گواهی عدم حضور در دفترخانه

۶
10
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر خریدار یا فروشنده در تاریخ تعیین شده در دفترخانه حاضر نشود طرف دیگر می‎تواند صدور گواهی عدم حضور از دفترخانه در مورد علت انجام نشدن معامله را به صورت کتبی درخواست کند.
گواهی عدم حضور در دفترخانه

وقتی که خریدار و فروشنده یک ملک قولنامه‎ای را بین خود یا در بنگاه معاملات املاک و یا نزد وکیل تنظیم می‎کنند، در متن آن، تاریخی را برای تنظیم و انتقال سند رسمی مشخص خواهند کرد و در نتیجه دو طرف ملزم هستند که در آن تاریخ در دفترخانه موردنظر حضور یافته و اقدام به واگذاری رسمی ملک کنند. حال به فرض اگر یکی از دو طرف در دفترخانه حاضر نشوند طرف دیگر چه اقدامی می‌تواند انجام دهد؟ در اینجا موضوع آثار گواهی عدم حضور در دفترخانه مطرح می‌شود. در مجله دلتا به بررسی این موضوع پرداخته شده است.

آثار گواهی عدم حضور در دفترخانه

برای این که خریدار ثمن معامله(مبغ معامله) را تهیه و فروشنده نیز مدارکی را که برای تنظیم سند رسمی لازم است آماده کند تا برای پاسخگویی به استعلام‌ها به دفترخانه ارائه دهند، زمان متعارفی بین تاریخ تنظیم قولنامه و حضور در دفترخانه در نظر گرفته می‌شود. اما اگر فروشنده یا خریدار در تاریخ تعیین شده در دفترخانه حاضر نشود، طرف دیگر می‎تواند صدور گواهی عدم حضور از دفترخانه در مورد علت انجام نشدن معامله را به صورت کتبی درخواست کند. این گواهی می‎تواند از طرف فروشنده یا خریدار علیه طرف دیگری که برای انجام شدن معامله در دفترخانه حضور نیافته است درخواست شود.

گواهی عدم حضور

ضرورت داشتن گواهی عدم حضور

۱. خریدار و فروشنده هنگام تنظیم قرارداد، تعیین می‌کنند که اگر یکی از دو طرف از تعهداتی که در قرارداد آمده تخلف کرد، مبلغی را به عنوان خسارت به طرف دیگر پرداخت کند. به این مبلغ وجه التزام می‎گویند. یکی از تعهداتی که در قراردادهای فروش ملک وجود دارد، حضور خریدار و فروشنده در دفترخانه تعیین شده، برای ثبت سند به نام خریدار است.
بنابراین اگر به طور مثال فروشنده در دفترخانه حاضر نشد، خریدار می‌تواند از دفترخانه بخواهد که گواهی عدم حضور صادر کند و به این صورت خریدار مبلغی که برای خسارت در قرارداد تعیین شده( وجه التزام) را از فروشنده می‎گیرد.
۲. از نظر قانون رسیدگی به تمام دعاوی که موضوع آن‎ها ضرر و زیان است و همچنین صدور احکام الزام به تنظیم سند با استفاده از گواهی عدم حضور امکانپذیر است. بر اساس این گواهی‌نامه هر یک از دو طرف می‎توانند درستی ادعای خود را ثابت کنند.

گواهی در دفترخانه

مدارک لازم برای صدور گواهی عدم حضور

مدارک خریدار

۱. قولنامه (رسمی یا عادی) که به امضا هر دو طرف رسیده باشد.
۲. شناسنامه و کارت ملی
۳. خریدار باید چک تضمین شده بانکی در وجه فروشنده به میزان باقیمانده مبلغ معامله که در متن قرارداد ذکر شده است تهیه کرده، و همراه خود برای ارائه به دفترخانه همراه داشته باشد.

مدارک فروشنده

۱. مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی)
۲. اصل سند مالکیت
۳. قولنامه (رسمی یا عادی) که به امضا هر دو طرف رسیده باشد.
۴. بنچاق
۵. گواهی پایان کار
۶. مفاصا حساب دارایی
۷. مفاصا حساب عوارض نوسازی از شهرداری
۸. استعلام ثبتی مبنی بر عدم بازداشت از اداره ثبت که توسط خود دفترخانه صورت می‎گیرد.
شایان ذکر است، اگر روزی که برای تنظیم سند رسمی با تاریخ دقیق و مشخص تعیین می‎شود و این روز با اتفاق ناخواسته‌ای که به هر دلیل اعم از آلودگی هوا، عزای عمومی و یا هر دلیل غیر قابل پیش‌بینی، مصادف و تعطیل باشد، لازم است این مطلب در حین تنظیم قرارداد قید شود که در صورت تعطیلی، تاریخ مشخص دیگر یا فردای آن روز انتقال سند صورت گیرد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با اختلافات و دعاوی مربوط به املاک “انواع دعاوی ملکی” را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

  2. اسماعیل زاده

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ در ۹:۳۵ ب٫ظ

    .باسلام.یک واحد اپارتمان درسال۹۳بشرط وام خریدم.بانک درخواست تغییر دفترخانه را داد.فروشنده و سردفتر بدلیل رفاقت طوری برنامهوریزی کردن تا روز اخر طولش دادن.و روز اخر هم هدم حضور صادر کرد و هم مدارک رو به دفترخانه جدید ارسال کرد ولی بتاریخ روز بعد.دفترخانه جدید کارش و انجام داد.فروشنده هم ۴روز بعد از من باقیمانده بجز وام را خواست.من هم پول پیش خونه مستاجرین رو گرفتم به امید اینکه …همینکه پول رو گرفت ناسازگاری و .بعدش دادخواست فسخ داد.و حکم فسخ گرفت..در دادگاه هر چه گفتم بعد عدم حضور از من پول گرفت.اصلا دفتر خانه استعللم ثبت نداشت. کسی به کسی نبود.برای سر دفتر شکایت کردم.اداره ثبت تخلف سر دفتر رو اعلام کرد ولی گفت دو سال گذشته. مرورزمان بهش خورد.دادگاه کیفری شکایت کردم..بازپرس کیفرخواست صادر کرد.ولی دادگاه گفت تخلف سر دفتر صنفی بوده.چون
    با اقرار سر دفتر فروشنده و خریدار در دفترخانه اولی با هم به تغییر دفترحانه توافق کرده بودن.پس عدم حضور باطل هست.و تخلف سر دفتر فقط صنفی و انتظامی میباشد..گفتم مگه سر دفتر کاسب و یا تاجر هست.از طرفی تخلف انتظامی سر دفتر مرور زمان بهش خورده ..هیچ به هیچ.من موندم و بدون خونه…

    پاسخ

  3. بهمن

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ در ۷:۴۲ ب٫ظ

  4. روزبهاني

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ در ۹:۴۸ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  5. جعفری

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۲ ق٫ظ

    سپاس از مطالب خوب سایت

    پاسخ

  6. محمد نیکروش

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۴ ب٫ظ

    اکثر خریداران و فروشندگان از ضوابط و کاربرد گواهی عدم حضور اطلاع دقیقی ندارند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …