خرید و فروش املاک قولنامه ای

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق قوانین خرید و فروش املاک  کشور می‎بایست  ثبت شده و دارای سابقه ثبتی باشند براین اساس اگر ملکی با سند عادی منتقل شده باشد قانونی نیست  و بنابراین در هیچ یک از ادارات و محاکم قابلیت استناد نخواهد داشت.
خرید و فروش املاک

خرید و فروش املاک در کشور اغلب ثبت شده و دارای سابقه ثبتی هستند. طبق  ماده ۲۲ قانون ثبت دولت فقط کسی را مالک می‌شناسد که ملک در دفتر املاک به‎نام او ثبت شده باشد همچنین برابر مواد ۴۷ و ۴۸ همان قانون کلیه اموال  غیرمنقول باید  به‎صورت رسمی  در دفتر املاک ثبت شوند. بنابراین معاملاتی که باید بطور رسمی منعقد می‎شده اما با اسناد عادی منتقل شده‎اند قانونی نیستند و بنابراین در هیچ یک از ادارات و محاکم قابل استناد نخواهند بود.
باید توجه کرد حتی خرید و فروش املاکی  که سند رسمی دارند ممکن است بعد ها به دلایل خاصی از جمله احراز نشدن شرایط صحت معامله  باطل شوند. مانند ملک‎هایی که سند مالکیت آنها بر اساس قانون ثبت صادرشده است اما  پس از سال‎ها مالکان واقعی املاک مذکور با مراجعه به مراجع صلاحیت دار ضمن ابطال اسناد رسمی صادره ، درخواست می کنند که از متصرف خلع ید شود.

خرید و فروش املاک

شایان ذکر است ، خرید و فروش املاک افرادی که سابقه‎ی ثبتی و سند مالکیت  ندارند و یا دارای سند مالکیت مادر هستند  و مکرر به‎صورت اسناد عادی(املاک قولنامه ای) منتقل شده‎اند ، خطرات  بیشتری برای معامله کنندگان در بر خواهد داشت. زیرا  ممکن است هر لحظه مالک رسمی ملک  با در اختیار داشتن سند مالکیت با درخواست خلع ید از متصرف مراجعه کند و از این نظر مالکیت متصرفات  و مالکیت خریدار همواره  ناپایدارخواهد بود.

در صورتی‎که دو طرف توافق کنند معامله را با اسناد عادی (املاک قولنامه ای) انجام دهند می‎بایست ، فروشنده کلیه مبایعه نامه‌های قبلی را ارائه  و در قرارداد تنظیم شده  نیز تا حد ممکن به شماره پلاک ثبتی اصلی ملک مورد معامله اشاره کند و زیان های  انجام  آن معامله به خریدار تفهیم شود.
در این مورد  باید توجه کرد  که تصرف  ملک مورد معامله از اهمیتی فوق العاده‌ای برخوردار است. برای این منظور  تحویل  ملک مورد معامله به خریدار منوط به تسویه حساب نهایی است.

 

برای مطالعه بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …