نکته های حیاتی و قابل توجه درمبایعه نامه

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مبایعه نامه به  سند عادی  گفته می‎شود كه دوطرف  معامله،  قبل از خريد يا فروش،  توافقات خود را در آن می‎نویسند. اکنون راز حرفه‎ایی در نكاتی  نهفته است که بايد رعايت كنيد تا مشكلی برايتان اتفاق نيفتد.
مبایعه نامه

همان‎طور که می‎دانید مبایعه نامه به سند عادی  گفته می‎شود که دوطرف  معامله،  قبل از خرید یا فروش،  توافق های خود را در آن می‎نویسند. توجه به نکته‎های حیاتی در مبایعه نامه از بروز مشکلات احتمالی و جبران ناپذیر در آینده جلوگیری می کند.

نکاتی که خریدار باید بداند

خریدار باید شخصاً هویت مالک را احراز کند و سند رسمی مالکیت او را ببیند تا مطمئن شود، با کسی که معامله می‎کند صاحب ملک یا وکیل قانونی مالک است.

در صورتی ‎که ملک در رهن باشد این مورد باید در سند نوشته شود. بنابراین  باید دقت کرد که ملک در رهن و یا توقیف نباشد.

باید دقت شود کد رهگیری و کد پستی درج شده صحیح هستند تا معلوم ‎شود ملک قبلا به فرد دیگر فروخته نشده باشد. همچنین سایر مشخصات ملک اعم از اوقافی بودن یا نبودن، ملحقات و مشاعات مانند پارکینگ و انباری و … باید بررسی و سپس اقدام به نوشتن مبایعه نامه شود.

1489568737 CayJku 1473924302 aGD3Wt realestate 1 copy 1 نکته های حیاتی و قابل توجه درمبایعه نامه

بهتر است در بنگاه  املاکی که  مجوز رسمی از اتحادیه  دارد معامله صورت گیرد . اگر اسنادی نزد مشاوران املاک گذاشته شود حتماً بابت آن رسید گرفته شود، همچنین اگر پولی به عنوان حق الزحمه مشاور املاک پرداخت شد دریافت رسید آن فراموش نشود.

در صورت خرید املاکی که اوقافی و یا ورثه‎ای هستند حتماً گواهی انحصار وراثت و تسویه حساب مالیات بر ارث ملک مورد معامله دریافت شود. البته  تا حد امکان  از معامله‎ی چنین املاکی خودداری شود، زیرا انجام دادن این معامله‎ها با ریسک بالا همراه و معمولاً مشکل ساز هستند.

در صورتی‎که ملک مورد معامله در رهن مستأجر باشد، می‎بایست  با صاحب ملک در ارتباط با تخلیه ملک توسط مستأجر توافق  و حتما در قرارداد قید شود. در صورت تمدید قرارداد اجاره ، حتماً پس از تنظیم سند در دفترخانه، نسبت به تنظیم قرارداد اجاره جدید به نام مالک جدید و مستأجر اقدام شود .

در مبایعه نامه نوشته شود ، در صورتی که  بعدها روشن شود  ملک مورد معامله به شخص دیگری واگذار شده ، مسئولیت جبران خسارات وارده به خریدار یا خریداران  بر عهده فروشنده است . زیرا طبق قانون،  در صورت فروختن یک ملک به چند نفر ،دادگاه حق را به شخص اولی که ملک را خریده است می‎دهد و بقیه‎ی خریداران نمی‎توانند نسبت به ملک ادعای مالکیت داشته باشند بلکه می‎توانند پولی را که به فروشنده پرداخت کرده‎اند از او پس بگیرند.

مبایعه نامه

سعی شود در مبایعه نامه به غیر از امضای خریدار و فروشنده و مشاور املاک، دو نفر شاهد زیر قرارداد را امضا کنند تا از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری شود.

تاریخ تنظیم سند و شماره دفترخانه حتماً در قرارداد قید شود.

خریدار می بایست با آوردن اصطلاح «اسقاط کافه خیارات» در قرارداد کلیه‎ی اختیارات بر هم زدن معامله را از فروشنده  بگیرد تا فروشنده نتواند به هر دلیل معامله را برهم بزند.

مبایعه نامه باید در سه نسخه تنظیم شود ، که یک نسخه نزد خریدار، یک نسخه نزد فروشنده و یک نسخه نزد مشاور املاک خواهد ماند. حتماً قرارداد به‎صورت پرینت با  کد رهگیری دریافت و از نوشتن قرارداد دستی خودداری شود.

آنچه که فروشنده باید بداند

فروشنده  باید قبل از این‎که با خریدار وارد معامله شود از توان مالی او برای پرداخت مبلغ معامله اطمینان یابد.

هنگام تنظیم مبایعه‎نامه برای فروش ملک و مستغلات در قرارداد در یک بند جداگانه مشروط نوشته شود؛ اگر هر یک ازچک‎های موضوع این مبایعه نامه به هر دلیل  منجر به برگشت شود فروشنده به طور  یک‎طرفه حق دارد معامله را برهم بزند و خریدار این مبایعه نامه حق هیچ اعتراضی ندارد. این بند از قرارداد در صورتی‎ که مبلغ معامله غیراز چک باشد هم کارساز است و همین‎طور اگر قرار باشد خریدار  پول را در فواصل زمانی متعدد پرداخت کند ، می‎توان شرط کرد در صورت پرداخت نشدن اقساط، معامله توسط فروشنده به‎طور یک طرفه برهم بخورد.

برای مطالعه بیشتر به نکات حقوقی ملکی ، دانستنی های حقوقی ملکی ، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …