درمان اضطراب با روش‌های ساده

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
با روش‌های ساده‌ای می‌توانید استرس‌های روزمره را از بین ببرید.
درمان اضطراب

کمتر پیش می‌آید افراد مضطرب به‌موقع به روانشناس مراجعه کنند و درصدد رفع مشکل برآیند. از طرفی بررسی‌های محققان نشان داده است که یک دسته از رفتارهای روزمره، عصب‌های جدیدی در هیپوکامپوس مغز تولید می‌کند و تا حد زیادی از فشار اضطراب و تنش‌های روانی می‌کاهد. هیپوکامپوس ناحیه‌ای در مغز است که احساسات افراد را کنترل می‌کند.

منظم ورزش کردن

محققان دانشگاه کالج لندن می‌گویند: انجام حرکات ورزشی، یکی از فعالیت‌هایی است که اضطراب را از فرد دور می‌کند و به او آرامش می‌دهد. از طرفی بنا به گفته محققان، وقتی فرد وارد رقابت‌های ورزشی مانند فوتبال می‌شود، اعتمادبه‌نفس و احساس شادی در او افزایش می‌یابد. در واقع حس رقابت، اعتمادبه‌نفس را بالا می‌برد.

نگهداری از گل و گیاه

تحقیقات نشان داده است که باغبانی و رسیدن به گل و باغچه، فکر خودکشی فرد افسرده را تا ۲۰ درصد می‌کاهد. بنابراین برای خودتان دست‌کم دو تا سه گلدان تهیه کنید و مراقبت از آن‌ها را بر عهده بگیرید. رسیدگی به گیاه مثل آب دادن، تمیز کردن برگ‌ها و توجه نشان دادن به آن یکی از آرامبخش‌ترین کارهای روزمره محسوب می‌شود.
پارک

جنگل‌درمانی و پارک‌درمانی

وقت گذراندن در جنگل که به «حمام جنگل» هم معروف است، موجب آرامش فرد مضطرب می‌شود. محققان تایوانی در تحقیقی متوجه شدند که فقط ۴۸ ساعت گردش در جنگل توانست اضطراب، خستگی و احساس نفرت را از ۱۶ زن میانسال دور کند. مسلما در زندگی شهری امکان مراجعه مکرر به جنگل ممکن نیست. ولی می‌توانید پارک‌های سرسبز و بزرگ شهرتان را جایگزین جنگل کنید.

آموختن طراحی بدن

بخشی از نگرانی‌های افراد به ظاهرشان مربوط می‌شود. بعضی افراد تحت تاثیر تبلیغات از ظاهر خود رضایت ندارند و مدام احساس زشتی یا بی‌قوارگی می‌کنند. طبق بررسی محققان دانشگاه آنگلیا راسکین بریتانیا اعتمادبه‌نفس دانشجویانی که در کلاس‌های طراحی بدن شرکت کرده‎اند، نسبت به خود شان افزایش یافته است و دیگر به تصویر بی‌عیب و نقص از بدن که در رسانه‌ها نشان داده می‌شد، اهمیتی نمی‌دادند. این اعتماد‌به‌نفس تازه، اضطراب را از آن‌ها دور کرده بود.

پیاده روی

پیاده‌روی تا محل کار

بنا به گفته محققان دانشگاه استنفورد در صورت امکان، پیاده‌روی تا محل کار جلوی افکار منفی و فکر کردن بیش از حد به موضوعات ناراحت‌کننده را می‌گیرد. اهمیت این مساله زمانی آشکار می‌شود که بدانید عده کثیری از افراد از تنش‌های روانی محل کار خود در رنج و عذاب هستند. بنابراین همین چند دقیقه پیاده‌روی می‌تواند بخش اعظمی از دغدغه‌های بیهوده را از بین ببرد.

آشپزی کردن برای خود و دیگران

طبق تحقیقی در استرالیا  روی ۶۵۰ نفر، مشخص شد که غذا درست کردن برای کسی که دوستش دارید، آرامش‌بخش است. از آنجاکه فرد هنگام غذا درست کردن مراقب است تا غذاخوش‌طعم شود، فرصت پیدا نمی‌کند به موضوعات ناراحت‌کننده فکر کند. ضمن اینکه ترکیب مواد با یکدیگر و توجه به مواد اولیه مختلف تا حد زیادی حواس را معطوف به خود می‌کند و دیگر افکارآزاردهنده به سراغشان نمی رود.

شنیدن موسیقی

محققان استرالیایی در بررسی‌های خود متوجه شدند شنیدن موسیقی یا شرکت در گروه کر، احساس رضایت افراد را افزایش می‌دهد و با ترشح هورمون «پاداش» در مغز به نام دوپامین، موجب آرامش فرد می‌شود.
خواب کافی

خواب کافی

برای درمان اضطراب باید خوب بخوابید. خواب نامناسب می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد. کمبود خواب نه‌ فقط بر سلامت جسمانی تأثیر می‌گذارد، بلکه اضطراب و استرس را تشدید می‌کند. گاهی خواب ناکافی می‌تواند به یک چرخه‌ی معیوب تبدیل شود. چرا که اضطراب غالبا به اختلال در خواب منجر می‌شود. به‌ویژه مواقعی که اضطراب دارید، برای خواب کامل ۷ تا ۹ ساعته برنامه‌ریزی کنید. آن‌وقت خواهید دید که چطور داشتن خواب خوب در چند شب متوالی، بر میزان اضطراب شما در طول روز تأثیر مثبت می‌گذارد.

تغذیه مناسب

یکی دیگر از راه‌های درمان اضطراب تغذیه‌ مناسب است. اضطراب می‌تواند فعالیت بدن را مختل کند. طوری که اشتها را به شکل غیرعادی تغییر دهد. سعی کنید بیشتر غذاهایی را مصرف کنید که دارای مواد مغذی از قبیل ویتامین B، اُمگا۳، غلات و خوراکی‌های کربوهیدرات‌دار باشند. میان ویتامین B و سلامت روان ارتباطی مستقیم وجود دارد و اُمگا۳ به کاهش عوارض افسردگی و اضطراب کمک می‌کند. غلات کربوهیدرات‌دار نیز میزان سروتونین (پیام‌رسان‌های عصبی «حس خوب» برای کمک به حفظ آرامش) تنظیم می‌کند. خوردن غذاهای شیرین و فرآوری‌شده می‌تواند عوارض اضطراب را افزایش دهد.
برنامه ریزی

برنامه‌ریزی

با آماده کردن خود برای روزهای پیشِ رو، با افکار اضطراب‌آور مبارزه کنید. سعی کنید برنامه‌ای بریزید و در آن به فعالیت‌هایتان نظم دهید تا بهره‌وریتان بیشتر شود. به‌جای صرف روزانه ۱۰ دقیقه‌‌ بیشتر برای پیدا کردن دسته‌ کلید، عادت کنید که هر روز هنگام ورود به خانه آن را در جایی مشخص بگذارید. همین پیش‌بینی‌های ساده، بخش عمده‌ای از اضطراب‌های روزمره را از بین می‌برد.

منبع: چطور ، طبنا

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا بازدید کنید.

در همین رابطه بیشتر بخوانید:
چطور با استرس دوست شویم؟ (+ویدئو)

 

۲ دیدگاه

  1. کاظم لو

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ در ۸:۲۱ ق٫ظ

    خوب غذا خوردن بهتر از غذا خوب خوردن است..

    پاسخ

    • جوانمردی

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۰:۳۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…