فنگ شویی اتاق خواب کودک

۰
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
با آگاهی از ویژگی‎های فنگ شویی می‎توانید بهترین نوع چیدمان را برای خانه خود به ارمغان بیاورید.
فنگ شویی اتاق

فنگ شویی که از زمان‎های نه چندان دور زبانزد خاص و عام شده و به دکوراسیون تمام بخش های خانه نفوذ کرده، در واقع بازتابی از طبیعت است که بسیاری از مردم برای داشتن خانه‎ای آرام، زندگی سالم و موفق تر از آن استفاده می‎کنند. اما سوالی که پیش می آید این است که چرا باید این فلسفه مفید در آشپزخانه و حتی در اتاق کودک حضور داشته باشد؟ در این مقاله چند نکته درباره چگونگی طراحی اتاق کودک با توجه به فلسفه فنگ شویی ارائه خواهیم داد.

فنگ شویی چیست؟

آیا تا کنون برایتان پیش آمده که مدت زمان طولانی را به خوابیدن اختصاص دهید اما در نتیجه همواره احساس خستگی کنید؟ یا زندگی‎تان بر اساس اصول و قواعد منطقی‎تان پیش برود اما با این حال خود را اسیر در چنگال پیچیدگی‎های ناهنجار ببینید؟ این ممکن است به این دلیل باشد که با طبیعت و قوانین آن آشنا نیستید. آنچه که می تواند پیوندی ناگسستنی و اصولی مابین زندگی مدرن و قوانین موجود در طبیعت بوجود آورد، همان فلسفه فنگ شویی است.

فنگ شویی یک آموزه‎ی چینی براساس طبیعت است. فلسفه‎ای که با بهره‎مندی از دو عنصر آب و باد، آرامش را برای زندگی انسان‎ها به ارمغان آورده و در دکوراسیون داخلی نیز وارد شده است.

برای اینکه بتوانید با تکنیک فنگ شویی دکوراسیون خانه‎تان را بچینید باید بر اساس اصول و قواعد آن که مبنی بر ایجاد انرژی مثبت در کل فضای خانه است پیش بروید. اما آیا می‎دانید برای اینکه کودک‎تان از سنین پایین بتواند در چنین محیطی رشد کند چطور باید اتاق او را بچینید؟

فنگ شویی اتاق خواب

محل قرارگیری تخت خواب بسیار مهم است

اصل مهم در فنگ شویی ایجاد تعادل است و باید تمام اشیا با یکدیگر در تعادل و هماهنگی باشند، به همین خاطر محل قرارگیری تخت کودک در اتاق بسیار حائز اهمیت است. زیرا که انرژی حاصل از یک خواب مفید می‎تواند دلیلی بر آغاز یک روز خوب باشد. برای دستیابی به این هدف، تخت کودک باید از مکان‎هایی که به لحاظ کاربریشان دارای پویایی بیشتری هستند دور باشد، مانند دَر ورودی یا پنجره ها. اما باید قسمت بالای تخت را به یکی از دیوارهای اتاق تکیه داد، زیرا این کار باعث بوجود آمدن احساس اعتماد و امنیت در کودک می‎شود.

همچنین در فنگ شویی اتاق خواب، تخت کودک نباید در نقطه روبه‎رویی در ورودی قرار بگیرد. زیرا درها فضای متفاوت‎تری را در اتاق ایجاد می‎کنند و دائما در جابجایی و ورود و خروج انرژی های مختلف نقش دارند. از این رو باید از قرار دادن تخت کودکان در مقابل در ورودی اتاق اجتناب کرد.

فنگ شویی اتاق خواب کودک

نباید اشیا موجود در اتاق کودکان باعث ایجاد شلوغی و هرج و مرج شود

بر اساس این تکنیک باید از ایجاد تراکم و شلوغی بی جا در فضا جلوگیری کرد. تراکم وسیله و اسباب بازی های متفاوت می‎تواند روی یادگیری کودکان نتیجه معکوس داشته و تمرکز آنان را از بین ببرد. به همین خاطر برای رعایت قواعد چیدمان به سبک فنگ شویی باید از کمترین وسیله برای دکوراسیون اتاق کودکان استفاده کرده و با بهره مندی از این اصول برای آنان محیطی آرام را به وجود آورد.

دکوراسیون اتاق کودک

فنگ شویی بر اساس رنگ ها

این شیوه‎، تلفیق و ادغام هنرمندانه‎ی رنگ‎ها با یکدیگر است. به همین منظور چینی‎ها با استفاده از نشانه ها و عناصر خاصی که برگرفته از سال تولد کودکان است، رنگ مختص آنها را مشخص می کنند.

اِلمان ها و رنگ های مربوط به سال تولد کودکان

عنصر چوب به رنگ آبی

عنصر آتش به رنگ سبز

عنصر خاک به رنگ سرخ

عنصر فلز به رنگ زرد

عنصر آب به رنگ سفید

برای هر کدام از این دسته بندی ها باید بر اساس رنگ‎های پیشنهاد شده اقدام به دکوراسیون اتاق کودکان کرد.

اما در بین تمام رنگ های پیشنهادی موجود در این شیوه، استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد. در اتاق کودکان حتما باید از این رنگ که نشانی از طبیعت است در وسایل موجود مانند فرش،کاغذ دیواری یا اسباب بازی استفاده شود.

البته اگر مایل باشید می‎توانید از رنگ‎های متعدد برای چیدمان خود استفاده کنید اما به شرط اینکه به اصول و اِلمان های گفته شده در فنگ شویی دقت کرده و از ازدحام بی مورد رنگ‎ها در اتاق پرهیز کنید.

دکوراسیون

ارتباطی موثر بین اتاق کودک و طبیعت برقرار کنید

اگر برایتان مقدور است حتما اتاقی را برای کودک‎تان در نظر بگیرید که دَر یا پنجره‎ای به سمت باغچه داشته باشد. اما اگر خانه‎تان حائز این ویژگی و موقعیت نیست می توانید از تابلوهایی با طرح طبیعت یا گلدان های زیبا در این محیط استفاده کنید.

دکوراسیون اتاق

حتما از وسایل چوبی استفاده کنید

 تمام وسیله های موجود در اتاق کودک از جمله کمد،تخت، قفسه و… همگی باید از جنس چوب باشند و تا جایی که می‎توانید از استفاده کردن وسیله‎های پلاستیکی اجتناب کرده و در عوض از مواد طبیعی همچون پشم و کتان به وفور استفاده کنید.

فنگ شویی چیست؟

اجازه ورود وسیله های الکترونیکی به اتاق را ندهید

وجود وسایل متعدد الکترونیکی در درون اتاق باعث می‎شود انرژی های خوب و مفید فضا تحت تاثیر قرار گیرند. تابش اشعه و نور مصنوعی از این وسیله ها علاوه بر آسیب هایی که روی بینایی و اعصاب کودکان دارند باعث از بین رفتن انرژی های مفید محیط می‎شوند. به همین خاطر با تکیه بر اصول فنگ شویی اتاق خواب به طور ویژه از ورود تلفن همراه، تلویزیون، رایانه و وسایلی شبیه این موارد به اتاق کودکان خود جلوگیری کنید.

استفاده از آینه در فنگ شویی اتاق خواب

آینه‎ها یکی دیگر از وسایل مهم مصرفی در این شیوه از دکوراسیون داخلی هستند. صاحب نظران این شیوه معتقدند که در صورت استفاده از آینه با مساحت زیاد، انرژی‎های موجود به سرعت به جریان می‎افتند. مثلا اگر آینه موجود در اتاق کودک دقیقا روبه‎روی تخت او باشد ممکن است که روی خواب وی تاثیر گذاشته و حتی باعث کاهش کیفیت خواب مفید کودک شود. اما اگر به استفاده از این وسیله اصرار دارید می‎توانید با رعایت موارد ذکر شده و در ابعاد کوچکتر نسبت به استفاده از این وسیله اقدام کنید.

دکوراسیون اتاق کودک

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون ، محوطه سازی و معماری های خاص از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…