لزوم ساخت خانه های کوچک توسط انبوه سازان

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ساخت خانه کوچک و کم متراژ در سال آینده می‌تواند برگ برنده انبوه سازان و فعالان بخش ساخت و ساز مسکن باشد چرا که قشر متوسط و ضعیف جامعه طی دو سال اخیر مشکل تامین نقدینگی داشته‎اند و واحدهای متناسب با وضعیت مالی آن ها کمتر عرضه شده است.
ساخت خانه کم متراژ

چندی پیش مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاروان املاک در واکنش به آمار بانک مرکزی از روند کاهش معاملات گفت: میزان معاملات مسکن در بهمن‌ ۹۷ در مقایسه با  دی ماه بیشتر شده و افزایش قیمت مسکن هم فقط دو درصد بوده است.

براین اساس  تا ۱۵ بهمن امسال،۵۳۶۷ قرارداد خرید و فروش خانه در تهران به امضا رسیده است که نسبت به دی ماه امسال ، ۱۳۳۹ مورد افزایش داشته است.

بررسی های میدانی مجله دلتا از آژانس‌های املاک هم نشان می‌دهد که بازار با افزایش  میزان معاملات روبه روشده است. اما اینکه فعالان بازار هم اکنون چه قشری هستند و انگیزه خریداران چیست موضوع مهمی است که باید به آن پرداخت.

تاثیرگذاری انبوه سازان در بازار ملک

واکاوی موردی آگهی های خرید و فروش نشان می‌دهد که خرید واحدهای مسکونی بزرگ و خانه‌های کلنگی در آژانس های املاک معتبر  افزایش یافته و این نشان می‌دهد که سرمایه‎گذاران  برای فعالیت در بازار انگیزه بیشتری پیدا کرده‌اند. خرید خانه‌های کلنگی هم ثابت می‌کند که انبوه سازان نگاهی مثبت به رونق ساخت و ساز در سال آینده دارند.

کارشناسان در ارتباط با سیاست ساخت و ساز در دوره جدید معتقدند: به نفع فضای کلی بازار است که سازندگان ساخت واحدهای کم متراژ را در دستور کار قرار دهند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است :عرضه مسکن لوکس در شهر تهران به اندازه کافی صورت گرفته است، بنابراین  طبق آمار سال ۱۳۹۵ در استان تهران ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد.

خانه کم متراژ

ساخت خانه های کوچک در دستور کار قرار گیرد

نکته مهم این است که بخش عمده این واحدها خانه‌های لوکس بزرگ متراژ در مناطق شمالی تهران هستند. اما تقاضای واقعی در مناطق ارزان قیمت برای خانه های کم متراژ و کوچک  بیشتر است. از این رو به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود تمرکز خود را برای ساخت و ساز این نوع واحدها قرار دهند. نوسازی بافت فرسوده نیز می‌تواند به ایجاد تعادل در بازار مسکن منجر شود.

همچنین مهدی روانشادنیا در گفت و گو با فارس یکی از راهکارهای دولت  برای ثبات بازار مسکن را حمایت از سازندگان دانست و گفت: چند راهکار جدی باید از سوی دولت اجرا شود. یکی از این راهکارها اعطای منابع بانکی و تسهیلات به سازندگان حرفه‌ای بخش مسکن است تا سازندگان بتوانند با قیمت تمام شده کمتری واحدهای مسکونی را احداث کنند.

رئیس دانشکده عمران و معماری واحد علوم تحقیقات افزود : راهکار دوم این است که الگوی ساخت مورد نقد سیاست‌های تشویقی دولت قرار گیرد .یعنی باید سازندگان به دلیل پایین بودن توان خرید به سمت ساخت خانه های کم متراژ و متوسط گرایش یابند، چرا که متقاضایان  واقعی خرید مسکن، واحد های ۷۵ متر مربعی را بیشتر می پسندند.

این نظریه های  کارشناسی در دو بخش تجربی و آکادمیک نشان می‌دهد که،سازندگان موفق در سال آینده افرادی خواهند بود که تمرکز خود را بر ساخت خانه های کوچک و کم متراژ قرار دهند. دلیل این موضوع هم علاوه بر بهره‌مندی از بازار مطلوب، سیاست‌های حمایتی دولت است که احتمالا در اختیار این دست از سازندگان قرار خواهدگرفت.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش،  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…