مراحل دریافت پروانه کسب مشاوران املاک

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وارد شدن به شغل املاک و راه اندازی بنگاه املاک از نظر بسیاری از مردم کار ساده ای است اما این یک تصور اشتباه است. زیرا برای دریافت مجوز تاسیس بنگاه املاک و دریافت پروانه کسب، باید مراحل قانونی و اداری زیادی طی شود که در این نوشتار به شرح آن می‎پردازیم.
پروانه کسب

پروانه کسب مشاورین املاک یکی از مراحل اولیه و مهم برای آغاز کار در حوزه املاک است. همه ما برای خرید فروش یا اجاره ملک حتما یک بار به آژانس های املاک مراجعه کرده‎ایم و تا حدودی با نوع فعالیت شان آشنا هستیم. شاید در نگاه اول به نظر کار ساده‎ای  بیاید اما این کار مانند تمام کارهای دیگر نیاز به تخصص دارد و در دنیا یکی از شغل های مهم و پردرآمد محسوب می‎شود.

وارد شدن به این شغل و راه اندازی  بنگاه املاک از نظر بسیاری از مردم کار ساده‎ای است اما این یک تصور اشتباه است. زیرا برای دریافت مجوز تاسیس بنگاه املاک و دریافت پروانه کسب، باید مراحل قانونی و اداری زیر طی شود که در این نوشتار به شرح آن می‎پردازیم.

مراحل دریافت پروانه کسب :

مجوز آژانس املاک یا همان پروانه کسب توسط اتحادیه مشاوران املاک، پلیس اماکن و مجامع امور صنفى تولیدى و توزیعى وزارت بازرگانى صادر می‌شود.

مرحله اول :

متقاضی پروانه کسب، باید به سامانه اصناف مراجعه و تقاضای کتبی خود را ثبت کرده و نسبت به دریافت کد رهگیری اقدام و رسید دریافت کند.

مرحله دوم :

بازدید گروه بازرسی اتحادیه از محلی که متقاضی برای تأسیس آژانس املاک معرفی کرده ، و تهیه گزارش ، در پی آن بررسی درخواست متقاضی پروانه کسب در جلسه هیئت‌ مدیره که نظر آن ها به صورت کتبی به متقاضی ارائه می‎شود.

مرحله سوم :

متقاضی درخواست پروانه کسب باید حداکثر ظرف سه ماه، مدارک مورد نیاز را که در زیر آورده می شود برای صدور پروانه کسب  تهیه کرده و آن‌ را از طریق سامانه اصناف ارسال کند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه کسب مشاوران املاک:

  • ارائه سند مالکیت و یا اجاره‌ نامه رسمی به نام متقاضی و در غیر این صورت اجاره ‌نامه عادی (با گرفتن تعهد محضری) به‌ نام متقاضی
  • ارائه مبایعه ‌نامه به نام متقاضی درخواست مجوز آژانس املاک
  • ارائه قرارداد اجاره محل
  • ارائه اصل و کپی پایان‎کار تجاری یا اداری ملک

 طبق بخش ‌نامه اتحادیه مشاوران املاک، حداقل فضای مورد تائید از سوی این اتحادیه ۱۲ مترمربع است.

پروانه کسب

علاوه بر مدارک اعلام شده درصورتی‌که متقاضی مجوز آژانس املاک مرد باشد باید مدارک زیر را برای تعیین وضعیت نظام‌ وظیفه  ارائه دهد.

  • گواهی پایان خدمت
  • گواهی معافیت دائم
  • گواهی معتبر مبنی برداشتن معافیت پزشکی از حوزه نظام‌ وظیفه

مدارک هویتی مورد نیاز متقاضی در این مرحله به شرح زیر است:

  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و تصویر گذرنامه، پروانه کار و اقامت معتبر برای اتباع خارجی
  • تأییدیه کدپستی از سوی اداره پست منطقه
  • کپی مدرک تحصیلی که حداقل مدرک معتبر در حد خواندن و نوشتن است. (به‌استثنای متقاضیانی که بالای ۵۰ سال سن دارند)
  • ۱۲ قطعه عکس پرسنلی

هزینه‌ای که برای صدور جواز کسب باید پرداخته و فیش آن‌ها به اتحادیه ارائه شود:

  • مبلغی معادل ۵ برابر حق عضویت اتحادیه مشاوران املاک که بر اساس سال اول محاسبه می‌شود به‌طوری‌که از ۳۰۰ هزار تومان کمتر نباشد.
  • فیش واریزی به مبلغ ۳ هزار تومان به‌حساب ۲۱۷۳۳۰۰۸ خزانه کشور

پس از تکمیل پرونده و ارائه مدارک اتحادیه ، درخواست متقاضی را برای تائید مدارک به جریان می‌اندازد.

مرحله چهارم :

این مرحله جزء مراحل دشوار دریافت مجوز آژانس املاک محسوب می‌شود. که به دلیل بررسی و نظارت بر تائید صلاحیت اداره اماکن نیرو انتظامی است. علاوه بر آن مدارک زیر برای تکمیل پرونده مجوز آژانس املاک باید ارائه شود..

  • گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر متقاضی
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری متقاضی
  • موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی مبنی بر صلاحیت متقاضی و ملک موردنظر برای تأسیس آژانس املاک
  • گواهی گذراندن دوره آموزش (حداقل ۱۰ ساعت) از موسسه آموزشی معتبر، متقاضیان با بیش از ۷۰ سال سن از گذراندن دوره‌های آموزشی معافند. اما در صورت داشتن مباشر باید وی را برای آموزش معرفی کنند. شایان ذکر است متقاضیان پروانه کسب موقت از گذراندن دوره‌های آموزشی معاف خواهند بود.
  • ارائه گواهی اداره امور مالیاتی مرتبط مبنی بر تشکیل پرونده یا پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده
  • اختصاص کد شناسه ده‌رقمی و الصاق آن به پروانه کسب
  • اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با کد ده‌رقمی

مرحله پنجم :

بررسی پرونده صلاحیت متقاضی دریافت مجوز آژانس املاک فقط توسط رئیس یا نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک صورت گرفته و ایشان حق امضاء جواز کسب را دارند.

با گذراندن مراحل اعلام  شده  برای دریافت مجوز، پروانه کسب آماده تحویل به متقاضی است.

شایان ذکر است مجهز بودن به داده‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای نیز از امتیازات آژانس‌های املاک درجه ‌یک محسوب می‌شود.

هم اکنون هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور شرط سنی برای دریافت جواز مشخص کرده است. به این‌ صورت که متقاضی باید دارای ۱۸ سال تمام باشد. جواز کسب موقت (یک‌سال) و دائم مدت ۵ سال اعتبار  خواهد داشت .

 

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …