بیشترین علت دعوای تخلیه‎ ملک چیست؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیشترین علت دعوای تخلیه ملک تمام شدن مدت اجاره است. اگر مالک یا مستأجر، مدعی اتمام قرارداد باشد و طرف دیگر آن را قبول نکند می‎توان دعوای تخلیه را مطرح کرد.
دعوای تخلیه ملک

یکی از مهم‌ترین علت‎های طرح دعوای تخلیه‎ ملک تمام شدن  مدت قرارداد اجاره است. اگر  بنا به هر دلیل مالک یا مستأجر، مدعی پایان یافتن قرارداد اجاره باشد و طرف دیگر آن را قبول نکند می‎توان علیه او دعوای تخلیه‎ ملک را مطرح کرد.

برای مثال: هر زمان که مالک بخواهد ملک خود را بفروشد ، مستأجر موظف به تخلیه ملک مورد اجاره نیست یا برعکس اگر مستأجر هر زمانی که ملکی با شرایط بهتر پیدا کرد نمی‌تواند اجاره را پایان دهد مگر اینکه موجر و مستأجر طی مدت قرارداد یا در متن قرارداد اجاره، در این مورد توافق کرده باشند.

کوتاهی مستأجر در نگهداری از ملک

این پرسش پیش می‎آید که چنانچه مستأجر در نگهداری  از ملک کوتاهی و موجر بخواهد قبل از پایان مدت اجاره ملک را تخلیه کند، موجر چه اقداماتی را  می‎تواند انجام دهد؟ در این خصوص  باید گفت برابر قانون اگر در مدت اجاره، ملک نیاز به تعمیرات داشته  باشد که تأخیر در آن باعث  وارد شدن  ضرر و زیان  به موجر شود، مستأجر نمی‌تواند از تعمیرات جلوگیری کند حتی اگر در مدت تعمیر ملک قابل استفاده نباشد. در صورتی‎که  مستأجر مانع تعمیرات شود، موجر حق برهم زدن قرارداد اجاره را خواهد داشت و هرگاه انجام  تعمیرات ضروری باشد، دادگاه می‌تواندمستأجر را الزام به همکاری کند و در صورتی که لازم باشد حکم به تخلیه ملک بدهد.

 

دعوای تخلیه ملک

ضمانت اجرای موجر

در صورتی که مستاجر اجاره‎بها را  پرداخت نکند، برای موجر ضمانت اجرا حاصل می شود .بنابراین اقدامات قانونی که وی برای تخلیه ملک خود می‎تواند انجام ‌دهد این است که با مراجعه به دادگاه  صدور حکم فسخ اجاره یا تخلیه را از دادگاه درخواست کند و دادگاه ضمن دادن حکم  فسخ اجاره، مجوز تخلیه ملک را صادر می‌کند.

برای مطالعه بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …