باغ ژاپنی ؛ ترنم چکامه های آرامش

۲
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
باغ ژاپنی بر اساس اصول اعتقادی و فرهنگی چیده می‌شود و برای خود اصول خاصی دارد. در این مطلب برخی از این خصوصیات را بررسی می‌کنیم.
باغ ژاپنی

باغ ژاپنی یکی از پرطرفدارترین دکوراسیون‎های خارجی است اما واقعاً این باغ چه خصوصیاتی دارد که این همه خواهان دارد؟ در حقیقت چهار پارامتر اساسی (سنگ، آب، گیاهان و تزئینات) و پنج اصل طراحی باغ (عدم تقارن، محوطه، اقتباس از طبیعت، تعادل و نماد گرایی) در باغ‌های ژاپنی وجود دارد. در این مطلب بررسی می کنیم که چگونه این عناصر و اصول طراحی با هم در شکل‌گیری باغ‌های ژاپنی تاثیرگذار هستند.

طراحی نامتقارن

na motegharen boodan 1 باغ ژاپنی ؛ ترنم چکامه های آرامش

همه باغ‌های ژاپنی  طراحی نامتقارن دارند. اما چرا؟ در پاسخ باید گفت از آن‎جا که هیچ خط مستقیم یا شکل هندسی در منظره‎های طبیعی وجود ندارد، بنابراین فقط از خطوط منحنی استفاده می‌کنند.

تعادل

تعادل در باغ ژاپنی

اصول زیادی وجود دارد که به کمک یکدیگر برای ایجاد تعادل در باغ‌های ژاپنی عمل می‌کنند. در همه باغ‌های ژاپنی به چند نکته بسیار توجه می شود: ماسه‌ها باید روزانه تمیز شوند و عاری از هرگونه برگی باشند. درختان و درختچه‌ها باید به دقت هرس شود. طراحان باغ‌های ژاپنی بیشتر به عنوان هنرمندان در باغبانانی در نظر گرفته می‌شوند.

اقتباس از طبیعت

eghtebas az tabiaat باغ ژاپنی ؛ ترنم چکامه های آرامش

اصلی‌ترین عنصر اقتباسی باغ‌های ژاپنی، طبیعت است. در باغ‌های ژاپنی در کنار یک کوه، یک درخت قدیمی یا یک معبد، نمونه هایی از مناظر طبیعی اقتباس شده است که می‎تواند زمینه‌ای عالی برای محوطه‌سازی باغ ایجاد کند. در این باغ‌ها جلوه‌های پس زمینه تقویت می‎شود و سعی نشده که این جلوه ها پنهان شوند. باغ‎های ژاپنی براساس فلسفه‌های تائو، بودیسم و شینتو و برای تفکر و مدیتیشن طراحی شده‌اند.

محوطه

mohavateye baghe japoni باغ ژاپنی ؛ ترنم چکامه های آرامش

بسیاری از باغ‌های ژاپنی از داخل ساختمان یا یک خانه دیده می‌شوند. یک پنجره بزرگ که به روی یک باغ باز می‌شود، می‌تواند همانند یک قاب خوش منظره عمل کند و منظره‌ای بدیع و زیبا در مقابل چشم قرار دهد. کلیت باغ‌های ژاپنی از طبیعت گرته‌برداری می‌شود. این‎که در باغ‌های ژاپنی از طبیعت الهام گرفته شده است به معنای این نیست که این باغ‌ها گیاهان خودرو داشته و نیاز به مراقبت ندارند.

در باغ‌های ژاپنی مسیرهای شنی، ماسه‌ای و یا سنگی برای قدم زدن بازدیدکنندکان و لذت بردن از باغ در نظر گرفته شده است.

گیاهان باغ ژاپنی

giahane baghe japoni باغ ژاپنی ؛ ترنم چکامه های آرامش

در این باغ‌ها گیاهان و پوشش گیاهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. در طراحی باغ‌های ژاپنی به طور عمده از گیاهان سبز با اشکال، اندازه ها و بافت های مختلف استفاده می شود. وجود درختان، درخچه‌های گل‌دار، چمن‌ها، و … در اندا‌زه ها و بافت‌های مختلف تنوع گیاهی بسیار مطلوبی در باغ ایجاد می‌کنند. برخی درختان مانند آلو و گیلاس که شکوفه‌های زیبایی دارند و در زمستان عاری از برگ می‌شوند و برخی درختان مانند کاج که همیشه و در هر فصلی سبز هستند، در باغ‌های ژاپنی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. یکی دیگر از درختان رایجی که در طراحی باغ‌های ژاپنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بامبو است و در فرهنگ ژاپنی به‌عنوان نماد ثروت شناخته می‌شود.

تزئینات

tazeenate baghe japoni باغ ژاپنی ؛ ترنم چکامه های آرامش

حوض آب‌های سنگی همراه  بامبو بدون شک یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر  باغ‌های ژاپنی هستند. حوض‌های آب اغلب با فانوس‌هایی با دقت و با توجه به موقعیت تزئین می‌شوند.

سنگ‌ها

sang dar bagher japoni باغ ژاپنی ؛ ترنم چکامه های آرامش

طبق نظر فلسفه شینتو، سنگ‌های بزرگ با ارزش و مقدس هستند، به همین‌خاطر سنگ‌های بزرگ در باغ ژاپنی حتماً تعبیه می‌شوند. نکته جالب در مورد باغ‌های ژاپنی این است که گیاهان خشک جزئی از باغ محسوب می‌شوند؛ به‌همین دلیل دیدن یک قسمت باغ خشک‌شده در باغ‌های ژاپنی، چیز عجیبی تلقی نمی‌شود.

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد دکوراسیون داخلی و محوطه سازی از مجله دلتا دیدن کنید.

منبع: مستردکور

۲ دیدگاه

  1. امیدوار

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۹:۳۲ ق٫ظ

    خیلی زیبا بود

    پاسخ

  2. اسمعلی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۸:۴۸ ق٫ظ

    خوب

    خوب بود

    خد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…