رونق مسکن با کمک دولت میسر خواهد شد؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا دولت می‎تواند از طریق یارانه، سیاست‎گذاری، تامین زمین و سایر ابزارها در جهت توانمندسازی و رونق بازار مسکن اقدام کند؟
رونق مسکن

رونق مسکن با کمک دولت میسر خواهد شد؟ آیا دولت می‎تواند از طریق یارانه، سیاست‎گذاری، تامین زمین و سایر ابزارهایی که در اختیار دارد؛ برای توانمندسازی و رونق بازار مسکن اقدام کند؟

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین، حسین عبده تبریزی؛ کارشناس ارشد اقتصادی و اقتصاد مسکن، معتقد است: ورود دولت به بخش عرضه مسکن نباید از طریق مداخله مستقیم در حوزه ساخت و ساز باشد.

 سه مسیر رونق بازار مسکن

کارشناسان بازار مسکن معتقدند رونق بخش مسکن از سه مسیر قابل تحقق است. مسیر اول به ساخت و ساز برای تقاضای مصرفی مربوط به خانوارهای جدید مربوط می شود. به عبارت دیگر، یکی از بخش‌هایی که می‌تواند منجر به ایجاد تحرکاتی در بازار مسکن شود ناشی از رونق ساخت و ساز برای متقاضیان مصرفی به ویژه خانوارهای جدید است.

مسیر دوم تقاضای ناشی از گروه‌های کم‌درآمد است. این بخش از تقاضای بازار مسکن نیازمند مداخله مستقیم دولت است؛ اما اگر مرز ورود و نحوه مداخله دقت و رعایت نشود، اقدامات حمایتی دولت موثر نخواهد بود.

رونق مسکن

سومین مسیری که امکان ایجاد رونق در بازار مسکن را فراهم می‌کند؛ توانمندسازی مالی قشر متوسط از طرف شبکه بانکی است. بانک مسکن از طریق افزایش سقف و پرداخت تسهیلات سه رقمی امکان ورود قشرهایی با درآمد متوسط به بازار خرید که توانایی پرداخت اقساط را دارند، فراهم می‎کند.

هرچه دوره بازپرداخت طولانی‎تر و نرخ سود تسهیلات کمتر باشد؛ امکان بهره‌مندی درصد بیشتری از قشرهای جامعه از این امکانات و ورود به بازار املاک فراهم خواهد شد.

دیدگاه صاحب‎نظر ارشد بازار مسکن

حسین عبده تبریزی؛ صاحب‎نظر ارشد بخش مسکن معتقد است: «مداخله مستقیم دولت به معنای ورود دولت به بخش عرضه از طریق ساخت و سازهای جدید نیست. بلکه دولت برای پاسخ‎گویی به این بخش از تقاضای مسکن می‌تواند از طریق یارانه، سیاست‎گذاری، تامین زمین و سایر ابزارهایی که در اختیار دارد برای توانمندسازی این دسته از متقاضیان اقدام کند.»

وی با بیان این‎که نمی‎توان در این قسمت از بازار از مسیر عرضه تسهیلات بانکی پیش‎بینی شده رونق ایجاد کرد، گفت: «این بخش از متقاضیان مصرفی بازار، گروه های کم درآمد هستند که حداقل ۳۰ درصد قشر پایین دست جامعه را تشکیل می دهند. از این رو توانمندسازی مالی این گروه با تکیه بر نظام رسمی بانکی امکان‎پذیر نخواهد بود؛ چرا که این قشرها جز آن دسته از متقاضیان مصرفی بازار هستند که امکان پرداخت اقساط تسهیلات با نرخ سود متعارف بانک‎ها را ندارند. بنابراین لازم است ابتدا این گروه از کسانی که مسکن ندارند برای دوره‎ای از طریق مسکن‎های حمایتی پشتیبانی شوند تا توانایی پرداخت اقساط تسهیلات مسکن را داشته باشند.»

برای خواندن آخرین خبر های مسکن از صفحه های خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…