گیاهان مقاوم آپارتمانی ؛ تصفیه کننده هوای خانه (بخش سوم)

۰
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گیاهان در زندگی امروزی جایگاه حقیقی خود را یافته‌اند و مزایایشان برکسی پوشیده نیست. در این مطلب سعی شده علاوه بر معرفی برخی از گیاهان مقاوم آپارتمانی، شرایط نگهداری‌شان نیز بررسی شود.
گیاهان مقاوم آپارتمانی

در قسمت اول و دوم این مطلب با برخی از گیاهان مقاوم آپارتمانی که تصفیه کننده‌های مناسبی نیز بودند آشنا شدیم. در ادامه می‌خواهیم چند گیاه دیگر نیز به شما معرفی کنیم تا علاوه‌بر اینکه از زیبایی طبیعی این گیاهان در چیدمان داخلی خانه خود استفاده می‌کنید، از خاصیت دیگر آن‌ها نیز بهره‎مند شوید.

سانسوریا ؛ گیاه خوش خط و خال

سانسوریا

به گزارش اختصاصی مجله دلتا؛ گیاه سانسوریا به نام زبان مادر شوهر و گیاه مار نیز مشهور است. این گیاه زیبا و چشم‌نواز یکی از بادوام‌ترین گیاهان آپارتمانی است که ظاهری متفاوت به محیط می‌بخشد. سانسوریا آب و نور کم را به خوبی تحمل می‌کند ولی در نورغیرمستقیم خورشید رشد بیشتری دارد.

 این گیاه نیز در فهرست ناسا به عنوان یکی از بهترین تصفیه کننده‌های هوا ثبت شده است. با توجه به اینکه نگهداری این گیاه بسیار آسان و نیاز به آبیاری چندانی هم ندارد یکی از بهترین گیاهان مقاوم آپارتمانی است. در نظر داشته باشید که به دلیل داشتن سایونین در برگ‌هایش، حیوانات خانگی نباید برگ های آن را به دهان ببرند.

درضمن باید بدانید که نیاز این گیاه با نور فلورسنت نیز تامین می‌شود و به خوبی رشد می‌کند.

بامبو نگین گیاهان مقاوم آپارتمانی

بامبو

یکی از محبوب‌ترین گیاهان مقاوم آپارتمانی گیاه زیبای بامبو است. سهولت نگهداری و پرورش آن به علاوه زیبایی خاصی که دارد عامل محبوبیتش شده است. گیاه بامبو را در گلدان بلندی که کمی آب دارد، قرار می‌دهند. گیاه بامبو یکی از المان‌های دکوراسیون گرمسیری است و در اغلب خانه‌ها به‌چشم می‌خورد.

بامبو عاشق نور است اما اگر آب کافی به آن برسد، در نور کم نیز رشد می‌کند. اگر بامبو را می‌خواهید در گلدانی پر از خاک پرورش دهید، توصیه می‌شود سطح خاک گلدان را با سنگ‌ریزه بپوشانید تا رطوبت آن حفظ شود. اما گیاه  بامبو را به این دلیل که فرمالدئید را از بین می برد یکی از تصفیه کننده‌های قوی شناخته می شود. بامبوهای محبوب و دوست‌داشتنی برای حیوانات خانگی و کودکان هیچ ضرری ندارند اما کرم‌های عنکبوتی عاشق این گیاهان هستند و ممکن است به خانه شما ورود کنند.

آلوئه‌ورا مرهم خانگی

آلوئه ورا

آلوئه‌ورا یک گیاه پرطرفدار است که در خانه‌ها به دلیل خواص دارویی بسیاری که دارد، پرورش داده می‌شود. این گیاه بومی آفریقا و مناطق مدیترانه‌ای است و ۲۵۰ گونه دارد. آلوئه ورا گیاهی با برگ‌های پهن و آب‌دار است و مراقبت از آن شبیه به مراقبت از کاکتوس است. مایع ژلاتینی این گیاه که در برگ‌هایش ذخیره می‌شود، یکی از بهترین پمادها برای سوختگی است و التیام‌دهنده زخم معده است. آلوئه ورا یکی از بهترین جذب کننده‌های دی‌اکسید کربن است و اکسیژن زیادی تولید می‌کند؛ به‌همین‌خاطر توصیه می‌شود در اتاق خواب نگهداری شود.

این گیاه به نور علاقه دارد  و بهتر است زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. اگر در مناطق شرجی و پرباران زندگی نمی‌کنید، بهتر است آن‌را در محیط باز پرورش دهید. این گیاه نسبت به سرما به شدت حساس و آسیب‌پذیر بوده، بنابراین دمای مناسب برای رشد آلوئه‌ورا ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‎گراد است.

این گیاه به‌هیچ‌عنوان سمی نیست و برای انسان و حیوان بی‌خطر است.

دیفن‌باخیا زیبای خطرناک

Dieffenbachia گیاهان مقاوم آپارتمانی ؛ تصفیه کننده هوای خانه (بخش سوم)

دیفن‌باخیا که به سم‌برگ نیز مشهور است، یک گیاه زینتی همیشه سبز است که به علت دورنگ بودن برگ‌های زیبایش برای تزئین محیط خانه و محل کار بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. نگهداری آن نیز بسیار آسان است و به‌خوبی خود را با هر شرایطی وقف می‌دهد.

از قرار دادن این گیاه در برابر تابش مستقیم خورشید خودداری کنید. بهترین دما برای نگهداری دیفن‌باخیا ۱۲ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. اگر دما بالاتر رفت بهتر است کمی آب روی برگ‌هایش اسپری کنید.

دیفن‌باخیا نسبت به خشکی و کم‌آبی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. کافی است هفته‌ای دو بار به آن آب بدهید. این گیاه با آن‌که هوای داخل اتاق را به‌خوبی پاک و تصفیه می‌کند، بسیار سمی است. سم موجود در این گیاه برای کودکان و حیوانات خطرآفرین است. بزرگسالان نیز هنگام پاک کردن برگ‌های دیف‌ن‌باخیا بهتر است احتیاط کنند تا شیره گیاه به صورت مستقیم با پوستشان تماس نداشته باشد.

با خواندن این مطلب، امیدواریم با درنظر گرفتن شرایط خود و گیاه، مناسب‌ترین گزینه را از بین گیاهان مقاوم آپارتمانی انتخاب کنید و از مزایای این موجودات دوست‌داشتنی بهره‌مند شوید.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون، دکوراسیون، از  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…