پیش بینی ها از افزایش اجاره خانه در سال ۹۸

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش اجاره خانه در سال 98 موضوعی است که طی ماه های اخیر اذهان مستاجران را به خود مشغول کرده است و به نظر می‌رسد این افزایش کاملا قطعی است اما میزان آن تا حدود زیادی به شرایط بازار بستگی دارد.
افزایش اجاره خانه در سال 98

رشد دو درصدی قیمت مسکن در دی ماه نشان داد که پیش‌بینی‌ها در خصوص حرکت بازار به سمت ثبات درست بوده و انتظار می‌رود افزایش قیمت مسکن جهش سال ۹۷ را نداشته باشد. اما  افزایش اجاره خانه در سال ۹۸ با توجه به تجربه بازار و تورم قیمت ملک به اعتقاد کارشناسان دور از انتظار نیست.

به گزارش مجله دلتا، تفاوت بازار رهن و اجاره با خرید و فروش در این است که متقاضی مسکن  به هرحال ملزم به تهیه آن  است و باید براساس رفتار طرف عرضه عمل کند. به بیان دیگر نیاز به مسکن وقتی از طریق خرید تامین نشود، متقاضی ناگزیر به رهن و اجاره تن می دهد.

افزایش ۲۰ درصدی اجاره خانه در سال۹۸

نکته نگران کننده در مورد بازار اجاره در سال آینده این است که ارزش‌گذاری ملک برای اجاره از ساز و کار عرفی خود خارج شده و این مالک است که  قیمت‎گذاری می‌کند. دلیل این امر هم افزایش ۹۰ درصدی قیمت مسکن طی یک سال است که باعث شده قیمت ملک از بهار تا تابستان ۹۷ به صورت ماهانه افزایش یابد.

سجاد میرزا زاده، سرپرست اجاره آژانس املاک ۸۵۰ دلتا در پاسخ به این پرسش که بازار اجاره در سال آینده چه وضعیتی خواهد داشت گفت: واقعیت بازار اجاره این است که، اجاره خانه در هر سال تحت هر شرایطی افزایش می‌یابد. از این رو افزایش اجاره خانه در سال ۹۸ به صورت پیش فرض پیش بینی می‎شود. این افزایش هم با این موضوع که بازار خرید و فروش در مسیر ثبات قرار دارد ، مربوط نمی‎شود .

AMLAKI 1 پیش بینی ها از افزایش اجاره خانه در سال 98

وی با بیان اینکه افزایش  ۱۵ تا ۲۰ درصدی اجاره خانه به صورت عادی در سال آینده قابل پیش‌بینی است گفت: نمی‌توان انتظار داشت که مالکان تورم را نادیده بگیرند. البته در موارد خاص استثناء‌هایی هم وجود دارد اما،فضای کلی بازار اجاره به سمت افزایش قیمت حرکت خواهد کرد.

کوچ مستاجران به مناطق جنوبی جدی است

مدیر قرارداد رهن و اجاره آژانس املاک ۸۵۰ دلتا افزود: این قانون نانوشته به حدی در روابط مالک و مستاجر حاکم است که حتی برخی مالکان اگر در فصل زمستان، خانه خالی داشته باشند، از خیر اجاره دادن بدون احتساب تورم سال آینده می‌گذرند و خانه را تا بهار و تابستان سال آینده خالی نگه می‌دارند تا از افزایش اجاره خانه در سال ۹۸ بهره مند شوند.

میرزا زاده با بیان اینکه در اجاره خانه پارامترهای مختلفی نظیر دسترسی به محل کار یا محل تحصیل فرزندان مورد توجه مستاجران  قرار می‌گیرد افزود: در شرایط عادی جابه‎جایی در بازار اجاره به نفع مستاجران نیست. چراکه تفاوت قیمت  واحدهای مشابه چندان زیاد نیست و از آنجا که هزینه‌های جابه‎جایی، استهلاک وسائل و موضوعاتی از این دست افزایش یافته، قراردادها اکثرا به سمت تمدید گرایش یافته است.

وی در پاسخ به این پرسش که بعضی بررسی‌های میدانی حاکی از کوچ مستاجران از مناطق شمال شهر به مرکز و جنوبی است گفت: متاسفانه این واقعه در حال روی دادن است و ما در بازار کاملا با آن رو به رو هستیم. البته امیدواریم که شرایط اقتصادی در سال آینده بهتر شود تا شهروندان و فعالان بازار مسکن، در فضایی مناسب تر اقدام به معامله کنند.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و گفت و گو  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…