رهن خانه های لوکس توسط سرایدار کلاهبردار

۳
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سرایداری که در نقش مالک خانه های لوکس ظاهر می‌شد، با فریب مشاوران املا ک خانه امانتی را در زمان غیبت مالک اصلی رهن می‌داد.
رهن خانه های لوکس

فروش یا اجاره مال غیر در کلاهبرداری‌های ملکی یکی از موضوعاتی است که علاوه بر مردم، مشاوران املاک نیز از آسیب آن در امان نیستند. سرایداری که با سوء استفاده از غیبت مالکان اقدام به رهن و اجاره خانه های لوکس آنها می‌کرد، دستگیر و در اختیار مراجع صلاحیتدار قرار گرفت.

به گزارش مجله دلتا، شیوه ارتکاب جرم به این شکل بود که سرایدار جوان و همسر وی  با ظاهر آراسته و بیان شیوا اعتماد مالکان خانه‌ها و آپارتمان‌های لوکس را جلب می‌کردند.

خیانت در امانت سرایدار کلاهبردار

از آنجا که عموما مالکان این قبیل خانه‌ها مدتی از سال را در سفر های طولانی (بعضا دو هفته تا چندماه) هستند، مسئولیت رسیدگی به کار‎های خانه را به عهده زن و شوهر جوان می‌گذاشتند.

زوج سرایدار هم با سوء استفاده از اعتماد آنها و خیانت در امانت، خانه های  لوکس را رهن می دادند. دلیل تاکید آنها بر رهن کامل هم این بود که در این نوع قرارداد، پول بیشتری نسبت به اجاره  نصیبشان خواهدشد.

نکته قابل توجه در روند کلاهبرداری، دقت نظر کلاهبرداران به رفتار مشاوران املاک بود. به این ترتیب که آنها می‌دانستند برخی مشاوران به دلیل اینکه کمیسیون معامله را از دست ندهند، از ارزیابی کامل مدارک مالک (فروشنده) صرف نظر می‌کردند.

از این رو پس از رویت ملک توسط رهن کننده و حضور سرایدار کلاهبردار در خانه در نقش مالک، مشاور املاک در روز عقد قرارداد، اصراری بر دیدن سند مالکیت وی نداشت.

البته پس از طرح شکایت مالباختگان، پلیس در کوتاه ترین زمان ممکن با شناسایی زوج شیاد، آنها را بازداشت و در اختیار مراجع صلاحیتدار قضایی قرار داده است.

aMMLAKKKKKKI رهن خانه های لوکس توسط سرایدار کلاهبردار

مسئولیت آژانس های املاک در زمان تنظیم قرارداد

اما آنچه در طی این گزارش باید مد نظر قرار گیرد، وظایف مشاوران املاک در روند عقد قرار داد است. هرچند که خریدار و فروشنده نیز باید از طرفند‌های کلاهبرداری ملکی تا حد نیاز آگاه شوند.

مشاوران املاک باید به مواردی که در زمان عقد معامله مدنظر قرار گیرد پایبند باشند، از جمله اینکه:

۱-  قبل از تنظیم قرارداد و دریافت هرگونه مبلغی در این خصوص، سند ملک مورد معامله را احراز و به رویت خریدار یا اجاره کننده نیز برسانند.

۲- از اصالت اسناد مورد معامله اطمینان یابند.

۳-دقت شود که فروشنده یا رهن دهنده ملک، از طریق مقامات قضایی ممنوع المعامله نباشند. به طور مثال؛ افراد ورشکسته حق معامله ندارند.

۴- در صورتی‎که مالک اصلی در جلسه حضور ندارد و شخص دیگری به جای او معرفی شده است،قبل از تنظیم قرارداد، وکالت نامه وکیل مالک یا رهن دهنده را مطالعه و به مواردی از این قبیل توجه کنند.

۵- مشخصات دو طرف معامله را در سیستم نرم افزاری جامع ثبت معاملات املاک کشور برای دریافت کدرهگیری وارد کنند. صدور کد رهگیری به منزلۀ سلامت معامله است و از کلاهبرداری و فروش ملک به چندین نفر جلوگیری می‎کند.

 

برای دیدن مطالب بیشتر در رابطه با این مطلب، صفحه نکات حقوقی ملکی، کلاهبرداری‌های ملکی مجله دلتا را ببینید.

۳ دیدگاه

  1. جعفری

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۵۱ ب٫ظ

    سپاس از مطالب شما

    پاسخ

  2. شهین گلمحمدی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۲:۳۰ ب٫ظ

    اطلاعات خیلی مهم و قابل تاملی بود.

    پاسخ

  3. رباب ملکی

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۴۰ ب٫ظ

    جااااااااااالب بود ممنون ز سایتتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…