پنجره در ساختمان ، قابی بر فراز آبی آسمان

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقش پنجره در ساختمان بسیار حائز اهمیت است. زیرا علاوه‌بر افزودن به زیبایی داخلی و خارجی ساختمان، بر سلامت روح و روان نیز تاثیر به‌سزایی دارد. در این مطلب با هم نقش پنجره را بررسی می‌کنیم.
نقش پنجره در ساختمان

حتماً برایتان پیش آمده که بخواهید خانه خود را عوض کنید یا در سفر برای اقامت خود دنبال منزل یا ویلا و یا هتل باشید. اگر کمی دقت کنید یکی از مزیت‌های مکانی را که به شما معرفی می‌کنند، منظره، چشم‌انداز و یا ویو آن‌جااست. با این حساب اغراق نیست اگر بگوییم که پنجره یکی از مهمترین ارکان معماری و دکوراسیون داخلی است زیرا علاوه‌ بر تامین نور فضای داخل، در زیبایی نمای ساختمان و همچنین در چیدمان داخلی نقشی به سزا دارد. با این توضیح در این مطلب نکاتی ارائه می‌شود که تا نقش پنجره در ساختمان خانه و محل کارتان را بهتر بدانید و از آن به عنوان عنصری که زیبایی چیدمان داخلی را بیشتر می‌کند، استفاده کنید.

نقش پنجره در میزان نور ساختمان

به گزارش اختصاصی مجله دلتا؛ شاید جالب باشد بدانید که نقش پنجره در ساختمان بیشتر از یک بازشو است و در سلامتی روحی و جسمی انسان نیز بسیار تاثیر دارد. انسان نیز همانند گیاهان نیاز به نور طبیعی دارد. این مسئله فقط شامل اوضاع جسمی افراد نمی‌شود و کم‌نوری و نبود نور طبیعی موجب بروز اختلالات روحی و روانی به ویژه افسردگی می‌شود. حتماً می‌دانید که در فصل‌های سرد سال، بروز افسردگی به‌ویژه در سالمندان شیوع می‌یابد. با این توضیح مختصر پیشنهاد می‌شود پرده و شیشه محل سکونت خود را چنان انتخاب کنید که با حفظ حریم خصوصی از بیشترین میزان تابش نور خورشید بهره‎مند شوید.

نقش پنجره در نور ساختمان

نقش پنجره در ساختمان فقط به تنظیم نور فضای داخلی خلاصه نمی‌شود و مانند یک قاب عمل می‌کند. یعنی قسمتی از فضای بیرون که از پنجره قابل مشاهده است، در چهارچوب آن همانند یک تابلوی نقاشی عمل می‌کند. با این حساب زیباتر کردن قاب این تابلو از داخل ساختمان به عهده شماست. از طرف دیگر پیشنهاد می‌شود که بهترین منظره را از قاب پنجره در برابر دیدگان خود قرار دهید. البته وجود آلودگی‌های بصری در سطح شهر انکارناپذیر است اما با تمهیداتی، مثل استفاده از تراس سبز، فلاور باکس، شیشه‌های طرح دار و… این آلودگی را تا میزان قابل توجهی کاهش دهید. معمولاً برای ایجاد جذابیت بصری پنجره‌ها را در اشکال و اندازه‌های مختلف طراحی می‌کنند. البته این کار به عهده طراحان و مهندسان ساختمان است.

نکته‎ای که باید در نظر داشته باشید این است که هرگز پنجره را با قرار دادن وسایل بلند، مثل کمد، کور نکنید. فراموش نکنید. نقش پنجره در ساختمان تنظیم نور فضای داخل است. اگر قصد دارید حریم خصوصی خود را حفظ کنید، از پرده‌هایی که آستر دارند و یا جنس‎شان ضخیم است، استفاده کنید. با این‌ کار هر زمان که بخواهید علاوه بر استفاده از جریان هوای تازه از تابش نور خورشید نیز بهره‎مند خواهید شد.

پنجره سقفی

همچنین استفاده از پنجره‌های سقفی بسیار توصیه می‌شود. این پنجره‌ها علاوه‌بر تامین نور فضای داخلی ساختمان، حریم خصوصی را به بهترین شکل ممکن حفظ می‌کند. معمولا” پنجره‌های سقفی را در جاهایی تعبیه می‌کنند که امکان استفاده از پنجره‌های عادی و دیواری نباشد. برای تنظیم نور پنجره‌های سقفی وسایل بسیاری طراحی و ساخته شده است. شما با کمک گرفتن از این ابزار، به‌سادگی می‌توانید نور خانه را کم و زیاد کنید.

پنجره طرح دار

گاهی پیش می‌آید که در فضای خصوصی خانه یا محل کار خود مایلید از نور خورشید بهره گیرید. از طرفی نیز می‌خواهید حریم شخصی‌تان محفوظ بماند. طبیعی است برای بهر‌ه‎مندی از نور خورشید باید از شیشه استفاده کنید. امروزه در بازار شیشه‌ها در طرح‌ها، ضخامت، و شفافیت متفاوت وجود دارند. معمولاً شیشه‌های نیمه شفاف را برای سرویس بهداشتی در نظر می‌گیرند.

نور خورشید با تمام مزایای انکارناپذیری که دارد، زیان‌هایی نیز دارد. نور فرابنفش خورشید باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شود. همچنین نور مستقیم خورشید به مبلمان و پرده‌ها آسیب می‌رساند و رنگ آن‌ها را تغییر می‌دهد. به‌همین سبب برخی تولیدکنندگان ، شیشه‌هایی ساخته‌اند که جلوی این نور را می‌گیرد. توصیه می‌شود شما نیز برای شیشه منزل‌ خود از این نوع شیشه استفاده کنید.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون، دکوراسیون، از  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…