پیش بینی کارشناسان، از وضعیت مسکن در سال ۹۸

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روزهای پایانی سال با رونق بازار خرید و فروش ملک مصادف شده است و این موضوع نشان می‌دهد که خریداران و فروشندگان وضعیت کنونی بازار را درک کرده‎اند، از این رو کارشناسان املاک دلتا با تشریح دلایل رونق بازار وضعیت مسکن در سال 98 را پیش بینی کرده‎اند.
وضعیت مسکن در سال 98

شرایط خاص بازار مسکن در سال ۹۷ که از یک سو با رکود در بخش معاملات همراه بوده و از سوی دیگر افزایش قیمت را در پی داشته است ، در ماه‌های پایانی سال کم کم به وضعیت ثبات نزدیک می‌شود و کارشناسان پیش بینی می‌کنند که مسکن در سال ۹۸ بر اساس نرخ تورم ،افزایش قیمت خواهد داشت.

به گزارش مجله دلتا، سهراب افقی مدیر معاملات آژانس املاک ۴۴ ،ماه های پایانی سال را بهترین زمان خرید مسکن برای متقاضیان می‎داند و معتقد است :قیمت مسکن در سال ۹۸ مطابق نرخ تورم افزایش خواهد یافت.

قیمت مسکن در سال 98

خریداران واقعی فعال‌تر شوند

مدیر معاملات آژانس املاک  ۴۴ می‎افزاید: خریداران واقعی نباید این فرصت را از دست بدهند. ضمن اینکه سرمایه‌گذارانی که نگاه سوداگرانه به بازار ندارند و در پی حفظ ارزش سرمایه خود هستند نیز بهتر است در شرایط کنونی بازار اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

باید توجه داشت که ویژگی بارز سرمایه گذاری در بخش املاک خطر پذیری کم و حاشیه سود بالا در بلند مدت است. به هر ترتیب بهترین زمان خرید خانه هم  برای سرمایه گذاران و هم متقاضیان مصرفی ماه‌های پایانی سال است.

باید از سازندگان حمایت کرد

علی سیار، از مدیران معاملات آژانس املاک ۸۵۰ ،کاهش خریداران واقعی از تابستان تا پاییز امسال را ناشی از کاهش قدرت خرید آنها دانست و در مورد خبر افزایش تسهیلات مسکن گفت: خریداران واقعی یا خانه اولی و یا کسانی هستند که پس انداز چندانی برای خانه دار شدن ندارند. افرادی که تا الان نتوانسته‎اند از تسهیلات مسکن برای خرید خانه استفاده کنند احتمالا” امکان سپرده گذاری و باز پرداخت اقساط وام  را ندارند.

پیش بینی قمیت مسکن

مدیر معاملات آژانس ۸۵۰ دلتا معتقد است : نباید انتظار داشت که با افزایش سقف تسهیلات به ۳۰۰ میلیون یا بیشتر در بخش تقاضا رونق واقعی ایجاد شود. چراکه امکان بازپرداخت اقساط با توجه به درآمد ماهانه بسیار کاهش می یابد و این تسهیلات می‌تواند شوک مقطعی در بخش تقاضا ایجاد کند. براین اساس ما در بخش مسکن نیازمند حمایت از تولید و کاهش قیمت ساخت و افزایش میزان وام مسکن با بازپرداخت منطقی اقساط آن هستیم.

افزایش تعداد معاملات در روز های پایانی سال

طبق رفتار همیشگی بازار مسکن ، روزهای  پایانی سال خریداران بیشتری در بازار مسکن فعال می‌شوند. بنابراین  به رغم ادامه روند کاهش میزان معاملات مسکن در ماه گذشته که در آمار اتحادیه مشاوران املاک درج شده که نشان دهنده کاهش ۶۶ درصدی قراردادهای خرید و فروش مسکن در پایتخت است ، دربهمن ماه این روند متوقف شده و حضور خریداران در بازار باعث افزایش میزان معاملات مسکن در بهمن ۹۷ شد تا رقم منفی ۶۶ درصد به منفی ۵۴ درصد برسد.

آمار معاملات مسکن در کل کشور هم نشان می‌دهد که بیش از ۲۷ هزار قرارداد تا ۱۵ بهمن ۹۷ به ثبت رسیده و این یعنی میزان معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۲۰ درصدی داشته است.

نقش انبوه سازان در بخش مسکن سال ۹۸

رضا نیکویی صفت، سرپرست فروش آژانس دلتا ۵ در پاسخ به این پرسش که آیا واقعیت بازار با آمارها تطابق دارد گفت: به واقع وضعیت معاملات مسکن در بهمن  نسبت به دی ماه بهتر شده است.

نیکویی صفت یکی از دلایل افزایش تعداد معاملات مسکن در بهمن  را ناشی از تغییر سالانه محل زندگی دانست و افزود: برخی مشتریان معتقدند باید هر سال حتی به اندازه یک متر بیشتر متراژ خانه را زیاد کنند. این موضوع حتی در مورد تغییر محله زندگی هم صادق است.

وی تحولات آینده در اقتصاد کشور را هم یکی دیگر از دلایل افزایش میزان معاملات مسکن برشمرد و گفت: هم اکنون شاهد افزایش خریداران  سرمایه‎ای هستیم ، بنابراین معاملات در متراژهای بالا نسبت به ماه‌های قبل اندکی افزایش داشته است.

او در پایان خاطر‎نشان کرد: این که انبوه‌سازان در بازار فعال‌تر شده‌ و در صددند تا ملک‌های کلنگی را خریداری کنند به معنای آن است که بازار مسکن در سال آنیده شاهد رونق ساخت و ساز خواهدبود.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…