آنچه باید در تنظیم مبایعه نامه یا قولنامه بدانیم

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قبل از هر امضایی سعی کنید آگاهی کامل از مفاد مبايعه نامه  داشته باشید و سپس اقدام به امضا نماييد. بسياری از پرونده‎های موجود در دادگاه‎ها ناشی از همين نداشتن آگاهی از مفاد مبایعه نامه یا قولنامه است.
مبایعه نامه یا قولنامه

هنگامی که می‎خواهید خانه‎ای را بخرید برای خرید به مشاوران املاک  مراجعه می‎کنید. معمولاً قبل از خرید، بین شما و فروشنده مبایعه نامه یا قولنامه  نوشته و به امضاء می‎رسد، این نوشته از نظر قانونی آثاری  برای هر دو طرف دربر دارد که بسیار حائز اهمیت است  چه چیزی را امضاء می‎کنید، زیرا نقش بسزایی در  سود و ضرر شما دارد.  بنابراین مهم است که بدانید چگونه مبایعه نامه یا قولنامه را بنویسید.

قبل از هر امضایی سعی کنید آگاهی کامل از مفاد مبایعه نامه  داشته باشید و سپس امضا کنید. بسیاری از پرونده‎های موجود در دادگاه‎ها ناشی از همین نداشتن آگاهی از مفاد مبایعه نامه یا قولنامه است.

مفهوم قولنامه:

وقتی فروشنده و خریدار جهت معامله با یکدیگر به توافق رسیده باشند اما  توانایی انجام تعهدشان را از قبیل توانایی پرداخت پول یا تحویل ملک را نداشته باشند معمولاً توافق خود را در کاغذی می‎نویسند که به آن قولنامه می‎گویند و چون توسط مأمورین رسمی نوشته نشده سند رسمی محسوب نمی‎شود پس در واقع قولنامه یک سند عادی است که بین طرفین معامله انجام می‎گیرد و به معنی اتمام معامله نیست ولی خریدار و فروشنده را ملزم به انجام تعهداتشان می‎کند.

حال این سئوال مطرح می‎شود که اگر هرکدام از طرفین  به مفاد مبایعه نامه یا قولنامه عمل نکند چه اقدامی باید کرد. یکی از این راه‎ها  درج وجه التزام در قرارداد است و راه دیگر الزام متخلف از طریق مراجع قضایی است.

مبایعه نامه یا قولنامه

مفهوم وجه التزام

معمولا در مبایعه نامه یا قولنامه بندی وجود دارد که درآن شرطی نوشته شده که در  صورت عمل نکردن افراد به تعهدشان مبلغی در قولنامه تعیین شده  که به همان میزان جریمه خواهند شد.  برای مثال در ازای هر روزی که مالک، خانه را در تاریخ تعیین شده، تحویل خریدار ندهد و یا در دفترخانه جهت تنظیم سند حاضر نشود  ۵۰۰۰۰هزار تومان جریمه خواهد شد.

در صورت بروز هرگونه اختلاف و مراجعه به دادگاه قاضی نمی‎تواند  به عنوان خسارت مبلغی بیشتر از میزان تعیین شده در قرارداد تعیین کند.

الزام به تنظیم سند

در مواردی که فروشنده برای تنظیم سند از رفتن به دفتر اسناد رسمی خودداری می‎‎کند و در روز مشخص شده  در دفترخانه حاضر نشود، خریدار می‎تواند از همان دفتر ، گواهی عدم حضور فروشنده را بگیرد و سپس با مراجعه به دادگاه و تنظیم  دادخواست از دادگاه بخواهد که فروشنده را  به حضور در دفتر اسناد رسمی و انتقال سند به نام خریدار الزام کند.

همان‌طور که گفتیم، قولنامه یک سند عادی است. اما اگر با آگاهی از مفاد و قوانین و درست تنظیم شود می‎توان به استناد آن از دادگاه حقوق مندرج در قولنامه را مطالبه کرد. بنابراین  هریک  از خریدار و فروشنده می‎توانند نسبت به تعهدات عمل نکرده‎ی طرف مقابل  اقدام قانونی انجام دهد و شخص متخلف را ملزم به انجام تعهد کنند.

برای مطالعه بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …