مسکن در سال ۹۸ ، سونامی یا ساحل آرامش

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شایعه سونامی مسکن در سال 98 موضوعی است که این روزها بدنه جامعه در مورد آن بحث می‌کند و متقاضیان مسکن در گرداب تحلیل‌ها، اظهارات ضد و نقیض دچار تردید در خرید و اجاره مسکن کرده است.
مسکن در سال 98

به نظر می‌رسد بازار مسکن در سال ۹۸ از التهابات تورمی دور باشد. دلیل این امر هم روند رشد قیمت مسکن از ابتدای امسال تا دی ماه است که نشان می‌دهد سرعت افزایش تورم مسکن که در تابستان و اوایل پاییز، بازار را ملتهب کرده بود کمتر شده و  تا پایان سال این روند متوقف شود.

به گزارش مجله دلتا بازار مسکن در سال ۹۸ به چند دلیل امکان افزایش واقعی قیمت را از دست داده و دیگر شاهد رشد بی‌رویه قیمت در بازار نخواهد بود.

صعود قیمت‌ها به رغم شیب نزولی معاملات

آمارهای رسمی بانک مرکزی حاکی است ، تعداد معاملات در تهران در یک سال اخیر کاهش یافته و در مقابل شیب صعودی قیمت‌ها در مقاطع مختلف با شدت و ضعف ادامه داشته است.

هرچند در ابتدای سال ۹۶ به سبب نزدیک شدن قیمت واقعی مسکن با نرخ تورم و درآمد خانوار، بازار  رونق گرفت اما، از زمستان سال گذشته رکود  دوباره مهمان بازار مسکن شد.

شدت این رکود به حدی بود که آذرماه امسال میزان معاملات  نسبت به آذرماه ۹۶  حدود ۶۲ درصد کاهش یافت و مشاوران املاک در تهران فقط ۶۸۰۰ آگهی فروش را به سرانجام رساندند.

در مقابل، افزایش قیمت هم در این ماه به حدی بود که میانگین قیمت  یک متر مربع آپارتمان نوساز ۹ میلیون و ۵۵۰ هزارتومان برآورد شد.

این یعنی افزایش ۹۱ درصدی قیمت مسکن نسبت به آذرماه ۹۶، که در واقع  فاصله چشمگیر قیمت ملک با تورم و درآمد خانوار را به ایجاد می کند.

اما آنچه از آمارها برداشت می‌شود این است که کاهش معاملات صرفا” معطوف به رکود فصلی در زمستان نیست و خریداران واقعی توان مالی مناسب برای نقش آفرینی در بازار را ندارند.

منطقه5تهران مسکن در سال 98 ، سونامی یا ساحل آرامش

بازار کشش افزایش قیمت ندارد

کارشناسان و صاحب‎نظران بازار مسکن معتقدند: هرگونه افزایش قیمت در بخش خرید و فروش مسکن در تهران صرفا”  اسمی است و بازار، کشش  افزایش قیمت را نخواهد داشت.

بررسی های خبرنگار دلتا حاکی است ، فروشندگان طی روزهای اخیر انعطاف بیشتری به خرج داده‌اند و به تدریج قیمت‌ها را به سمت نرخ‌های واقعی نزدیک کرده‎اند.

به این ترتیب رشد قیمت مسکن در سال ۹۸ پایین‌تر از نرخ تورم خواهدبود.

مقایسه نرخ اجاره‎بها با قیمت فروش خانه نشان می‌دهد  افزایش قیمت طی ۲۲ سال اخیر به اوج خود رسیده و به نظر می‌رسد از این به بعد افزایش قیمت بخش مسکن در بخش اجاره رخ دهد.

اجاره خانه افزایش می‎یابد

وضعیت مسکن در بخش اجاره تا حدی متفاوت است. از آنجا که اجاره بها به نسبت فروش مسکن کمتر از یک‌چهارم رشد داشته انتظار می‌رود این تفاوت قیمت در سال ۹۸ از بین برود.

تصور می‌شود که مستاجران در سال آینده به واحدهایی با عمربنای بیشتر روی آورند. این وضع در مناطق پایین‌تر شهر منجر به حرکت به مناطق حاشیه‌ای و واحدهای کوچکتر خواهدشد.

براین اساس این جا به جایی می‌تواند ثبات قیمت‎های فروش در مناطق متوسط به بالا را ایجاد کند.

Shahrak apadana building مسکن در سال 98 ، سونامی یا ساحل آرامش

زمستان داغ مسکن در جنوب تهران

آمارها نشان می‌دهد که از اواخر پاییز و در اوایل زمستان تعداد معاملات در مناطق جنوبی تهران به نسبت مناطق شمال شهر بیشتر شده است.

این پارامتر در بازار نشان می‌دهد که متقاضیان مصرفی یا همان خریداران واقعی مسکن به سمت خرید آپارتمان‌های ارزان قیمت‌تر تغییر مسیر داده‌اند و همین تقاضا باعث سرایت افزایش قیمت به مناطق جنوبی شده است.

ذکر این نکته هم ضروری است که افزایش قیمت در مناطق جنوبی تهران پایدار نخواهدبود، چراکه متقاضیان مصرفی در این مناطق قدرت مانور بالایی برای رقابت ندارند.

لزوم حمایت از ساخت و ساز مسکن در سال ۹۸

مطابق منطق بازار، کاهش عرضه منجر به رشد قیمت خواهدشد. براین اساس عمده دلیل تورم و حباب قمیت مسکن ناشی از رکود چند ساله در ساخت و ساز است.

از این رو به نظر می‌رسد پرداختن به ساخت و ساز و حمایت از این بخش مهمترین کاری است که دولت و تصمیم‌گیران بخش مسکن می‌توانند برای رونق بازار و تعادل آن انجام دهند.

اما اینکه سیاست‌های حمایتی در کدام مناطق بیشتر بکار گرفته شود نیز اهمیت دارد. هم اکنون متقاضیان مصرفی در مناطق جنوب تهران درصد بیشتری را تشکیل می‌دهند.

بنابراین بهتر است که حمایت از ساخت و ساز در شهرهای جدید مسکن مهر و مناطق حاشیه شهر بیشتر باشد تا کسانی که امکان خرید یا حتی اجاره مسکن در شهرهای بزرگ را ندارند، از خانه و امکاناتی مناسب در شهرهای جدید برخوردار شوند.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۷:۴۵ ب٫ظ

    دلتون خوشه !! بیائید تو بنگاه ها قیمت بگیرید ببینید چه خبره

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…