خانه خانه سلامت غذاهای سرطان زا را بشناسیم

غذاهای سرطان زا را بشناسیم

۰
0
اهمیت تغذیه سالم تا مرز بیماری‌ خطرناکی همچون سرطان گسترده است. در این مطلب برخی از غذاهای سرطان زا که سلامتی شما را تهدید می‌کند، بررسی شده است.
غذاهای سرطان زا

احتمالاً می‌دانید که خوردن برخی از غذاها افزایش ریسک ابتلا به سرطان را در پی دارد. این خطر هم در مورد خود غذا وجود دارد و هم نوع بسته‌بندی آن. در این مطلب تعدادی از غذاهای سرطان زا را ذکر می‌کنیم تا شما این اقلام خوراکی را از سبد تغذیه خود و خانواده‌تان حذف کنید و زندگی سالم‌تری در پیش بگیرید.

به گزارش مجله دلتا؛ طبق تحقیقات پزشکی اخیراً ثابت شده که خوردن این خوراکی‌های متداول، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

نوشابه‌های گازدار

نوشابه‌های گازدار رنگی، علاوه‌بر داشتن قند فراوان یکی از عوامل بسترساز ابتلا به سرطان به شمار می‎روند و به علت داشتن رنگ خوراکی که حاوی MEI-4 است در رابطه با سرطان خطرآفرین هستند. آزمایش‌ها نشان داده این ماده در نوشابه‌های مشکی و نارنجی وجود دارد.

جایگزین: آب بهترین و سالم‌ترین نوشیدنی است اما اگر شما تمایل به نوشیدن نوشیدنی‌های قندی دارید، لطفاً برای حفظ سلامتی خود از نوشابه‌های طبیعی وبدون رنگ استفاده کنید.

گوشت قرمز کبابی

می‌دانید که مصرف زیاد گوشت قرمز به‌طور کلی عامل خطر ابتلا به سرطان است. اما زمانی که آن‌را بیش از حد روی شعله مستقیم آتش کباب می‌کنید، بخش‌هایی از آن که ذغالی شده است، حاوی هیدروکربن‌های سرطان‌زا است و جزو غذاهای سرطان زا محسوب می‌شوند.

جایگزین: گوش قرمز را به اندازه مصرف کنید، آن‌را با دقت بپزید تا از سوختن آن جلوگیری  و در صورت امکان از گوشت‌ها ارگانیک استفاده کنید.

غذاهای کنسرو شده

مواد غذایی کنسرو شده خطرناک هستند. قوطی‌های غذا حاوی مواد شیمیایی BPA و به‌ عنوان یک هورمون تخریب کننده شناخته شده است. این ماده به ویژه درگوجه فرنگی کنسرو شده یا همان رب گوجه فرنگی مسئله‌ساز است چرا که اسیدیته آن باعث می شود که BPA به مواد غذایی نفوذ کند. گوجه فرنگی به طور کلی بسیار سالم است این قوطی بسته بندی آن است که مشکل ایجاد می‌کند. به طور اختصار کنسروها جزو غذاهای سرطان زا هستند.

جایگزین: خوردن محصولات تازه یا یخ زده.

روغن هیدروژنه

روغن‌های گیاهی به‌طور طبیعی از خود گیاه روغنی استخراج نمی‌شوند بلکه طی فرآیند شیمیایی از دانه‌های روغنی گرفته می‌شوند. پس از آن برای بالا بردن کیفیت ظاهری روغن، باز مواد شیمایی بیشتری به آن افزوده شده که منجر به بالا رفتن چربی‌های بد (ناسالم) می‌شود.

جایگزین: توصیه می‌شود روغن زیتون، سویا یا روغن کنوول را جایگزین کنید که به طور طبیعی و نه طی فرآیند شیمیایی استخراج شده باشد.

ماهی های پرورشی

اگرچه ماهی آزاد یکی از بهترین و سالم‌ترین منابع پروتئینی است که می‌توانید بخورید، ولی نوع پرورشی آن با یک رژیم غیرطبیعی تغذیه می‌شوند که حاوی مواد شیمیایی، آفت کش‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها است. از آنجاکه ماهی‌های پرورشی نسبت به نوع آزاد چربی بیشتری دارند، بیشتر این این مواد مضر را در بافت‌های چربی خود ذخیره می‌کنند.

جایگزین: خوردن ماهی آزاد وحشی به جای پرورشی.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی

بیشتر شیرین کننده‌های مصنوعی به وسیله فرآیندهای شیمیایی تولید می شوند و اطلاعاتی که حاوی بی‌خطر بودن آن‌ها باشد، در دست نیست. برخی مطالعات نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی باعث ایجاد DKP می‌شود. این ماده به طور بالقوه باعث ایجاد تومورهای مغزی در بدن می شود. یکی از علت‌هایی که برخی خوراکی‌ها جزو غذاهای سرطان زا محسوب می‌شوند، وجود شیرین کننده‌های مصنوعی است.

جایگزین: توصیه می‌شود از شیرینی‌های طبیعی مثل خرما، کشمش، عسل و… استفاده کنید.

آرد سفید تصفیه شده

آرد سفید تصفیه شده

فرآیند پالایش، تمام ارزش غذایی گندم را از بین می‌برد. بدتر از آن اینکه برای خوش‌رنگ‌تر شدن و درخشیدن آرد، آن‌را با گاز کلر سفید می‌کنند. آرد سفید جزو خانواده کربوهیدرات است که بدن قبل از مواد قندی آن‌ها را می‌سوزاند.

 جایگزین: از آرد سبوس‌دار استفاده کنید و مصرف آرد خود را به حداقل ممکن برسانید. قبل از خرید آرد، روی بسته‌بندی آن‎‌را به دقت مطالعه کنید.

میوه‌ها و سبزیجات غیر ارگانیک

میوه ها و سبزیجات غیر ارگانیک

میوه‌ها و سبزیجات به خودی‌خود بسیار سالم هستند، اما سم‌ها و آفت‌کش‌هایی که روی آن‌ها پاشیده می شوند مسئله‌ای متفاوت است. به عنوان مثال، Altrazine یک سم ضد رویش علف‌های هرز است که استفاده آن برای کشاورزی در اروپا به‌ سبب ایجاد مشکلات فراوان در بدن انسان، ممنوع شده است اما هنوز هم در ایالات متحده استفاده می شود.

جایگزین: سعی کنید از میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک استفاده کنید؛ قبل از استفاده میوه‌ها و سبزیجات آن‌ها را به دقت بشویید.

گوشت‌های فرآوری شده؛ غذاهای سرطان زا

گوشت های فرآوری شده

این دسته از مواد غذایی شامل بیکن، هات‌داگ، سوسیس و کالباس می‌شود. برای فراوری این مواد از مقدار زیادی نمک، به‌ اضافه مواد شیمیایی خطرناک مثل نیترات و نیتریت استفاده می‌کنند. این مواد افزودنی به منظور افزایش زمان نگهداری مواد غذایی به آن‌ها اضافه می‌شوند و برای بدن بسیار خطرناک و مضر هستند و خطر ابتلا به بیماری را در شما افزایش می‌دهند. بدون اغراق بگوییم که این خوارکی‌ها جزو اصلی‌ترین غذاهای سرطان زا هستند.

جایگزین: خوردن گوشت تازه، استفاده از محصولات دیگر با حداقل فرآوری و بدون نگهدارنده.

محصولات رژیمی

غذاهای رژیمی

این مورد بسیار شوکه کننده است. شما فکر می کنید با انتخاب “غذای رژیمی” انتخاب هوشمندانه‌ای می‌کنید، اما در واقع این محصولات اغلب با شیرین کننده‌های مصنوعی تهیه می‌شوند. از طرفی این محصولات ممکن است دربرگیرنده مواد شیمیایی باشند که برای شما مضر خواهند بود.

جایگزین: خوردن غذاهای تازه و کامل به جای غذاهای رژیمی بسته‌بندی شده.

امیدواریم این مطلب گام بسیار کوچکی برای حفظ سلامتی شما برداشته باشد.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا بازدید کنید.

منبع: انسان و سلامتی

بیشتر ببینید در خانه سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.