نکات حقوقی خرید و فروش ملک مشاع

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
املاکی که دارای شرکای متعدد هستند به لحاظ قانونی بر ملک و تصرفات هر شریک قوانینی حاکم است که دانستن آن شرکا را نسبت به اختیاراتی که در ملک مشاع دارند آگاه می‎کند.
ملک مشاع

ملک مشاع  دراصطلاح حقوقی  ملکی است که چند مالک داشته باشد. برای خرید و فروش ملک مشاع باید نکاتی را در نظر داشته باشید که در این مطلب به آن می‎پردازیم:

هیچ‎یک از مالکان به تنهایی نمی‎تواند تمام  ملک را بفروشد. بلکه  فقط به اندازه سهم خود برای فروش یا اجاره  یا هر معامله دیگری اجازه دارد . در ضمن  نسبت به  سهم شریک خود و با اجازه او مشکلی ایجاد نخواهد شد.

توصیه می‎شود از مجموع متصرفات حقوقی و معامله نسبت به مال مشاع بدون اجازه بقیه شرکا پرهیز شود زیرا تجاوز به سهم شرکاء محسوب شده وحتی در پاره‎ای موارد ممکن است این کار مشمول جرائمی نظیر کلاهبرداری شود.

شایان ذکر است  در ملک مشاع،  شریک می‎تواند سهم خود را بدون نیاز به اجازه شریک دیگر،  به هر شخص بفروشد یا اجاره دهد اما  نکته مهم آن است که امکان واگذاری و استفاده از این ملک بدون اجازه سایر شرکا وجود ندارد. یعنی  موقع تحویل ملک به خریدار یا مستأجر به اجازه‎ی سایر شرکا نیاز داریم.

چنانچه یکی از مالکان بدون رضایت دیگر شرکا در ملک مشاع اقامت داشته باشد، هر مالک می‎تواند با مراجعه به دادگاه نسبت به این ملک دادخواست خلع ید و تخلیه ملک را مطرح کند.

اگر عرصه و اعیان ملک فقط دو مالک داشته باشد و یکی از آن‎ها  ملک را بفروشد،شریک دیگر می‎تواند مبلغی را که  فروشنده پرداخت کرده  به خریدار داده و تمام ملک را مالک شود. به این عمل در اصطلاح حقوقی حق شفعه می‎گویند و به کسی که صاحب این حق است شفیع گفته می‌شود.

اگر انتقال و جا به جایی ملک مشاع  از طریق عقودی مانند هبه ، صلح ، معاوضه و یا قرار دادن مهریه باشد حق شفعه در آن  ایجاد نمی‎شود.

املاک مشاع

اگرهمه مالکان ملک برای فروش بایکدیگر توافق نداشته باشند، هر مالک می‎تواند با مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملک، افراز و جداسازی ملک را درخواست کند.  افراز نوعی تقسیم ملک محسوب می‎شود.

اگر ملک  مانند زمین قابل افراز باشد اداره ثبت، سندمفروز صادر می‎کند و پس از صدور سند مفروز هر مالک، صاحب یک سند ۶ دانگ می‎شود و می‎تواند ملک خود را  معامله کند.

در صورتی‎که ملک مانند آپارتمان وخانه‎ی کلنگی، بین شرکا غیرقابل افراز و تقسیم باشد  اداره ثبت گواهی عدم افراز صادر کرده و پس از قطعی شدن آن و معترض نشدن سایر مالکان، هر مالک می‎تواند با مراجعه به  دادگاه  فروش ملک مشاع را درخواست کند. دادگاه  درخواست فروش ملک را بدون برگزاری جلسه وخارج از وقت بررسی می‎کند.

رأی دادگاه مبنی بر دستور فروش ملک، قابل اعتراض نیست. پس از قیمت‎گذاری توسط کارشناس رسمی دادگستری،  از طریق مزایده ملک به فروش می‎رسد و سهم مالکان بین آنها تقسیم می‎شود.

 

برای مطالعه بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …