خانه خانه سلامت اثر استرس بر وزن

اثر استرس بر وزن

۰
0
برای پیشگیری از چاقی ناشی از استرس، ورزش کنید.
ارتباط وزن و استرس

میان وزن و استرس ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. وقتی بدن تحت فشار قرار دارد، مغز هورمون‌های مختلفی ترشح می‌کند. این هورمون‌ها عادات غذایی شما را بر هم می‌زنند و باعث می‌شوند هوس غذاهای شیرین یا شور کنید و اشتهای شما را افزایش می‌دهند. از سویی دیگر ممکن است همین هورمون‌ها به‌اصطلاح اشتهایتان را کور کند و به تدریج دچار کاهش وزن شوید. در این مطلب سعی شده به زبانی ساده و خلاصه ارتباط وزن و استرس تشریح شود.

چگونه استرس باعث افزایش وزن می‌ شود؟

به گزارش مجله دلتا و به نقل از آلامتو وقتی تحت استرس هستیم، بدنمان سرشار از هورمون استرس یعنی کورتیزول و آدرنالین و همچنین هورمون آزادکننده کورتیکوتروپین (CRH) می‌شود. ترکیب هورمون‌های استرس، انرژی بدن را به سرعت افزایش می‌دهند. این امر ابتدا منجر به کاهش یا از بین رفتن اشتها می‌شود. اما از آنجا که شما این انرژی را با دویدن یا راه رفتن سریع مصرف نمی‌کنید، در پایان دچار گرسنگی شدیدی می‌شوید.

از بین سه هورمون استرس، کورتیزول تا مدت زیادی بعد از اینکه علت استرس برطرف شد، همچنان  باقی می‌ماند. این هورمون دردهای گرسنگی را افزایش خواهد داد و باعث می‌شود که بیشتر غذا بخورید. سطح بالای کورتیزول، اغلب منجر به انباشته شدن چربی در اطراف ناحیه شکم می‌شود.

استرس بیش از حد می‌تواند باعث غذا خوردن احساسی نیز بشود. هنگامی که سطح کورتیزول بالا است، معمولا هوس کربوهیدرات می‌کنیم. به همین دلیل است که برخی از مردم به‌طور غیرارادی بعد از خوردن کربوهیدرات، احساس بهتری پیدا می‌کنند.
اضافه وزن

چگونه استرس باعث کاهش وزن می‌شود

اکثر افراد معمولا زمانی که تحت استرس قرار می‌گیرند، دچار افزایش وزن می‌شوند. اما در بعضی موارد هم عکس آن اتفاق می‌افتد؛ یعنی افراد کاهش وزن پیدا می‌کنند. وقتی استرس دارید، مضطرب می‌شوید و در یک زمان فکرتان هزار جا می‌رود. در نتیجه تمرکزتان را بر احساس گرسنگی از دست می‌دهید.

اضطراب منجر به کاهش وزن ناخواسته می‌گردد و باعث می‌شود اشتهایتان را از دست بدهید یا به‌رغم غذا نخوردن در تمام طول روز، احساس سیری کنید. به این دلیل است که افراد مضطرب می‌توانند از وعده‌های غذایی صرف‌نظر کنند؛ بدون آن‌که حتی پس از آن پرخوری کنند.

مدیریت استرس از راه درست

برای جلوگیری از افزایش وزن یا کاهش وزن ناخواسته به‌دلیل استرس، باید یاد بگیرید که چطور هجوم هورمون‌ها در بدن را از راه صحیح کنترل کنید. هر روز به خودتان برای استراحت کردن، زمان کافی بدهید. تمام روز را مقابل کامپیوتر سپری نکنید.

شروع کنید به خوردن وعده‌های غذایی مغذی و متعادل. هرگز یک وعده غذایی را حذف نکنید تا بعدا مجبور شوید پرخوری کنید. مهم نیست که سرتان چقدر شلوغ است، مطمئن شوید که درست غذا می‌خورید.

در نهایت منظم ورزش کنید. بدن باید در بهترین حالت خود باشد تا بتواند در برابر عوامل استرس‌زا مقاومت کند.

منبع: آلامتو
برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا بازدید کنید.

بیشتر ببینید در خانه سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.