افزایش تسهیلات مسکن منتفی شد

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیش از این برخی کارشناسان مسکن و مسئولان پیشنهاد داده بودند که تسهیلات مسکن تا 300 میلیون تومان افزایش یابد؛ اما به نظر می‎رسد افزایش تسهیلات مسکن منتفی شده است.
افزایش تسهیلات مسکن

افزایش تسهیلات مسکن منتفی شد. اما چرا؟

اگر به دنبال خرید مسکن باشید؛ به طور حتم خبر دارید که سقف تسهیلات مسکن برای زوج‎ها هم‎اکنون ۱۶۰ میلیون تومان است که با این مقدار فقط می‎توان ۱۷ متر آپارتمان در تهران خرید!

پیش از این برخی کارشناسان مسکن و مسئولان پیشنهاد داده بودند که تسهیلات مسکن تا ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یابد؛ اما به نظر می‎رسد افزایش تسهیلات مسکن منتفی شده است و  وزیر راه و شهرسازی با استناد به آثار تورمی این پیشنهادها، معتقد است انجام دادن آن به مصلحت جامعه نیست.

اما دلیل این منتفی شدن، چیست؟

۱. تورم و تاثیر آن

قیمت مسکن در سال ۹۷ افزایشی نزدیک به صد در صد را نسبت به سال گذشته در برخی مناطق تجربه کرده است. یعنی متوسط قیمت مسکن از حدود ۵ میلیون تومان در هر متر مربع به کمی بیشتر از ۹ میلیون تومان افزایش یافته است.

به دنبال آن توان خرید مردم در این بازار به شدت کاهش یافته و خرید و فروش مسکن را در عین رشد قیمت‌ها به پایین ترین حد رسانده است.
هر چند فعالان بازار مسکن کاهش قیمت را ،به‎خصوص در واحدهای لوکس، پیش‎بینی می‎کنند؛ اما با این حال برآوردها نشان می‎دهد قدرت خرید در این حوزه با کاهشی جدی روبه‎رو است.

افزایش تسهیلات مسکن

۲. سرمایه های سرگردان

با رشد قیمت ارز در سال گذشته، قیمت سایر کالا های سرمایه‌ای نظیر مسکن، طلا و سکه و حتی خودرو رو به افزایش گذاشت. بررسی‎ها نشان می‎داد بخش مهمی از این افزایش ناشی از ورود سرمایه های سرگردان به بازار مسکن بوده است. سرمایه‌هایی که با هدف حفظ قدرت خرید، وارد این بازار شده‎ و در نتیجه قیمت‎ها را به شدت افزایش داده‎اند. این موقعیت، شرایط خرید مسکن را برای خریداران واقعی سخت‌تر کرد و در نتیجه پیشنهاداتی برای افزایش سقف تسهیلات مطرح شد.

برای خوانش مطالب روزآمد مسکن از صفحه های خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…