خانه سلامتی بهبود کیفیت خواب با خوراکی‌ ها

بهبود کیفیت خواب با خوراکی‌ ها

۰
0
43
برای داشتن یک خواب خوب، چه خوراکی‌هایی باید خورد؟
کیفیت خواب

شب برای خواب و استراحت آفریده‌ شده است. حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی شب گذشته خواب خوبی نداشته‌اید، در طول روز هم کلافه و عصبی بوده‌اید و کیفیت عملکرد روزانه‌تان پایین آمده است. داشتن خواب کافی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهد، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و سلامت مغز و گوارش را تضمین کند. خوب خوابیدن حتی شما را زیباتر هم می‌کند. مصرف بعضی از خوراکی‌ها می‌تواند بر کیفیت خواب شما تاثیر مستقیمی بگذارد.
خواب شب

بادام و گردو خواب‌آورند

بادام حاوی مواد مغذی چون فسفر، منگنز و ریبوفلاوین است. مصرف مداوم بادام برای کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمنی همچون بیماری قلبی و دیابت نوع 2 مفید است. این به‌دلیل وجود چربی اشباع‌شده سالم، فیبر و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن است. ضمن اینکه منیزیم بادام، به کیفیت خواب کمک می‌کند. مصرف میزان کافی از منیزیم می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک برساند؛ به‌ویژه برای افرادی که از مشکل بی‌خوابی رنج می‌برند. منیزیم التهاب را کاهش می‌دهد و می‌تواند میزان کورتیزول را که هورمون استرس است، کاهش دهد. گردو سرشار از مواد مغذی است. فیبر، منیزیم، مس، منگنز و فسفر از جمله موادی است که در این خوراک مفید به‌وفور یافت می‌شود. همچنین گردو از چربی‌های سالمی همچون لینولئیک اسید و اسیدهای چرب امگا 3 تشکیل شده‌اند که در افزایش اشتها موثر هستند.

پیش از خواب چای بابونه بنوشید

چای بابونه آنتی اکسیدان‌ فراوانی دارد و به کاهش التهاب کمک می‌کند. التهاب منجر به بیماری‌های مزمنی مثل بیماری قلبی و سرطان می‌شود. پس مصرف این چای برای سلامتی مفید است. به‌علاوه نوشیدن چای بابونه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، اضطراب را کاهش می‌دهد و سلامت و زیبایی پوست را تامین می‌کند. بابونه یک ماده خواب‌آور به‌شمار می‌آید و بی‌خوابی را کاهش می‌دهد. همچنین افسردگی را که خود یکی از عوامل مهم اختلالات خواب است تسکین می‌دهد. بنابراین پیش از خواب یک فنجان چای بابونه بنوشید تا یک خواب راحت داشته باشید.

کیوی؛ کم‌کالری و خواب‌آور

کیوی به‌رغم این‌که یک میوه کم‌کالری است، مقدار قابل‌توجهی مواد مغذی مثل ویتامین c و k و پتاسیم هستند. کیوی ترکیبات مفید فراوانی دارد که مصرف آن را قبل از خواب ضروری می‌سازد. مثلا سروتونین دارد که می‌تواند اختلالات خواب را بهبود دهد و کیفیت آن را بالا ببرد. ضمن این‌که کاروتنوئید و ویتامین C اثر خواب‌آوری دارند. پس خوردن 1 تا 2 کیوی متوسط قبل از خواب کمک می‌کند که زودتر به خواب بروید و خواب عمیق‌تری داشته باشید.
برنج

برنج سفید برای خواب

برنج سفید منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی همچون فولات، منگنز و تیامین است. محققان معتقد هستند مصرف مواد غذایی‌ای مثل برنج سفید چند ساعت قبل از خواب به افزایش کیفیت خواب کمک می‌کند. اگرچه این ماده غذایی برای بهبود کیفیت خواب مفید است، اما بهتر است در حد اعتدال مصرف شود. زیرا حاوی فیبر و مواد مغذی کمی است. از سویی دیگر افرادی که چاق هستند یا نمی‌خواهند دچار چاقی شوند، باید بیشتر حواسشان را جمع کنند. مصرف به‌اندازه برنج نه‌تنها باعث سنگینی نمی‌شود؛ بلکه خواب خوبی را هم برایتان می‌سازد.

شیرموز بنوشید

مصرف یک لیوان شیر گرم قبل از خواب به شما کمک خواهد کرد که زودتر به خواب بروید. در شیر آمینو اسید تریپتوفان نهفته است که  ماده شیمیایی سروتونین در مغز است. سروتونین و تریپتوفان به شما کمک می‌کند آسوده بخوابید. شیر یک منبع غنی کلسیم محسوب می‌شود و برای تنظیم تولید ملاتونین بسیار عالی است. کلسیم همچنین استرس را کاهش می‌دهد. علاوه بر شیر می‌توان از سایر لبنیات چون پنیر و ماست نیز استفاده کرد.

موز هم سرشار از پتاسیم و آرام‌بخش عضلات است. منیزیم و تریپتوفان هم در این میوه خوشمزه به‌وفور وجود دارد. خواص این دو ماده موجود در موز به داشتن یک خواب شبانه راحت کمک می‌کند. همچنین میوه‌ها کربوهیدرات دارند که باعث ایجاد حس خواب‌آلودگی می‌شود. دست‌کم یک ساعت پیش از خواب یک شیرموز ساده بنوشید و راحت و آرام بخوابید.
خواب راحت

بهبود کیفیت خواب با کاهو

کاهو حاوی لاکتوکاریوم است که خواص آرام‌‎بخشی دارد و کلسیم موجود در آن خواب‌آور است. کاهو علاوه بر این‌ها برای کاهش درد مفاصل و ماهیچه‌ها، سردرد و اضطراب هم مفید است. شما می‌توانید از یک فنجان چای کاهو قبل از خواب لذت ببرید. برای درست کردن این چای یک یا دو برگ کاهو را در دو فنجان آب به مدت پنج دقیقه بجوشانید و اجازه دهید خنک شود؛ سپس آن را شیرین کنید و حدودا نیم ساعت قبل از خواب بنوشید.

منبع: مجله دکتر سلام
برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامتی از مجله دلتا بازدید کنید.

بیشتر ببینید در سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.