گران فروشی ملک درآخر سال ؛ سودجویی یا اجبار؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تحولات روزهای اخیر در افزایش قیمت مسکن باعث شده که موضوع گران فروشی ملک آخر سال بازهم در بازار شایع شود. از این رو مجله دلتا در گفتگو با کارشناسان به تبیین این موضوع پرداخته است.
گران فروشی ملک آخر سال

گرم شدن بازار خرید و فروش مسکن در ایام پایانی سال اتفاق طبیعی است که در بازار مسکن رخ می‌دهد. طبیعتا رونق خرید و فروش منجر به افزایش قیمت نسبی خواهد شد. امسال اما وضعیت بازار تا حدی متناقض است و ادعای رونق بازار هم چندان قابل اتکا نیست. از این رو سوالی که پیش می‌آید این است که گران فروشی ملک در روزهای یایانی سال به چه علت روی داده است؟

به گزارش مجله دلتا، در هفته آخر بهمن برخی مالکان قیمت ملکشان را  مجدداً افزایش داده‎اند و در پی این هستند که در فضای رونق نسبی بازار ملک در آخر سال سود بیشتری را از فروش خانه کسب کنند.

گران فروشی ملک آخر سال اجباری است

بررسی برخی سایت‌ها  حاکی از این است که به فاصله‌ی یک ماه تا سال ۱۳۹۸ بعضی متقاضیان در جست‌وجوی آگهی‌های فروش املاک شاهد افزایش قیمت خانه‌هایی شده‎ اند که هفته گذشته با عدد کمتری قیمت‌گذاری شده بود.

نریمان قاسمی سرپرست فروش آژانس املاک دلتا ۵ در گفت‌گو با مجله دلتا درباره  پدیده گران فروشی ملک آخر سال گفت: آنچه برخی رسانه‌ها به عنوان گران فروشی ملک آخر سال مطرح می‌کنند ۱۰۰ درصد واقعیت ندارد.

وی افزود: تحولات یک هفته اخیر در بازار ارز و تا اندزاه‌ای بازار خودرو باعث شده تا برخی مالکان همسو با بازار نسبت به افزایش قیمت خانه در پایان سال ۹۷ مبادرت کنند. از این جهت نمی‌توان همه آنچه تحت عنوان گران فروشی ملک آخر سال یاد می‌شود را ناشی از کلاهبرداری دانست.

قاسمی با تاکید بر اینکه سطح عمومی قیمت‌ها در این ایام افزایش داشته اذعان کرد: البته نمی‌توان منکر این شد که برخی اشخاص با طمع اینکه می‌توانند بیشتر از حد معقول قیمت‌ها ملکشان را بفروشند، اقدام به قیمت گذاری کرده‌اند. از این رو بهتر است که خریداران در انتخاب خود حتما به آژانس های معتبر و با سابقه مراجعه کنند.

گران فروشی ملک آخر سال طبیعی نیست

از طرفی مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است : هدف برخی افراد سودجو از درج آگهی در سایت‌های مجازی ایجاد توهم قیمتی است. به این دلیل که بتوانند خانه خود را گران تر از میانگین منطقه بفروشند.

گران فروشی ملک آخر سال 97

خسروی می افزاید: هر سال با نزدیک شدن به ایام عید نوروز شاهد افزایش جابه‌جایی خانواده‌ها هستیم و بازار فروش و اجاره مسکن مقداری گرم می‌شود. بر این اساس، بعضی فروشندگان که به دلیل کسادی بازار فروش در سال ۹۷ و تعیین قیمت‌های بالا برای خانه‌های خود نتوانسته‌اند طی ماه‌های گذشته آن را به فروش برسانند از فرصت استفاده می‌کنند و املاک خود را در معرض فروش می‌گذارند.

البته اگر اقدام از طریق اصولی انجام شود خوب است؛ چرا که معاملات، رونق اقتصادی ایجاد می‌کند اما دیده می‌شود که با درج آگهی در سایت‌های فروش املاک و با قیمت‌های کذایی، مسیر بازار را منحرف می‌کنند.

بررسی های دلتا و گفت‌وگو با کارشناسان این واقعیت را که میزان معاملات در بهمن نسبت به دی ماه اندکی بهتر شده است، تائید می‌کند. اما اینکه این افزایش میزان فروش منجر به گران فروشی بی رویه و خارج از عرف ملک در آخر سال شود، مطمئناً بازار مسکن در سال ۹۸ هم دچار التهاب خواهدبود.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و گفت و گو  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…