آپارتمان های ۵۰ متری ، انتخاب خریداران واقعی

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آپارتمان های 50 متری و کمتر در بازار این روزهای مسکن از محبوبیت بیشتری نزد خریداران واقعی برخوردارند و دلیل این امر هم بی شک کاهش توان طرف تقاضا در تامین نقدینگی متناسب با جهش قیمت ها است.
آپارتمان های 50 متری

کاهش رونق بازار واحدهای مسکونی لوکس و نیمه لوکس، باعث شد تا آپارتمان های ۵۰ متری و کم متراژ، تاثیری قابل توجه در روند معاملات بازار مسکن تهران داشته باشند.

به گزارش مجله دلتا، جهش قیمت مسکن در سال ۹۷ متقاضیان خانه در تهران را به سمت آپارتمان های ۵۰ متری و واحدهای کم متراژ و قدیمی‌ساز واقع در مناطق جنوبی شهر  سوق داده است.

اجبار در انتخاب آپارتمان های ۵۰ متری

به دیگر سخن بازار مسکن به دلیل رشد لجام‌گسیخته قیمت خانه با یک عقب‌گرد در بخش تقاضا همراه شده و افزایش معاملات واحدهای ۴۰ تا ۵۰ متر مربع را باعث شده است.

آمارها حاکی از این است که، متوسط قیمت مسکن تهران در دی‌ماه ۱۳۹۷ به متری ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

کارشناسان می‌گویند که این رشد قیمت، نتیجه‌ی افزایش تقاضا برای واحدهای کوچک و قدیمی به منظور سکونت و رشد خرید واحدهای نوساز و بزرگ متراژ به منظور سرمایه‌گذاری است.

طی سال‌های گذشته به دلیل سودآوری پایین واحدهای کم‌متراژ، تولید و عرضه آنها کمتر از آپارتمان‌های لوکس و بزرگ متراژ بوده است.

به طوری که پس از سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ که با رشد توان طرف تقاضا نسبت به قیمت مسکن مواجه بودیم بازار شاهد تمایل خرید واحدهای با متراژ ۶۰ به بالا مواجه بود.

آپارتمان 50 متری

کاهش عرضه منجر به افزایش قیمت شد

در مقابل، بازار مسکن در سال ۹۷ روند معکوس به خود گرفت و همانند سال‌های قبل از ۱۳۹۵ مجدداً خرید واحدهای کمتر از ۵۰ متر مربع نسبت به کل معاملات افزایش یافته است.

اما با توجه به این‌که عرضه در این نوع واحدها جوابگوی فشار تقاضا نبود، رشد قیمت آنها بعضاً بیشتر از متوسط رشد شهر تهران به ثبت رسید.

البته که کوچ برخی متقاضیان بازارهای طلا و ارز به سمت بازار ملک در  افزایش معاملات واحدهای کوچک و قدیمی‌ساز بی اثر نبوده است. براین اساس بازار امسال در واحدهای پایین متراژ با افزایش تقاضا همراه بود.

آمارها نشان می‌دهد که بین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ سهم آپارتمان های ۵۰ و ۴۰ متری از معاملات شهر تهران به ترتیب ۱۵، ۱۰، ۸، ۷ و ۱۱ درصد بوده است. این یعنی بازار در دو مقطع جهشی ۱۳۹۳ و ۱۳۹۷ شاهد رشد فروش واحدهای کم‌متراژ بوده‌ است.

آنچه مسلم است تورم لجام گسیخته و ناگهانی مسکن در سال ۹۷ فاصله قدرت خرید و قیمت ملک را چند برابر کرد و از آنجا که تسهیلات و سرانه درآمد خانوار امکان همپوشانی این فاصله را ندارد، طبیعتا خریداران باید در انتخاب‌های خود اولویت‌های دوم و سوم را مدنظر قرار دهند.

به این ترتیب همزمان با تغییر رفتار خریدار واقعی از خرید واحدهای نوساز به چندسال ساخت، متراژ انتخابی نیز کاهش پیدا کرده و خانواده‌های دو تا چهارنفره از بیم اجاره بهای بالا، راضی به خرید آپارتمان‌های کم متراژ شده‌اند.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…