کنده کاری روی چوب درختان؛ ایده ای خلاقانه در شهر

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
استفاده مجدد از برخی منابع طبیعی حتی در صورتی‎که از سلامت کامل نیز بهره‎مند نباشند می‎تواند حرکتی قابل توجه به شمار آید.
کنده کاری روی چوب

کنده کاری روی چوب درختان چیست؟در گذشته زمانی که درختان یک محدوده خشک می‎شد، یا آنها را می‎سوزاندند یا به دست ماموران شهرداری می‎سپردند تا قطع شده و در بخش‎های صنعتی دیگر مورد استفاده قرار گیرند، زیرا درختانی مانند چنار، نارون و به خصوص درخت وسک جزو آن دسته از درختانی هستند که آفت بسیاری را در سطوح وسیع ایجاد می‎کنند و باعث جذب حشرات دیگر روی تنه خود می‎شوند و سرانجام آسیب جدی را به درختان سالم و زنده‎ی پارک ها می‎زنند.

به همین علت به نظر می‎رسد که در گذشته قطع و تخریب این نوع درختان کار کاملا عاقلانه‎ای بوده، اما امروزه بر اساس یک شیوه‎ی مبتکرانه و نو در سراسر دنیا بجای قطع و دور ریز درختان خشک شده، هنرمندان دست به کنده کاری چوب روی تنه‎ی آنها زده‎اند.

در این شیوه‎ی زیبا و خاص، هنرمندان با الهام از طرح های گوناگونِ از پیش چاپ شده یا طرح‎های انتزاعی خاص دست به تغییر این درختان می‎زنند و ظاهر خشک و پژمرده آنها را تبدیل به احجام، کاراکترها یا شکل‎های گوناگون می‎کنند.

این هنر نو چند سالیست که در کشورمان نیز دیده می‎شود و در بسیاری از شهرهای بزرگ، هنرمندان دست به کنده کاری چوب زده و از جان درختان خشکیده، طرح های زیبا و بی نظیری را خلق کرده‎اند.

 شروع این حرکت پس از برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌های چوبی که چندی پیش در اصفهان برگزار شد، رواج بیشتری پیدا کرده و در شهرهای مختلف کشورمان دیده شد. حرکتی ستودنی که هرچند ایده آن مربوط به خارج از کشور است اما به زیبایی در داخل کشور با ترکیب ذوق هنرمندان ایرانی به اجرا در آمده است.

این حرکت زیبا و نمادین، بیشتر در شهرهای اصفهان، تبریز و رشت به اجرا در آمده و هم اکنون شاهد تابلوهای زیبای هنری در جای جای بوستان‎ها و حتی پارک های این شهر‎ها هستیم.

در این گزارش از مجله دلتا به تماشای برخی از این آثار زیبا می‎نشینیم که در شهرهای نامبرده ایجاد شده اند.

مجسمه های زیبای شهر اصفهان

اغلب مجسمه های چوبی یاد شده در شهر اصفهان متعلق به درختان پارک رجایی این شهر است. به علت تعدد درختان موجود در این فضا هنرمندان با ایده های خلاقانه‎ی خود دست به آفرینش هنری زده و درختان پوسیده آن را از قطع شدن نجات داده‎اند.

کنده کاری روی چوب

مجسمه های زیبای ساخته شده بدست هنرمندان تبریزی

در این شهر نیز همچون سایر شهرهای ایران، هنرمندان با ایجاد طرح های زیبا روی تنه درختان پوسیده علاوه بر ایجاد زیبایی با الهام از آثار و کتب قدیمی طرح های خاص خود را بوجود آورده اند.

کنده کاری روی درخت

کنده کاری روی چوب هنرمندان رشت

در این شهر هنرخیز نیز بسیاری از هنرمندانی که در زمینه کنده کاری روی چوب صاحب مهارت هستند، دست به خلق آثار هنری زده‎اند که در تصویر زیر یک نمونه از آن را مشاهده می‎کنید.

کنده کاری روی درختان پوسیده

اما همانطور که قبلا نیز اشاره شد، کنده کاری روی چوب درختان یکی از ابتکارهای بی بدیل هنرمندان خارجی است که در انتهای گزارش شما را به تماشای یکی از این آثار زیبا دعوت می کنیم.

کنده کاری درختی

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون ، محوطه سازی و معماری های خاص از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…