میلنیوم ؛ دومین پل معلق رودخانه تیمز

۲
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پل معلق میلنیوم از روی رودخانه تیمز (River Thames) می‌گذرد و در جنوب کشور انگلستان قرار دارد.
پل معلق

پل معلق میلنیوم (Gateshead Millennium Bridge) در شهر لندن قرار دارد و دارای قابلیت حرکت در جهت افقی است. با توجه به اعمال استانداردهای سازه‌ای به‌کار رفته در ساخت این پل، اکنون عابران پیاده می‌توانند بدون هیچ مشکل و در امنیت بالا از روی پل عبور می‌کنند.

پل معلق میلنیوم

پل معلق، پلی است که عرشه آن، از کابل‌های معلق آویزان شده‌است. تاریخ این نوع پل‌ها به اوایل قرن ۱۹ میلادی باز می‌گردد.

پل میلنیوم برای عابران پیاده این امکان را فراهم می‌کند که از روی رودخانه تیمز (Thames) عبور کنند.

تیمز (River Thames) نام رودی در جنوب انگلستان است. طول این رود ۳۴۶ کیلومتر و عمده شهرت آن به دلیل عبور از شهر لندن است. این رود از شهرهای دیگری نیز می‌گذرد و در انتها به دریای شمال می‌ریزد. پل معلق میلنیوم روی این رود قرار دارد.

جنس این پل، فلزی است. این سازه‌ی زیبا توسط شرکت معماری نورمن فاستر و شرکاء و شرکت سازه‌ی «آروپ» طراحی و اجرا شده‌است. شهرت فاستر بیشتر به سبب طرح گنبد «مجلس ملی آلمان» در برلین و بنای مشهور به «خیارشور» در لندن است. پل معلق لندن ارتباط مستقیم میان ساحل و شهر ایجاد کرده‌است.

پل تاور در سال ۱۸۹۴ روی رودخانه تیمز ساخته  و برج‌های آن به سبک معماری گوتیک ساخته شد. پس از پل تاور، پل میلنیوم تنها پل معلقی بود که از روی رودخانه‌ی تیمز عبور می‌کرد. «پل جنبان» نامی است که ساکنان لندن به‌صورت عامیانه، روی این پل گذاشته‌اند.  پل معلق با مردم، شهر و محیط به بهترین شکل ارتباط برقرار کرده است و به همین دلیل یک اثر برجسته معماری و شهرسازی به‌شمار می‌آید.

طراحی پل معلق میلنیوم

طرح ساخت پل در سال ۱۹۹۶ میلادی مطرح شد. در این طرح پل، دو سکو در رودخانه‌ی تیمز دارد. وقتی از شمال به جنوب پل حرکت کنید، متوجه می شوید که پل از سه بخش اصلی تشکیل شده‌‌است.

پهنای عرشه پل ۴ متر است. در ساخت میلنیوم از برترین سازه‌های مهندسی بهره گرفته شده‌است. جایزه برجسته‌ترین بنای سال ۲۰۰۵ به پل معلق میلنیوم اهدا شد. قطر کابل‎های نگه‌دارنده ۱۲۰ میلی متر و ارتفاع دست انداز پا ۲/۱ متر است.

پل میلنیوم

برای عبور کشتی‌های کوچک از زیر پل، رم های هیدرولیکی (Hydraulic ram) تعبیه شده در انتهای دو طرف، پل را قدری در جهت افق کج می‌کنند. این طراحی کاربردی و زیبا باعث شد که تیم طراحی آن برنده‌ی جایزه‌ی معماری در سال ۲۰۰۲ شوند.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد پل معلق تهران ، پل معلق خلخال ، معماری های خاص ، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی از مجله دلتا دیدن کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۱:۳۰ ب٫ظ

    این پل هم خوبه، اما پل فلزی کارون ی چیز دیگست

    پاسخ

    • احمد کریمی روزبهانی

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۰:۴۱ ق٫ظ

      درود بر شما / ممنون از نظر خوبتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…