ساخت و ساز در بافت فرسوده ؛ سکوی پرش اقتصاد مسکن

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تقویت بخش خصوصی به منظور ساخت و ساز در بافت فرسوده و توجه به الگوی توسعه پایدار شهرسازی در سیاست جدید وزارت راه و شهرسازی مدنظر قرار داده شده و امید آن است که این بخش موتور محرک اقتصاد مسکن در سال آینده باشد.
ساخت و ساز در بافت فرسوده

وزیر راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی بخش مسکن در دولت معتقد است که برای اینکه اقتصاد مسکن از رکود خارج شود، لازم است که نسبت به رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده و حمایت از انبوده سازان توجه بیشتری شود.

به گزارش مجله دلتا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وزیر راه شهر سازی در آخرین اظهارنظر خود در رابطه با وضعیت مسکن گفت: هدف گذاری ما اینست که قیمت مصالح ساختمانی را برای تعادل بخشی به بخش مسکن، کاهش دهیم.

نقش بخش خصوص در ساخت و ساز در بافت فرسوده

وی درباره افزایش یا کاهش قیمت مسکن در سال ۹۸ افزود: بازار مسکن متاثر از شرایط اقتصادی کشور است و امیدورام قیمت مسکن تاثیرات آنچنانی را شاهد نباشد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ایجاد تعادل در جریان عرضه و تقاضای مسکن، جزو وظایف وزارت راه و شهرسازی است.

اسلامی گفت: این تعادل بخشی تنها در شرایطی می‌تواند رخ دهد که جریان تولید مسکن برای جامعه هدف رونق بگیرد و برای این هدف بخش خصوصی هم فعال شود.

pish foroosh ساخت و ساز در بافت فرسوده ؛ سکوی پرش اقتصاد مسکن
تسهیلات بافت فرسوده

وزیر راه و شهرسازی با برشمردن اقداماتی که برای سهولت خانه‌دار شدن در دستور کار قرار دارد، پرداخت و گفت: یک اقدام این است که در بحث بافت‌های فرسوده، زمین‌های مناسب را شناسایی کرده و در اختیار سازندگان قرار دهیم. این کار باعث می‌شود که ساخت و ساز در بافت فرسوده رونق بیشتری بگیرد.

اسلامی با بیان اینکه در برخی شهرها مثل تهران، تبریز، مشهد و اصفهان و چند شهر دیگر شرایط خانه دار شدن سخت شده است، افزود: با اتمام طرح های نیمه تمام می توانیم از رکود خارج شویم و با فعال کردن بخش خصوصی، شاهد رونق بازار مسکن باشیم.

وی افزود: در بحث ساخت و ساز در بافت فرسوده  بیش از دو هزار و ۷۰۰ محله در اولویت تعریف شده برای بهسازی است.

احراز صلاحیت انبوه سازان پیش از ارائه مشوق های حمایتی

آنچه مسلم است وزارت راه و شهرسازی در نقش مسئول سیاستگذاری کلان و اجرای سیاست‌های حمایتی برای تامین مسکن اقشار مختلف جامعه موظف است با تمام توان نسبت به متعادل کردن اقتصاد مسکن اقدام کند.

رسیدن جریان تولید و تقاضا در بخش مسکن به یک نقطه تعادل، منجر به این خواهدشد که توان تامین نقدینگی برای خرید مسکن در بین اکثر اقشار جامعه به وجود بیاید.

سازندگان هم با مشوق‌هایی که برای ساخت و ساز در بافت فرسوده دریافت می‌کنند، می‌توانند انعطاف بیشتری در نحوه فروش و قیمت‌گذاری مسکن داشته باشند.البته تاکید بر این مهم بسیار ضروری است که حمایت از بخش خصوصی نباید منجر به رانت و ویژه خواری شود. لذا احراز صلاحیت کارشناسی انبوه‌سازان پیش از اعمال حمایت و دادن مشوق‌ها بسیار ضروری است.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…