهردار لندن برای حادترین چالش زندگی در کلان‌شهرها که گریبان ساکنان پایتخت انگلیس را نیز گرفته، اجرای سبکی متفاوت از برنامه‌ریزی شهری را آغاز کرده است.

 «صادق‌خان»، برنامه ۲۹۰ صفحه‌ ای برای بهبود «کیفیت زندگی در لندن» تهیه کرده و با «انتشار عمومی» پیش‌نویس آن در سامانه شهرداری و «فراخوان رسمی» برای جلب نظرات موافقان و مخالفان و ایده‌های مکمل، خود را متعهد کرده است «پایتخت انگلیس را تا سال ۲۰۴۱ به شهری بدون ترافیک،‌ آلودگی و کمبود مسکن» تبدیل ‌کند.

«صادق‌خان» با این سبک برنامه‌ریزی، از یک ‌سو وعده برخی شهرداران مبنی بر «اداره شهر با مشارکت ساکنان» را در لندن از راه «به رسمیت شناختن حق اظهارنظر شهروندان درباره هرگونه تصمیم شهرداری» محقق کرده و از سوی دیگر با ارائه تضمین کتبی (تعهد قیدشده در برنامه) برای بهبود اساسی سه عنصر شکل‌ دهنده کیفیت زندگی در کلان‌شهرها، «برنامه لندن ۲۰۴۱» را به لحاظ جدایی از یک سری «اقدامات زودگذر و تبلیغاتی یا نمایش های عمرانی بی‌خاصیت در شهر»،‌ پرمحتوا و کارآمد تنظیم کرده است.

گزارشی از جزئیات این برنامه حاکی است شهردار لندن بنا دارد با برنامه ای برای حل مسائل سه‌گانه «مسکن»، «ترافیک» و آلودگی» به‌عنوان عناصر کیفیت زندگی شهری، پایتخت انگلیس را در سال ۲۰۴۱ به شهری خوشایند و بدون استرس تبدیل کند. محور این برنامه، «تردد و ترافیک» را هدف قرار داده اما محتوای آن، به تسهیل تامین مسکن، کاهش ذرات آلاینده هوا و حتی اشتغال شهری منجر خواهد شد.

برنامه سنجش ‌پذیر «صادق‌خان» در بخش حمل و نقل و ترافیک شهری، دارای «۱+۱۵» ویژگی کمی و کیفی است به‌طوری که «۱+۶» شاخص ترافیکی که منشا استرس ساکنان کلان‌شهرها به شمار می روند، طی ۲۵ سال آینده به میزان مشخص،‌ به نفع ساکنان مجموعه شهری لندن بهبود می‌یابد.

در این برنامه، «مترو» و «اتوبوس لندن» به وسایل نقلیه قابل رقابت با خودروی شخصی به منظور پوشش بیش از ۵۰ درصد سفرهای درون‌شهری لندن تبدیل می‌شوند تا ترافیک دستکم ۱۵ درصد و ازدحام در مترو دست کم ۲۰ درصد کاهش و سرعت نقل و انتقال مسافر در شبکه حمل و نقل عمومی نیز ۱۰ درصد افزایش یابد.

کاهش غلظت ذرات آلاینده در آسمان لندن به سطح استاندارد و همچنین حل مشکل نیاز به ۵۰ هزار واحد مسکونی تازه در سال از طریق توسعه ظرفیت سکونتی حومه لندن نیز دو اثر مثبت دیگر «برنامه لندن ۲۰۴۱» است.

«صادق‌خان» برای معمای تامین مالی توسعه مترو و ناوگان اتوبوسرانی شهری، یک استراتژی اعتباری با ۷ سرفصل تدارک دیده که کمترین اتکا را به بودجه دولتی و شهرداری دارد./دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…